خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سیاسی استانداری یزد در گفتگو با ایلنا:

تحرکات خودسرانه مورد قبول نیست / ایجاد جامعه منظم در گرو احترام به قانون است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۷۷

بحثکرسی های آزاد اندیشی و… در دانشگاه ها پیگیری شده و تاکید دولت افزایش و فعال شدن تشکل های دانشجویی است / هجمه ها به دولت، انتقاد و قضاوت زودهنگام است. دولت رویکرد ارتقای رفاه اجتماعی و فضای باز در جامعه را در دست اقدام دارد و تصمیم دارد تا خدمات بهتری به اقشار مختلف جامعه ارائه کند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری یزد تاکید کرد: تحرکات خودسرانه مورد قبول نیست و ایجاد جامعه منظم در گرو احترام به قانون است.

خبرنگار حوزه سیاسی ایلنا در گفتگو با سعید عبدالهی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری یزد به بررسی تحولات جامعه و عملکرد این حوزه در موضوعات مختلف پرداخت:

با توجه به استقرار ۹ ماهه دولت یازدهم و گذشت ۷ ماه از انتصاب استاندار یزد، فضای کشور نسبت به قبل از ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ چه تغییراتی داشته و دولت چه تحولاتی را در این خصوص رقم زده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. با شکل گیری دولت جدید و با لطف خدا، آرامش روانی خوبی در جامعه حکمفرماست درحالیکه همزمان فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها نیز اجرا شده است.

شاهد این هستیم که با کمترین چالش مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شد و این موضوعی مهم بشمار می آید؛ در کنار این موضوع، آرامش مطلوبی در حوزه سیاسی و اقتصادی در جامعه حاکم شده و این نشان از آن دارد که مردم با امید و با نگاه مثبت به سیاست های دولت امیدوارند.

حوزه سیاسی معاونت سیاسی امنیتی استانداری یزد در راستای وظایف خود در این مدت در چند حوزه فعال بوده است. در بحثفرمانداران برای نخستین بار همکاران وزارت کشور، تصدی فرمانداری ها را بر عهده گرفته اند و این موضوع تاثیر مثبتی بر همکاران اداری داشته و هم بعلت تسلط این افراد، مسائل مرتبط با فرمانداری ها بطور مطلوب دنبال می شود، ضمن آنکه فرمانداران نسبت به سیاست های دولت یازدهم توجیه هستند.

در حوزه سیاسی همچنین چند موضوع بطور دقیق پیگیری می شود، از جمله مسائل کارگری، دانشجویی و فرق و مسائل مرتبط با احزاب و تشکل های سیاسی.

استان یزد از آنجا که استانی کارگری بشمار می آید، کمیسیون کارگری در حوزه معاونت سیاسی بطور منظم تشکیل می شود و کمیته تخصصی کمیسیون کارگری ۱۵ روز یک دفعه تشکیل می شود و سیاست و برنامه های کمیسیون این است که مسائل مرتبط با کارگران و واحدهای تولیدی قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل و چالش شود، رصد شود و راهکارهای برون رفت از آن اتخاذ شود.

رویکرد دولت در قبال تجمعات و راهپیمایی کارگران چیست؟ و چرا مجوز راهپیمایی کارگران صادر نشد؟

روند قانونی تجمعات و راهپیمایی ها بدین گونه است که درخواست ها به فرمانداری ارائه می شود و در شورای تامین شهرستان بررسی و در صورت درخواست در فضای باز مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

در مورد درخواست راهپیمایی کارگران، فرمانداری یزد با بررسی جمیع جهات صلاح را بر این دید که تجمعات سال ۹۳ در فضای مشخصی برگزار شود و خواسته ها در آن محل بررسی شود.

در هفته کارگر نیز چند جلسه نیز با حضور استاندار و معاونین وی برگزار و مسائل کارگران بررسی شد.

یک گردهمایی نیز باحضور هزار نفر از کارگران در یکی از سالن های ورزشی استان برگزار شد و در آنجا نیز مسئولان ذیربط حضور داشتند. ضمن آنکه کارگران پس از نمازجمعه نیز راهپیمایی آرامی داشتند.

حوزه سیاسی برای بررسی جامع وسریع مسائل کارگری، کمیسیون های کارگری را برای نخستین بار در همه شهرستان ها فعال کرده است.

باگذشت یک سال تحصیلی از روی کار آمدن دولت، شواهد نشان می دهد تغییری در فضای دانشگاه ها ایجاد نشده، علت این چیست؟

تشکل های دانشجویی را بیشتر خود دانشجویان باید پیگیری کنند تا فعال شود و شکل بگیرد و طبیعی است دولت از این اقدام استقبال می کند.

کمیسیون دانشجویی بطور منظم در حوزه سیاسی تشکیل شده و علاوه بر این جلسات، از واحدهای آموزش عالی و خوابگاه های آنان بازدید هایی بعمل آمده و مطالبات دانشجویان از نزدیک بررسی شده است.

بحثکرسی های آزاد اندیشی و… در دانشگاه ها پیگیری شده و تاکید دولت افزایش و فعال شدن تشکل های دانشجویی است.

در کنار این، دو جلسه با احزاب و تشکل های سیاسی، پس از مدت مدیدی که جلسه نداشتند، برگزار شده و مسائل و موضوعاتی که احزاب و تشکل های سیاسی دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. تصمیم استانداری بر این است که هر ۲ ماه یکبار این جلسات برگزار شود.

همچنین جلساتی با شورای مرکزی احزاب برگزار خواهد شد و احساسم بر این است که فضای باز و مناسبی برای فعالیت احزاب شکل گرفته و بسته به آن است که احزاب خود نیز فعال شوند.

دولت بستر را برای فعال شدن احزاب سیاسی فراهم کرده است. و بر این عقیده است که کلیه احزاب فارغ از رویکردهایی که دارند، با تشکیل میزگردهایی بطور شفاف و صریح نقطه نظرات خود را درخصوص رویکردهای خود و برنامه دولت به دور از فضای امنیتی بیان کنند و مسئولان استان هم در حیطه اختیارات خود نسبت به سوالات پاسخ گو باشند و در این جلسات از مسئولان مرتبط هم دعوت شود.

از مطالب مهم دیگر این حوزه می توان به جهت دهی پایان نامه های دانشجویان منطبق بر نیازهای استان اشاره کرد، چراکه دیده می شود دولت به بررسی و پژوهش هایی در برخی حوزه ها نیاز دارد ولی پژوهش های دانشجویی در حوزه های دیگر انجام می شود. در واقع هدف از این کار این است که پیوندی میان پروژه های دانشجویی و نیازهای استان برقرار شود تا خلاء در این حوزه برطرف شود.

دولت در این مدت با هجمه هایی روبرو شده است، بنظر شما این هجمه ها از چه ناشی می شود؟

بنظرم این هجمه ها انتقاد و قضاوت زودهنگام است. دولت رویکرد ارتقای رفاه اجتماعی و فضای باز در جامعه را در دست اقدام دارد و تصمیم دارد تا خدمات بهتری به اقشار مختلف جامعه ارائه کند.

علاوه بر این، با تاکید رهبر معظم انقلاب بر فرصت دادن به دولت برای اجرای برنامه هایش، باید گفت دولت سیاست ها و برنامه های خوبی را بدو امر ارائه کرده و امیدواریم همه اقشار کمک کنند تا این برنامه ها اجرا شود.

در بعد سیاست خارجی بحمدلله فضای خوبی برای روابط گسترده با جهان خارج بازشده و امیدواریم تنگناها و تحریم ها نیز رفع شود.

مرحله حاد این هجمه ها، تحرکات خودسرانه این چند ماه است؛ موضع دولت در این خصوص چیست؟

مبنای همه حرکات باید قانون باشد و همه باید به قانون تمکین کنند.

جناح های مختلف و گروه ها باید درخواست خود را برای برنامه هایشان ارائه دهند، تا موضوع در واحدهای ذیربط مورد بررسی قرار بگیرد؛ سپس اگر آن درخواست منجر به صدور مجوز شد، همه باید به آن تمکین کنند. چراکه وجود یک جامعه منظم، در گرو احترام به قانون است.

امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که افرادی بدون هیچگونه مجوز، حرکتی داشته باشند.

سیاست دولت این است که افرادی از هر جناح که بحثی را پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند، در قالب نشست های مشترک و در مکان های مشترک انتقادات و نظرات خود را مطرح کنند. اینکه نظری را یک گروهی و آن را در سطح جامعه مطرح کنند، مطلوب نیست. اینکه مجوزی صادر شود و یک جمعی بر اساس قانون شکل بگیرد و در کنار آن برخورد خارج از ضابطه بوجود بیاید، اصلا قابل قبول نیست و امیدوارم دیگر شاهد این تحرکات نباشیم.

ارزیابی عملکرد فرمانداران بر عهده کدام نهاد است؟

یکی از وظایف حوزه سیاسی معاون سیاسی استانداری، ارزیابی عملکرد فرمانداران و بخشداران است و بطور دوره ای نقاط ضعف و نقاط قوت و میزان پیشرفت در اجرای برنامه های دولت و سند چشم انداز شهرستان مورد بررسی و در اختیار مقامات مافوق قرار می گیرد.

دولت جدید در خصوص تغییرات حوزه های انتخابیه استان یزد چه اقداماتی انجام داده است؟

پیشنهاد تغییر در حوزه های انتخابیه، با توجه به فاکتورهای مشخص، جمع بندی و به وزارت کشور ارسال شده است. وزارت کشور نیز پیشنهاد خود را به مجلس ارائه کرده و تصویب این مهم در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

۲ نماینده شدن شهرستان یزد نیز در این خصوص قطعی نیست و بسته به این است که مجلس شورای اسلامی در این خصوص به چه نتیجه ای برسد. یقینا تغییراتی را در حوزه های استان شاهد خواهیم بود و امیدوارم این تغییرات به انتخابات مجلس دهم برسد.

پیشنهاد استانداری یزد بر اساس شاخص های جمعیت، ارتباط سرزمینی حوزه های انتخابیه، پراکندگی مناطق و… تهیه شده است.

دولت درخصوص تغییرات در تقسیمات کشوری چه اقدامی انجام داده است؟

مجموعه دولت تصمیم دارد تا طرح جامع تقسیمات کشوری تهیه شود و تا تدوین و تصویب این طرح، تغییراتی و اتفاقاتی را در این خصوص نخواهیم داشت. وضعیت موجود ملاک است و هرگونه تغییرات در دست اقدام تا تصویب این طرح، متوقف است.

یکی از جلساتی که فرمانداران در این چند ماه تشکیل داده اند، جلسات حقوق شهروندی است. دولت چه برنامه ای در این خصوص دارد؟

حقوق شهروندی یکی از حقوق اساسی ملت است. که در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و یکی از برنامه های اولویت دار دولت یازدهم است.

حوزه سیاسی و اجتماعی بر آن تاکید دارد که مردم به حقوق خودشان آگاه شوند و با تاکیدی که به دستگاه های اجرایی داریم، در راستای تحقق این اصل مهم تلاش شود؛ همچنانکه تحقق این امر، کاری بلند مدت است و نیاز به فرهنگ سازی دارد و تا مردم به حقوق خود آشنا نشوند، نمی توان انتظار تکمیل این اصل را داشت.

از طرفی هم دستگاه های اجرایی نیز موظف هستند تا وظایف خود را اطلاع رسانی کنند تا مردم با این وظایف آشنا شوند.

بنظرم رسانه ها باید بیشتر به این امر بپردازند. چرا که خلائی در این ارتباط وجود دارد و آن عدم آشنایی مردم با حقوق شان است. و کار مشترکی در این میان برای تحقق این موضوع مورد نیاز است و امیدوارم با کمک نخبگان، رسانه ها و دستگاه های اجرایی به سوی این هدف گام برداریم.

تحقق این اصل به افزایش رفاه اجتماعی کمک می کند و امیدواریم یک بسیج عمومی برای اجرای آن ایجاد شود.

انتخابات میان دوره ای تفت و میبد در چه زمانی برگزار خواهد شد؟

انتخابات حوزه تفت و میبد بعلت فوت آقای یحیی زاده بعنوان نماینده فقید این دو شهرستان و خلائی که بخاطر ارائه خدمات نماینده مجلس ایجاد شده، با پیگیری های صورت گرفته و با موافقت وزارت کشور، در آبان ماه برگزار می شود.

کسانی که قصد نامزدی در این انتخابات را دارند، می بایست از اسفندماه گذشته از مسئولیت های سیاسی خود استعفا کرده باشند. مجموعه ستاد انتخابات این آمادگی را دارد تا در زمان مقرر و در شهریور ماه از این کاندیداها ثبت نام کند.

سخن پایانی؟

یک خلاء در استان یزد وجود دارد و آن نبود نشست های مشترک میان نخبگان است. نخبگان باید بیایند و باهم بحثکنند. اگر بتوان این مباحثرا نهادینه کرد، بسیاری از مسائل در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حل می شود.

باتشکر از اینکه فرصت را در اختیار ایلنا قرار دادید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز