خبرگزاری کار ایران

خطیب موقت جمعه یزد:

هر نیرویی اگر کنترل نشود، ویرانگر خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۶۶

وی سپس با طرح این پرسش که در حالت کلی، آیا سیستم دانشگاهی ما به سمتی حرکت می کند که دکتر نواب پور به جامعه تحویل ما دهد؟ گفت: آیا حوزه ما در مسیری حرکت می کند که آیت الله وحید خراسانی یا استاد مطهری تحویل دهد؟

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی تصریح کرد: سیاست نباید در امور پژوهش و علم دخالت کند.

به گزارش ایلنا از یزد، این خطیب برجسته یزدی پنج شنبه شب در مراسم تجلیل از نیم قرن خدمات آموزشی پژوهشی دکتر مهدی نواب پور که به همت موسسه آموزش عالی امام جواد «ع» برگزار شد، با اشاره به هفته معلم به اهمیت علم و دانش پرداخت و گفت: دانشمندان، علم را بر همه آنچه در عالم است، برتر دانسته اند.

وی با اظهار اینکه انعام و چهارپایان در جامعه زیست می کنند ولی چون از مایه علم و معرفت بهره ای ندارند، تمدن ساز نیستند، گفت: ابزار تمدن علم و فرهنگ است. ارزش علم و دانش از این جاست که هم در کتاب دین شما(قرآن) و دین کتاب شما(اسلام) بر آن تاکید شده است.

حجت الاسلام معزالدین تاکید کرد: علم یک نیرو، قدرت و توانایی است و توانایی و قدرت از هر نوع آن باید کنترل شود، چراکه اگر کنترل نشود، زندگی بشری را ویران می کند.

این خطیب شهیر یزد در ادامه با اشاره به شعر معروف حکیم فردوسی " ز نیرو بود مرد را راستی؛ ز سستی گژی زاید و کاستی "، گفت: این شعر در زورخانه ها و میادین ورزشی نگاشته می شود ولی این کار مصادره به مطلوب است! چراکه مگر مقصود از این نیرو، نیروی بازوست؟ تا هرکه بازوی فربه تری دارد، از او راستی بیشتر انتظار داشته بشیم؟ و مگر چنگیز و ضحاک که نیروی زیادی داشتند، اینگونه بوده اند؟

خطیب جمعه یزد در این رابطه توضیح داد که البته نیروی بدنی و انسانی خوب است و خداوند در قرآن کریم خود را قدیر می داند. ولی اینکه از قدرت تن، راستی و درستی بیرون بیاید، خیر!

وی با طرح این پرسش که آیا مقصود از این نیرو، علم است؟ گفت: در کدام دین مانند اسلام تا این حد بر علم تاکید شده است و مرز جغرافیایی و نژادی را در اینباره از بین برده باشد؟ ولی آیا از علم راستی می زاید؟

حجت الاسلام معزالدینی تصریح کرد: سیدقطب در کتاب خود می نویسد در دو جنگ جهانی ۱۸ میلیون لیتر خون بر زمین ریخته شده است! دیگر محقق اسلامی می گوید در جنگ جهانی اول ۷ میلیون نفر و در جنگ جهانی دوم بیش از این کشته شده اند چراکه دسترسی بشر به سلاح های کشنده ایجاد شده و با فشار دکمه ای در کمتر از چندثانیه چند هزار نفر را ذغال کردند ولی سابق اینگونه نبوده است، پس نه از قدرت بازو راستی می زاید و نه از علم.

وی تاکید کرد: نیروی بازوی بشر باید با علم کنترل شود. ولی علم را چه باید کنترل کند؟ دین! و خداوند در قرآن، دین را عامل کنترل کننده علم معرفی می کند و می فرماید: یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ(آیه ۱۱ سوره مجادله).

حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی با تصریح بر اینکه علم اگر حقیقت و حق را معرفی نکند، جهل است، بیان داشت: مراد از این نیرو، جمع بین نیروی جسمانی، نیروی علمی و نیروی ایمانی است.

حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جا دارد در این مجلس درددل کنیم، گفت: متاسفانه عمر علمی ما کوتاه است.

وی در اینباره افزود: امروز پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب، رشد علمی و سوادی زیاد شده است ولی باید دید جایگاه علم و فرهنگ در جامعه ما کجاست؟ عمر علمی همه ما کوتاه، هم محدود و هم اجباری است.

این استاد حوزه علمیه یزد گفت: زندگی خود را دو بخش کرده ایم، یکی درس خواندن و دومی کارکردن! و انگار که در کار کردن باید کتاب را بوسید و کنار گذاشت.

وی فارغ التحصیلی را کلمه ای زشت در نظام آموزش عنوان کرد و گفت: از اینکه کسی از تحصیل فارغ التحصیل شود باید تاسف خورد؛ چراکه تحصیل " از "(آغاز) دارد ولی " تا "(پایان) ندارد.

حجت الاسلام معزالدینی گفت: برای آنکه با کتاب و علم آشتی کنیم باید ابزار مزاحم از زندگی ما خارج شود؛ در جایی خواندم دکتر غلامحسین مصاحب صاحب دائره المعارف معروف تا کوچک ترین فرزندش دیپلم نگرفت، تلویزیون به خانه اش راه نیافت.

خطیب شهیر یزد گفت: من نمی گویم تلویزیون حرام است ولی مزاحم مطالعه و تحقیق است.

حجت الاسلام معزالدینی تصریح گفت: انتظار از برگزاری چنین جلساتی افزایش عمر علمی جامعه است و باید راهکارهای این موضوع یافت شود.

وی سپس با طرح این پرسش که در حالت کلی، آیا سیستم دانشگاهی ما به سمتی حرکت می کند که دکتر نواب پور به جامعه تحویل ما دهد؟ گفت: آیا حوزه ما در مسیری حرکت می کند که آیت الله وحید خراسانی یا استاد مطهری تحویل دهد؟

این استاد حوزه گفت: چرا ما امروز نمی توانیم شخصیت هایی مانند آیت الله وحید خراسانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله خوانساری، آیت الله بروجردی و… را که در حوزه زمان رضاخان تحصیل کرده اند، تربیت کنیم؟

وی افزود: بی تعارف باید گفت یک جای کار می لنگد و یکی از مسائل امروز ما همین است که باید عمر علمی را طولانی کرد که بنظرم یکی از این راهکارها آشتی کردن با کتاب است.

حجت الاسلام محمد حسن معزالدینی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه علم را باید با حلم بیاراییم، گفت: اگر عالم، حلیم نباشد، علم توسعه نمی یابد. دانشمند کسی است که وقتی علمی را عرضه کرد، اجازه دهد نظرش نقد شود و باید میدان گفتگو برای نقد باز باشد؛ چراکه نقد علمی مرز شخصیتی نمی شناسد و باید امکان نقد سخن هر کس فراهم باشد.

وی یکی دیگر از معضلات جامعه را در دسترس نبودن منابع متنوع پژوهش عنوان کرد و گفت: منابع تحقیق و پژوهش باید به راحتی در اختیار محققان قرار گیرد، ولی معضلی که در جامعه وجود دارد اینکه متاسفانه حوزه پژوهش با مسائل سیاست آمیخته شده و برای بررسی آثار فلان فرد می گویند مسئله سیاسی دارد! و نباید آثار و نظراتش مورد بررسی قرار گیرد! در حالیکه حتی اگر مسئله سیاسی هم داشته باشد، مگر مسئله علمی دارد که مانع پژوهش شود؟

خطیب شهیر یزد با تصریح این موضوع که انسان باید ببینید و بخواند گفت: در کتابخانه بنده، کتاب همه اقشار از شیعه، سنی، زرتشتی، حزب اللهی، مسیحی، سلطنت طلب، وهابی و… وجود دارد ولی متاسفانه برخی به گونه ای برخورد می کنند که اگر کسی سلیقه ی سیاسی اش با ما جور نیست، باید از دایره جغرافیا کنار گذاشته شود!

وی برای نمونه به خاطره ای پرداخت و گفت: برای پایان نامه ای بنده را بعنوان استاد راهنما انتخاب کرده بودند و بنده برای منابع آن پایان نامه، یکی از کتاب های مرحوم مهندس بازرگان را معرفی کردم. اولین مطلبی که در جلسه دفاع روی آن دست گذاشتند این بود که چرا از کتاب های افراد مسئله دار استفاده می کنید؟!

وی با اظهار تاسف از این رخدادها گفت: آیا این روش تحقیق و پژوهش و کار علمی است؟ و باید دور خود حصار بکشیم؟ یا باید بدون اینکه حساسیت به خرج دهیم، فرصت دهیم تا پژوهشگر آزاد باشد و شادابی بیاورد.

حجت الاسلام معزالدینی در بخش پایانی سخنان خود گفت: عالِم واقعی کسی است که از خوف خداوند اشک بریزد و اشک افراد را در بیاورد! البته اشک شوق!

وی خطاب به پروفسور افلاطونیان که در جلسه حاضر بود، گفت: وقتی که جریان ناباروری در یزد بنیان گذارده شد، اشک شوق چه تعداد خانواده درآمد؟ محقق باید اشک شوق جامعه را درآورد و خود برای اینکه گرفتار غرور نشود از خوف خداوند اشک بریزد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از شخصیت دکتر مهدی نواب پور گفت: ادب، تواضع، علم و… ایشان زبانزد خاص و عام است و بنده در جلسات مختلف از متانت و تواضع ایشان بهره ها برده ام.

در ادامه مراسم تقدیر از خدمات پژوهشی دکتر نواب پور، این استاد برجسته دانشگاه با تقدیر از موسسه آموزش عالی امام جواد برای برگزاری این مراسم و تقدیر از افراد در زمان حیاتشان گفت: جامعه ما نیازمند وجود پژوهشگران است و باید حرمت آنان چه در محیط دانشگاهی و چه در جامعه حفظ شود.

برگزاری کنسرت موسقی سنتی راز، پخش کلیپی از خاطرات دکتر جلیل شاهی و دکتر وحدت درباره دکتر نواب پور و اهدای هدایا از سوی موسسات آموزشی و دانشگاه های استان به استاد نواب پور از دیگر بخش های این مراسم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز