خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اوقاف و امورخیریه کهگیلویه و بویراحمد:

زمین سقاوه بویراحمد وقف امامزاده بی بی خاتونین(س) نیست/ زمین های کارخانه سیمان موقوفه امامزاده است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۱۹۳

مدیرکل اوقاف و امورخیریه کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد زمین سقاوه مارگون بویراحمد که برای احداث پتروشیمی درنظر گرفته شده از موقوفات امامزاده بی بی خاتونین(س) نیست.

حجت الاسلام سیدنورالله جنتی پور در گفت و گو با ایلنا یاسوج گفت: اراضی محدود امامزاده بی بی خاتونین(س) مارگون بویراحمد که کارخانه سیمان مارگون در آن احداث شده از موقوفات این امامزاده است.

وی تاکیدکرد زمین‌های محدوده سقاوه مارگون بویراحمد که اکنون بحث احداث پتروشیمی در آن وجود دارد و به تصویب رسیده است از موقوفات امامزاده بی‌بی خاتونین(س) نیست.

به گزارش ایلنا، بقعه امامزاده بی‌بی خاتونین(س) مثل نگین انگشری در نقطه مرکزی شهرهای مارگون، لوداب و پاتاوه در دشت خرم و سرسبز سقاوه واقع شده که از شمال به روستاهای بهرام بیگی و بید گره، از مشرق به روستای موگر، از طرف جنوب به منطقه جوش و زنگوا و چنار و از غرب به شهر مارگون و قلعه سقاوه منتهی می‌شود.

توضیحاتی در مورد بقعه متبرکه

در زیر گنبد حرم مطهر دو قبر متصل به هم وجود دارد که بر اساس اعتقادات صریح و پاک مجاوران این دو امامزاده، فرزندان امام موسی کاظم (ع)،خواهران ارجمند امام رضا(ع) به نام‌های زهرا خاتون و بی بی خاتون (و به قولی رقیه خاتون، زبیده خاتون) هستند که در لسان محلی به (بیخاتنون، بی بی خاتونین)معروف‌اند.

طبق روایت یکی از معمرین و خدام امامزاده بی بی خاتونین(س)،سال‌ها بعد یکی از بازماندگان کاروان برای حمل آب در محل به چشمه‌ای نزدیک مرقد مطهر مراجعت کرده بود، وقتی که به یکی از قراولان مملکت فارس که به قصد سرکوبی سرکشان بختیاری در حرکت بودند، برخورد می‌کند، به زبان فارسی سؤال کردند شما که هستید؟ ایشان به عربی پاسخ دادند سقا هستم. عاقبت او را دستگیر و به اردوگاه امیر بردند سقا در جلسه امیر سرگذشت امامزادگان مذکور را بیان و برای امیر ترجمه و تفهیم می‌کند .امیر اتابک فارس تصمیم می‌گیرد که اگر در این اردو کشی فاتح شود، مرقد آنها را بسازد که عاقبت پس از فتح و پیروزی دستور بنای قبه و بارگاهی بر مرقد مطهر امامزادگان مذکور صادر و خود شخصاً هزینه آن را پرداخت کرده است.

بقعه مطهر این دو بزرگوار تا قبل از سال ۱۳۵۳ (ه. ش) با همان سبک و معماری قدیم دارای یک گنبد خانه به ابعاد ۴×۴ متر که در وسط آن دو واحد قبر قرار گرفته و بر روی آن ضریح چوب گردویی که به نقلی از سوی اتابکان فارس از شیراز با شتر به این مکان انتقال و بر روی بقعه نصب شده است.

در ضلع غربی ایوانی ۷۰/۲×۳متر متصل به درب ورودی الحاق شده که به‌عنوان زائرسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت که از نظر معماری با بنای اصلی متفاوت بوده است.

در وضعیت کلی بنای قدیم امامزادگان در سال ۱۳۷۳(هجری شمسی) از سوی اداره اوقاف استان کهگیلویه و بویراحمد مورد مطالعه قرار گرفته که پس از تصویب و تامین اعتبار نهایی، حسب یک طرح جامع مهندسی در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ متر مربع در ابعاد ۲۵/۲۴ متر در چهار واحد متصل به هم تجدید بنا شد.

شجره‌نامه

شجره‌نامه امامزاده بی بی خاتونین(س) به اعتبار اعتقاد محلی و اقوال مردم آن سامان و مدارک موجود منتسب به اولاد و احفاد حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز