خبرگزاری کار ایران

آبرسانی به 3 هزار خانوار عشایری با تانکرهای آب / خشک شدن 200 چشمه عشایری در کهگیلویه

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۸۰

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از آبرسانی با تانکر به سه هزار خانوار و بیش از 60 هزار دام عشایری در این استان خبرداد.

" مجید علی پور " در گفت و گو اختصاصی با ایلنا در یاسوج گفت: متاسفانه کاهش بارش ها سبب خشک شدن 200 چشمه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی با تشریح نحوه آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: هم اکنون سه هزار خانوار عشایری و بیش از 60 هزار دام عشایر در این استان با تاکرهای آبرسانی از نعمت آب برخوردار می شوند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: هرچه به شدت فصلگرما نزدیکتر میشویم وضعیت آبرسانی به عشایر در این استان نیز تغییر و روند آبرسانی سرعت دوچندانی بخود می گیرد.

علی پور، تعداد تانکرهای آبرسان به عشایر و دام های آنان در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد را 12 تانکر 12 هزار لیتری معادل 144 هزار لیتر در طول یک هفته عنوان کرد.

وی گفت: بدلیل خشک شدن چشمه ها در سالجاری، چهار کامیون دیگر نیز بزودی کار آبرسانی به دام ها و خانوارهای عشایری را در کهگیلویه و بویراحمد شروع آغاز می کنند.

خشک شدن 200 چشمه عشایری

علی پور از بهسازی 180 چشمه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد طی چهارسال گذشته نیز خبرداد و تصریح کرد: شرایط نگران کننده ای نیز در این بخش اکنون وجود دارد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از فعال شدن بخش خصوصی در کنار بخش دولتی برای آبرسانی به عشایر این استان در مناطق مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: مناطقی چون " کوه سیاه لنده" ، " ساورز کهگیلویه" ، " بهمئی" ، " کمرزرد پیچاب باشت " و " جلاله زیلایی و سرگچینه بویراحمد " مهمترین مناطقی هستند که اکنون با تانکر آبرسانی می شود.

علی پور گفت: پیش بینی می کنیم که تعداد تانکرهای آبرسانی به عشایر در کهگیلویه و بویراحمد از 16 کامیون و تانکر به 22 دستگاه نقلیه 12 هزار لیتری افزایش پیداکند تا بتوانیم تاحدود زیادی مشکلات آبرسانی را حل کرده باشیم.

وی افزود: در سال 90 تعداد تانکرهای آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد چهار تانکر بوده که اکنون به 16 کامیون و بطور حتم در سالجاری به 22 کامیون و تانکر می رسد.

اعتبارات جوابگوی آبرسانی به عشایر استان نیست 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص نیافتن اعتبارات ویژه آبرسانی به عشایر در این استان اظهار نگرانی کرد و یادآورشد: 14 میلیارد ریال در سالجاری برای آبرسانی به عشایر استان نیاز است و این درحالیست که تنها 10 میلیارد ریال پیش بینی و معلوم نیست چه میزان تخصیص داده شود.

علی پور گفت: با کمبود اعتبارات در حوزه آبرسانی با تانکر به عشایر کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم و از مسوولان مرتبط با بودجه می خواهیم تدابیر ویژه ای برای تخصیص اعتبارات در این حوزه بیندیشند.

وی از استقرار عشایر درارتفاعات مناطق مختلف کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد و مشکلات آبرسانی به این خانوارها هم خبرداد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: برخی از خانوارهای عشایری این استان در ارتفاعات قرار گرفته که امکان تردد تانکرها و کامیون های آبرسان به این خانوارها بسیار سخت است.

مطالعه طرح انتقال سیستم های متمرکز انتقال آب به مناطق عشایری استان 

علی پور ادامه داد: طرح انتقال سیستم های متمرکز انتقال آب به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در حال مطالعه است.

وی با تشریح این طرح، اظهارداشت: در این طرح قصد داریم با انتقال خطوط و اتصال آن به چاههای آب، اغلب مناطق عشایری را از طریق لوله های آب آبرسانی کنیم.

به گزارش ایلنا از یاسوج، حدود 90 هزار خانوار عشایری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز