خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی:

روز جهانی خاک بهانه‌ای برای توجه بیشتر به‌ مشکلات در زمینه خاک/ مشارکت ایران در اجرای ابرپروژه‌های حفاظت از خاک

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۸۵۲

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در همایش روز جهانی خاک در سالن خوشه وزارت جهادکشاورزی، عنوان کرد: توجه به مسائل مربوط به‌ در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر، مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، صفدر نیازی شهرکی، با اشاره به‌ اینکه روز جهانی خاک  که در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان ملل متحد و فائو نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین روزهای جهانی است که در دنیا برای گرامیداشت و اهمیت حفاظت از خاک نام‌گذاری شده است.

نیازی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۶ به عضویت برنامه جهانی خاک (GSP) درآمد و تاکنون‌ به‌عنوان یکی از اعضای فعال در این زمینه توانسته در ابرپروژه های حفاظت از خاک مشارکت‌ جدی داشته باشد. 

وی در ادمه گفت: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به حدود ۱۰ میلیارد نفر می رسد و نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد غذای بیشتری نیاز خواهد داشت که فشار بیشتری به‌ منابع آب و خاک وارد می‌کند و لازم است این افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و عمدتا با رویکرد عملکرد پایدار آب و خاک اتفاق افتد.

نیازی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از اراضی کشاورزی دنیا به‌صورت دیم است که ۶۰ درصد غذای جهان را تامین می‌کند، گفت: اما در ایران ۶۰ درصد اراضی دیم است و از این میزان فقط ۲۰ درصد غذای جامعه تامین می‌شود که این مسئله نشانگر ضرورت توجه بیشتر به‌ مقوله بهره وری خاک با تاکید بر استفاده از آب سبز است.

مروری بر وضعیت عملکرد وزرات  جهاد

وی سپس با اشاره به برخی عملکردهای وزرات جهادکشاورزی، گفت: در این زمینه اقداماتی در وزارت جهادکشاورزی انجام شده که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 -تصویب آیین نامه اجرایی حفاظت از خاک توسط هیئت دولت که در شرف ابلاغ توسط ریاست جمهوری است؛

-آغاز توسعه نظام نسخه نویسی برای توصیه کودی در اراضی زراعی و باغی با مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و موسسه خاک و آب کشور؛

-تهیه و ابلاغ شرح خدمات و اجرای الگویی تهیه طرح‌های مدیریت پذیر  در کشور؛

-اخذ ردیف اعتبارات ملی و تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر در بودجه سال ۱۴۰۲؛

-پیگیری اعتبارات مربوط به خاک در قالب ماده ۲۳؛

-مطالعه حدود ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی در پروژه‌های آبخیزداری با همکاری سازمان منابع طبیعی کشور؛

-تدوین نقشه‌های مدیریت پذیری خاک و انجام مطالعات خاکشناسی در حد اعتبارات تخصیصی

و...

بنابراین گزارش روز 5 دسامبر مصادف با 14 آذر ماه روز جهانی خاک نام گذاری شده است که امسال در ایران با شعار "خاک و آب،منشاء زندگی" گرامی داشته می شود.

روز جهانی خاک بهانه‌ای برای توجه بیشتر به‌ مشکلات در زمینه خاک/ مشارکت ایران در اجرای ابرپروژه‌های حفاظت از خاک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز