خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دادگستری کرمانشاه:

در نظام کیفری ایران، بحثاسترداد مجرمین سابقه طولانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۴۲۸

در نظام کیفری ایران، بحثاسترداد مجرمین سابقه طولانی ندارد و اولین قرارداد ایران در این زمینه مربوط به سال ۱۳۰۷ با دولت افغانستان است.

پرویز توسلی‌زاده در همایش همکاری و معاضدت قضایی که ظهر امروز در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: نیابت قضایی و جمع آوری دلایل و مدارک جرم، استرداد مجرمین و انتقال محکومین به حبس از جمله مباحثاساسی حقوق کیفری بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه، قائم مقام دادگستری کرمانشاه گفت: همکاری و معاضدت قضایی بین المللی رشته حقوق جزای داخلی است که در آن صلاحیت قوانین و مراجع قضایی یک دولت نسبت به جرائمی که یک عنصر خارجی در آن دخالت دارد و نحوه همکاری دولت‌ها با یکدیگر در امور کیفری مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

قائم مقام دادگستری کرمانشاه گفت: پیشرفت امر حمل و نقل باعثشده است که مجرمین از این فرصت ‌‌نهایت سودجوجویی را داشته و پس از ارتکاب جرم خود را از سیطره مقامات انتظامی و قضایی آن کشور‌‌ رها کنند و در کشور دیگری آن اموال را صرف کنند. لذا وجدان جامعه جهانی این بی‌عدالتی را نمی‌پذیرد و برای مقابله با آن راهکارهایی اندیشیده است.

این مسئول ادامه داد: این همکاری‌ها به شکل معاضدت قضایی بین المللی، جمع آوری دلایل و مدارک جرم، استراد مجرمین و انتقال محکومین به حبس ظهور یافته است.

وی تصریح کرد: در این همکاری و معاضدت قضایی، نیابت قضایی به دادگاه‌های دولت‌ها در قراردادهای دو جانبه و چند جانبه پیش بینی شده است و این امری ضروری اجتناب ناپذیر برای کشور‌ها محسوب می‌شود.

توسلی‌زاده گفت: در نظام کیفری ایران بحثاسترداد مجرمین سابقه طولانی ندارد و اولین قرارداد ایران در این زمینه مربوط به سال ۱۳۰۷ با دولت افغانستان است.

وی افزود: دولت ایران با بسیاری از کشور‌ها این قرارداد را منعقد نکرده است اما به اصل آن پایبند و تا به حال عمل استرداد را انجام داده است.

قائم مقام دادگستری کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: قانونگذاری مناسب یه منظور فراهم نمودن زمینه اجرای موافقت نامه‌ها از جمله کارهایی است که در راستای تسهیل قانونگذاری باید در کشور انجام گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز