خبرگزاری کار ایران

۲۷آذرماه در کردستان صورت می گیرد؛

برگزاری نخستین جشن ملی ثبت جهانی کلاش در مریوان

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۶۹۲

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: نخستین جشن بزرگ و مردمی ثبت جهانی کلاش روز ۲۷ آذر ماه سال جاری در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، سید محسن علوی با اشاره به ثبت مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، افزود: در ۲۷ آذرماه سال جاری برگزاری جشن این رخداد مهم را در پیش خواهیم داشت که فرصت بسیار مناسبی است برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت های بی بدیل هنرمندان و صنعتگران تلاشگر کلاش باف شهرستان مریوان و سایر مناطق استان، در سطح کشور و جهانی است. 

وی با بیان اینکه به انتخاب شایسته و به حق یکی از شهرهای استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش، گفت: بر اساس تمامی ارزیابی ها و معیارهای کارشناسانه، هنرمندان، صنعت گران و مردم بافرهنگ کردستان، شایسته این انتخاب و این عنوان بودند و ثبت جهانی مریوان حقی بود که تایید و تاکید شد. 

وی اظهار کرد: بدون شک سر منشاء و مبداء کلاش، این اثر جهانی، مناطق بکر هورامان است و این اثر فاخر از دل یک فرهنگ چندهزار ساله بیرون آماده است و سالیان سال است دست به دست شده تا به امروز که توانستیم یکی از مناطق استان را که دارای امکانات و پتانسیل‌های لازم است به این نام ثبت کنیم.

علوی با تاکید بر هورامی بودن کلاش گفت: باید تلاش کنیم نه تنها شهر زیبای مریوان بلکه خیابانها، میدانها، کوچه ها و پارکهای سطح استان، کشور و حتی کشورهای خارجی را با این نام یعنی "کلاش" نام گذاری کنیم تا موجبات هرچه جهانی شدن و معرفی کردن این کالای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به اینکه ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش در بین مردم، هنرمندان، تولید کنندگان شور و نشاطی مضاعف ایجاد کرده، اظهار کرد: این امر موجب یک خودباوری، نشاط و انرژی مضاعف در این حوزه شده که آثار مستقیم و با واسطه آن در سایر بخش ها نیز قابل مشاهده و تامل خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر