خبرگزاری کار ایران

شهرستان سنندج در صنعت طیور رتبه اول استان است

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۸۵۵

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات جهاد کشاورزی سنندج برگزار شد به جایگاه شهرستان سنندج در بخش کشاورزی اشاره کردوگفت :شهرستان سنندج در صنعت طیور، باغات، تولید شیر، دام سنگین و توت‌فرنگی دارای رتبه اول استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دادور سهرابی بیان داشت:  شهرستان سنندج در بخش کشاورزی یکی از شهرستان‌های مهم استان بوده  و در بخش زنبورعسل رتبه دوم استان را دارد.

وی در خصوص تولید توت‌فرنگی در شهرستان سنندج افزود: استان کردستان 80 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است ، تولید استان  کردستان 40 هزار تن و تولید شهرستان سنندج 25 هزار تن است که حدود 65 درصد تولید استان می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در زمینه سطح زیر کشت توت‌فرنگی عنوان کرد:  2 هزار و 720 هکتار سهم استان کردستان بوده و شهرستان  سنندج هزار و 820 هکتار را زیر سطح کشت توت‌فرنگی دارد.

سهرابی به نقش توت‌فرنگی در اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: میزان درآمد توت‌فرنگی در هر هکتار بین 28 تا  42 میلیون تومان است، بنابراین کشت توت‌فرنگی می‌تواند درآمد و اشتغال‌زایی بالایی به همراه داشته باشد.

وی به مکانیزه شدن کشت توت‌فرنگی اشاره کرد و افزود:  برای این امر ارقام جدیدی واردشده است و شیوه‌ی کشت تغییر پیداکرده و به‌صورت ردیفی و خطی و دو پشتی انجام می‌گیرد و سیستم آبیاری بالای 70 درصد از این کشت‌ها به‌صورت مکانیزه است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج به جایگاه شهرستان سنندج در بخش کشاورزی اشاره کردوگفت :شهرستان سنندج در صنعت طیور، باغات ، تولید شیر ، دام سنگین و توت‌فرنگی دارای رتبه اول استان است

سهرابی در خصوص مرغداری تصریح کرد:  تعداد واحدهای مرغداری استان 727 واحد و در شهرستان سنندج 150 واحد و میزان جوجه ریزی استان 14 میلیون قطعه و در شهرستان سنندج 2 میلیون و 600 هزار  قطعه یعنی 18 درصد استان و تولید استان 75 هزار تن  در سال و در شهرستان سنندج 16 هزار تن در سال بوده که معادل 21 درصد بوده  و مقام اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی به تولید مازاد گوشت سفید اشاره کرد و گفت: در استان کردستان حدود 35 هزار تن و در شهرستان سنندج 5 هزار تن  گوشت سفید مازاد تولید می‌شود که به استان‌های همجوار صادر می‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در خصوص زنبورعسل خاطرنشان کرد: تعداد کندوی مدرن استان 177 هزار و کندوی بومی 7 هزار و 800 است و شهرستان سنندج 34 هزار و 500 کندوی مدرن و هزار کندوی بومی دارد که 19 درصد سهم کندوی استان به شهرستان سنندج تعلق دارد.

سهرابی  به تولید عسل در شهرستان سنندج اشاره کرد و گفت: تولید استان کردستان هزار و 158 تن و تولید شهرستان سنندج 212 تن است که در بحث کشوری استان بهترین کیفیت عسل را  داراست.

وی به تعاونی زنبورداران اشاره کرد و گفت: تعاونی زنبورداران زمینه را برای تولید بیشتر و اشتغال‌زایی فراهم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در خصوص تعداد دام سنگین استان گفت: 14 درصد دام‌های سنگین  استان متعلق به گاوداری‌های شهرستان سنندج است.

سهرابی  در خصوص تولید گوشت قرمز اظهار داشت: سهم استان 25 هزار تن و سهم شهرستان سنندج 3 هزار تن است.

وی در مورد تولید شیر افزود: 226 هزار تن سهم استان و 49 هزار تن سهم شهرستان سنندج است که 21 درصد استان است که نشان می‌دهد تعداد دام‌های اصیل سنندج بالاتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در زمینه تولید محصولات باغی اظهار داشت: تولید  محصولات گردو، انگور ، گیلاس و سایر اقلام باغی در شهرستان سنندج قابل‌توجه بوده و مازاد آن به شهرستان‌های دیگر صادر می‌گردد.

سهرابی به پروژه‌های در دست اقدام جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: پروژه مربوط به پمپاژ سد قشلاق دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است که با تأمین اعتبار راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنین به پروژه سد آزاد اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز تأثیر بسیار زیادی در اشتغال‌زایی و رونق کشاورزی دارد که بخشی از آن انجام‌شده است.

سهرابی به پروژه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با موسسه بین‌المللی ایکاردا اشاره کرد و افزود: شهرستان سنندج به‌عنوان پایلوت انتخاب‌شده که مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه : تولید ارقام گندم مقاوم به خشکی و سرما، جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه کشاورزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز