خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

ایران 75 میلیون هکتار بیابان دارد / هیچ تولید کننده‌ای اجازه تولید انبوه محصولات تراریخته را ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بررسی های بعمل آمده توسط سازمان تحقیقات و ترویج بخش کشاورزی در امر آبزی پروری این نتیجه حاصل شد که در مناطقی از کشور که امکان تامین آب شیرین وجود ندارد می توان به پرورش ماهی قزل آلا پرداخت و می توان با استفاده بهینه از اراضی شور در امر آبزی پروری همگام با توسعه این صنعت در مناطق مستعد کشور راهکاری مناسب برای تولید غذا و بستری مناسب برای اشتغال ایجاد نمود.

به گزارش خبرنگار ایلنا دکتر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی درنشست خبری اظهار داشت: در سال های اخیر بیمارگرهای گیاهی از قبیل جاروک لیموترش میوه سبز مرکبات و بیماری ویروسی تریستزای مرکبات به عوامل اصلی خسارت و کاهش میزان محصول در باغات کشور تبدیل شده است بنابراین تشخیص و شناسایی دقیق نهال های آلودهدر کنترل آلودگی و جلوگیری از انتشار آلودگی به سایر مناطق کشور بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: بااستفاده از زیست فناوری و تولید پروتئین نوترکیب کیت شناسایی برخی از عوامل فوق تهیه و تولید شده است که منجر به کاهش وابستگی کشور به منابع خارجی وجلوگیری از خروج ارز از کشور برای تهیه کیت های شناسایی گردیده است.

دکتر زند بااشاره به تولید آزمایشگاهی کیت elisa تشخیصی بروسلوز در دام های نوشخوار کننده تاکید کرد: تولیدکلیه اجزای این کیت جهت تشخیص میزان آنتی بادی علیه باکتری بروسلا در نوشخوار کنندگان (گاو, گوسفند, بز و آهو)، استفاده از پروتئین های نوترکیب، مهندسی شده، همچنین تهیه آنتی ژن، تشخیص سریع و به موقع بیماری تب مالت  در دستور کار قرار گرفت که موجب تشخیص سریع و به موقع بیماری، کمک به ارتقای سطح بهداشت جامعه انسانی و دامی و مهمتر از همه جلوگیری از خروج ده ها میلیون دلار ارز از کشور شده است.

وی همچنین از تولید بچه ماهیان درجهت توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و گفت: بچه ماهیان تولیدی به منظور توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری در اختیار مزارع بخش خصوصی قرار گرفت که ده هزار قطعه ماهی خاویاری از گونه های مختلف فیل ماهی، بستر و تاس ماهی سیبری با متوسط وزن 15 گرم تولید شد.

رئیس موسسه تحقیقات و آموزش کشاورزی با اشاره به دستیابی به بیوتکنیک پرورش میگو وانامی با آب لب شور دریای خزر در استان مازندران اظهار داشت: طرح حمایت از پرورش اینگونه از میگو که از نظر اقتصادی برای توسعه آبزی پروری مهم محسوب می شود و برای توسعه این بخش در زمین های غیرزارعی و با استفاده از آبهای شور و لب شور در استان مازندران ضروری است و وانامی به دلیل استعداد پرورش در دو هزار و 500 هکتار اراضی غیرزارعی و شور مازندران حائز اهمیت است.

وی افزود: صنعت پرورش ماهیان سرد آبی متکی بر تولید گونه ماهی قزل آلای رنگین کمان است که تولید آن در گروی استفاده از میزان قابل توجهی آب شیرین و فاقد آلودگی است به همین خاطر پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان با آب لب شور می تواند زمینه مناسبی را برای اشتغال  و تولید فراهم آورد و بر همین اساس طبق بررسی سازمان تحقیقات منطقه موردمطالعه اسفراین درجنوب خراسان شمالی از قابلیت مناسب برای پرورش این گونه ماهی در فصل پاییز و زمستان برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از انتشار آمار راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشور خبر داد و گفت: براساس این گزارش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی 41 درصد اعلام شده است همچنین درموسسه جنگل ها و مراتع اطلس جامع آویش ایران تهیه شده است.

وی افزود: موسسه جنگل ها و مراتع آمار مهمی از قلمروی بیابان های ایران را منتشر کرد که براساس این گزارش بیابان های ایران که تا پیش از این 35 میلیون هکتار اعلام شده بود درگزارش جدید به 85 میلیون هکتار افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص واگذاری دانش فنی به بخص خصوصی اظهار داشت: در سال جاری تا به امروز 26 دستاورد را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم که مهمترین آن واگذاری دانش فنی تولید واکسن تب برفکی است که پیش از آن واگذاری در تولید واکسن به بخش خصوصی نداشته ایم.

دکتر زند در خصوص وضیت تولید برنج بخصوص در شمال ایران بیان داشت: 90 درصد برنج تولیدی مازندران بومی و کم تولید است به همین خاطر سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی پروژه گسترده ای را آغاز کرده است تا بین برنجهای پرمحصول وبرنج های کیفی تلاقی ایجاد کند.

وی همچنین بودجه پژوهشی کشور را 48صدم درصد تولید ناخالص عنوان کرد و گفت: این رقم به هیچ عنوان مناسب نیست و به همین خاطر معاون رئیس جمهور در صحبت های اخیر خود به لزوم رساندن این رقم به یک درصد اشاره کرد برای همین دولت مجاز شده است که اعتبارات پژوهشی را در سال آینده د وبرابر کند که اگر در مجلس تصویب و بودجه به موقع تخصیص یابد می توان این اقدام را تاریخی و منحصر به فرد نامید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید محصولات تراریخته که همواره مورد بحث بوده است اظهار داشت: تولید این محصولات در قانون تراریخته مشخص شده است و تولید برای آزمایش این محصول مجوزی لازم ندارد اما به محض اینکه تولید کننده قصد ورود این محصول به بازار را داشته باشد احتیاج به مجوز دارد بنابراین از نظر وزارت جهادکشاورزی هیچ تولید کننده ای اجازه تولید محصول تراریخته با حجم انبوه را ندارد.

 

کد خبر : ۳۴۵۹۳۱