خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

مسجد محله سوریجان کاشان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۹۲

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی مسجد محله سوریجان در این شهرستان خبر داد.

ایلنا: سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی مسجد محله سوریجان در این شهرستان خبر داد.

«مهران سرمدیان» در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با اعلام این خبر، هزینه اختصاص داده شده به مسجد سوریجان کاشان را بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار ذکر کرد و گفت: این مسجد در میدان قاضی اسدا.. و در محله تاریخی سوریجان قرار دارد در خصوص تاریخ پیدایش محله اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما نویسنده کتاب مرآت القاسان در کتاب خود تاریخ ساخت مسجد سوریجان را که به دست عبدالرزاق خان سوریجان احداثشده مربوط به ۲۰۰ سال قبل از نشر کتاب خود می‌داند که حدوداً به اواخر دوره صفوی باز می‌گردد. اما تکیه و مغازه‌های گذر مربوط به دوره قاجار است.

به گفته وی، آثار قدیمی این مسجد و نیز کتیبه و محراب و کاشی‌های تاریخ دار آن تا قرن گذشته هم محفوظ بوده ولی آین آثار در مرمت‌های متوالی به علت فقدان مراقبت از بین رفته است. این مسجد در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع بنا شده و دارای دو شبستان تحتانی و فوقانی است.

سرمدیان، کندن لایه‌های فرسوده بام و تخلیه کردن کوناله‌ها، درآوردن بند فرسوده گچی و مانند آن و پاک کردن درز‌ها روی سقف‌های تخت و طاق و چشمه، برچیدن پالانه آجری یا خشتی فرسوده روی سقف‌های طاق و چشمه، اجرای دوغاب کف مال با گچ و اجرای پالانه با آجر لفتون و ملات گچ روی سقف‌های قوسی و طاق چشمه، اجرای اندود کاهگل بر روی سطوح قوسی و افقی بام مسجد، تخریب دیوارهای فرسوده خشتی، اجرای پی با شفته آهک و دیوار چینی به ضخامت بیش از ۵/۱ آجر با آجر فشاری، اجرای سقف ضربی آبدارخانه مسجد و اندود پلاستر سیمان و ایزوگام روی آن را از اقدامات عملیاتی مسجد سوریجان کاشان عنوان کرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز