خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

مسجد محله تاریخی کوشک صفی کاشان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۵۰

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی مسجد محله تاریخی کوشک صفی در این شهر خبر داد.

ایلنا: سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی مسجد محله تاریخی کوشک صفی در این شهر خبر داد.

مهران سرمدیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا درکاشان با اعلام این خبر، هزینه اختصاص داده شده به مسجد مسجد کوشک صفی کاشان را بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰ / ۴۰۰میلیون ریال اعتبار ذکر کرد و گفت: این مسجد به همراه یک آب انبار، گذر و سیپک به صورت یک مجموعه می‌باشند که در خیابان علوی و در مرکزیت محله کوشک صفی قرار دارند و در دوره صفویه بنا شده‌اند.

به گفته وی، محراب مسجد با مقرنس کاری تاس و نیم تاس گچی در دیوار جبهه جنوبی و در انتهای شبستان قرار گرفته است. شبستان تحتانی مسجد با ۹ طاق چشمه با آجرکاری خفته راسته و طاقبندی‌های لاپوش اجرا شده است، چهار ستون میانی شبستان به صورت هشت پر با سر ستون‌های دندانه‌ای اجرا شده‌اند، اسپر‌های مشبک جهت نورگیری شبستان که در زیر قوس‌های کناری اجرا شده‌اند و محراب کوچک مقرنس کاری ساده آن به علاوه لغزهای طاقچه‌ای تمام وجوه شبستان جلوه‌ای خاص به این فضا بخشیده‌اند.

سرمدیان، سبکسازی بام و کندن لایه‌های فرسوده بام، پاکسازی و درآوردن بند فرسوده گچی روی گنبد‌ها، استحکام بخشی گنبد‌ها با اجرای دوغاب ریزی با گچ به صورت کف مال روی سقف‌های تخت و طاق و چشمه و اجرای پالانه روی سقف با آجر سفالی سوراخ دار و ملات گچ و خاک، اجرای قید بندی روی سقف،، شیب بندی با اجرای غوره گل به روش سنتی با کاه گندم روی پشت بام، اجرای اندود کاهگل بر روی پشت بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی و دوغاب ریزی و اجرای بند کشی با ملات سیمان و شن شسته الک شده در بام را از اقدامات عملیاتی مسجد محله تاریخی کوشک صفی عنوان کرد.

این مسجد در تاریخ ۱۹/۰۵ / ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۹۷۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز