خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

یکی از قدیمی‌ترین آب انبارهای کاشان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۱۵

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و باززنده سازی یکی از قدیمی‌ترین آب انبار‌های کاشان خبر داد.

ایلنا: سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و باززنده سازی یکی از قدیمی‌ترین آب انبار‌های کاشان خبر داد.

حسین یزدانمهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با اعلام این خبر، هزینه اختصاص داده شده به آب انبار میرعماد کاشان را بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰ / ۵۰۰ میلیون(پانصد میلیون ریال) اعتبار ذکر کرد و گفت: این آب انبار که در جوار شبستان مسجدی به همین نام(مسجد میرعماد) در مجموعه بازار کاشان قرار گرفته و از معدود آب انبار‌های مربوط به قبل از دوران صفویه و احتمالا مربوط به ترکان آق قویونلوست که کتیبه‌ای نیز از آن‌ها در سر در مسجد که احتمالآ در‌‌ همان آغاز ساخت مسجد این آب انبار احداثو جزیی از مجموعه بزرگ می‌رعماد که شامل میدان، مسجد، حمام، خانقاه و حجرات گوناگون بوده، باقی مانده است.

به گفته وی، آب انبار میرعماد دارای ورودی ساده‌ای بوده که به حیاط مسجد نیز ارتباط داشته است. راچینه آنکه با آجر بنا شده دارای ۳۰ پله از سنگ بوده که همگی تخریب شده است. مخزن آب انبار به صورت چهارگوش(مربع) و هفت متر عمق دارد و سقف آن نیز با آجر به صورت طاق و چشمه پوشش شده است.

یزدانمهر، در مورد احیا و مرمت این آب انبار اذعان داشت: در وهله اول نسبت به آوار برداری و نخاله‌های موجود در محوطه آب انبار اقدام نموده و سپس نسبت به سبک سازی سقف مخزن و برداشت خاک و کوناله‌های فرسوده و همچنین اجرای لنگه طاق‌ها و سقف‌هایی که در طی سالیان تخریب شده بود اقدامات لازم انجام گرفت.

این مقام مسئول، استحکام بخشی سقف شامل در اوردن بندهای فرسوده گچی روی سقف‌های طاق و چشمه، دوغاب ریزی روی سقف‌ها با دوغاب گچ کف مال، بندکشی و مرمت آجرهای زیر سقف، اجرای دیوار ۱.۵ آجره در اطراف مخزن آب انبار، اجرای قیدبندی بر روی سقف آب انبار و اجرای سقف آجری با تیر آهن و آجر به صورت ضربی به عنوان پوشش دوم و همچنین اجرای پلاستر و ایزوگام جهت عایق بندی آن را از دیگر اقدامات عملیاتی آب انبار میر عماد عنوان کرد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تعداد آب انبارهای شهر کاشان را بالغ بر۸۰ آب انبار ذکر کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰ آب انبار قابل بهره برداری و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش آب انبارهای در زندگی روزمره مردم اذعان داشت: آب انبار به عنوان یک ساختار شهری است که از گذشته به جا مانده است. آب انبار در منطقه کاشان علاوه بر پاسخگو یی به شر ایط اقلیمی دارای کارکرد‌ها و عناصر فرهنگی و مذهبی خاصی بوده و به عنوان نماد تلفیق تلاش انسان بر‌ای رفع نیاز به آب، هنر و ذوق انسان کویرنشین و فرهنگ سنتی و مذهبی مرکز ایران به شمار می‌آید. ساختار معماری و مکان آب انبار‌ها در نقاط مرکزی محله‌ها و گذر، و هم مکا نی آن با مسجد، حسینیه، تکیه، حمام، ویژگی‌های فرهنگی آب انبار‌ها را نشان می‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز