خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

مرمت ابنیه راسته بازار تاریخی کاشان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۹۹۷

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز مرمت ابنیه راسته بازار تاریخی کاشان خبر داد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغتز مرمت ابنیه راسته بازار تاریخی کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، " مهران سرمدیان " در گفتگو با خبرنگاران گفت: قدمت بازار تاریخی شهرکاشان به قرون اولیه دوران اسلامی باز می گردد و معماری و بافت فعلی این مجموعه غالبآ متعلق به دوره زند و قاجار می باشد. این بازار کاملآ پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای همجوار آندارد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار داشت: به منظور مرمت و بازسازی اضطراری ابنیه تاریخی راسته بازار سنتی کاشان، ۰۰۰/۰۰۰ / ۱۰۰/۱ ریال(صد و ده میلیون تومان) از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است که سبک سازی و استحکام بخشی بام های راسته بازار، دوخت و دوزهای ترک های عمیق در سطوح خشتی، مرمت سقف ها و لنگه ها، اجرای اندود غوره گل و کاهگل پشت بام هاو اندود گچ و خاکبدنه ها و زیر سقف های قوسی از اقدامات مرمتی این پروژه است.

به گفته این مقام مسئول راسته درب زنجیر، راسته بازارچه سلطانی و مرمت بخش های اضطراری بازارچه زرگرها، بازارچه کفشدوزها و تیمچه امین الدوله از ابنیه تاریخی کاشان هستند که مرمت آن در دستور کار اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: در همین راستا مرمت قسمتی از سرای ضرابخانه و بخشی از مسجد میرعماد نیز با همکاری این اداره توسط شهرداری کاشان در حال انجام است.

وی همچنین اذعان داشت: مرمت کامل این اثر تاریخی نیاز به اعتبارات بیشتری دارد که اداره میراثفرهنگی کاشان در حد توان خود برای این امر اقدام خواهد کرد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی بازار کاشان یادآور شد: مجموعه بازار بزرگ کاشان نمونه بی بدیل یکی از زیباترین بازارهای ایران است که از دیرباز به جهت ساماندهی منظم و معماری بی نظیر و با شکوه مجموعه فضاهایش مورد توجه و تحسین بوده است. تعداد ۲۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراثملی کشور در بازار تاریخی کاشان وجود دارد.

آب انبار صباغ، مسجد مدرسه میانچال، مسجد میرعماد، مسجد امام خمینی(سلطانی)، آب انبار و حمام گذر نو و حمام خان از نمونه های آثار موجود در مجموعه تاریخی بازار کاشان هستند که نگهداری این بنای عظیم تاریخی توجه بیشتر مسئولین و یاری کسبه و بازاریان محترم را می طلبد.

یاد آور می شود مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ درشهریور ماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز