خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برخی در کشور هنوز از کارگران به عنوان مزاحم یاد می‌کنند/ قراردادهای سفید امضا مصداق سوءاستفاده از انسانیت هستند

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۰۸۲

بنیانگذار طرح پزشک کسب و کار با تاکید بر اینکه کارگران نیروهای مولد کشور هستند، گفت: قرارداد موقت کار نتیجه بی‌اعتمادی به کارگران است که ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر بدنه اقتصاد کشور وارد کرده است اما قرارداد سفید امضا مصداق سوءاستفاده از انسانیت است که با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

 سیداحمد سیدی مطلق با ابراز تاسف از نبود نگاه اعتماد به کارگران به خبرنگار ایلنا گفت: تجربه نشان داده هرگاه به کارگران اعتماد کرده‌ایم و حتی بخشی از وظایف مدیریتی را بر دوش کارگران گذاشتیم، نتیجه مثبتی از این اعتماد به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به روند خصوصی‌سازی‌های شکست خورده، گفت: متاسفانه نگاه خصوصی‌سازی بر پایه فقط و فقط سرمایه بوده و هر کسی که بنگاه‌های اقتصادی دولتی را خریده، با هدف اخراج کارگران وارد عرصه شده و در اولین گام کارگران را تعدیل کرده تا نیروی کار به صفر برسد.

مبتکر طرح پزشک کسب و کار با اشاره به وضعیت امروز برخی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که دیگر اثری از آنها وجود ندارد، گفت: به سراغ هر کدام از این کارخانه‌ها می‌رویم یا تبدیل به مجتمع‌های مسکونی شده‌اند یا در قالب ساخت مرکز تجاری، اقتصاد تولید را زمین‌گیر کرده و سود کلانی به جیب عده‌ای فرصت‌طلب سرازیر کرده‌اند.

وی با ابراز تاسف از برخی نگاه‌های نادرست و غیرقانونی به حقوق کارگران گفت: درحالی‌که کشورهای پیشرفته انسان را منشا توسعه و خلق ثروت می‌دانند، برخی در کشور ما از کارگران و نیروی کار به عنوان مزاحم یاد می‌کنند و برخی از کارفرمایان سعی می‌کنند جایگاه کارگران را در حد صفر تقلیل دهند.

سیدی مطلق، کارگر بی‌انگیزه را عامل بحران تولید دانست و گفت: وقتی قرارداد سفید امضا در بنگاه اقتصادی امضا می‌شود، یعنی هیچ اعتمادی بین کارگر و کارفرما وجود ندارد. بدین معنا که کارفرما معتقد است این نیروی کار به دردش نمی‌خورد و با تنظیم قرارداد سفید امضا، ابزاری ایجاد کرده که هرگاه اراده کرد از شر کارگر راحت شود.

وی با تاکید بر لزوم پذیرفتن این واقعیت که رابطه کارگر و کارفرما باید بر مبنای صداقت و اعتماد استوار باشد، گفت: کارفرمای متعهد به دنبال نیرویی متعهد و متخصص است و چنانچه این نیروی کار را پیدا کند، هرگز حاضر نخواهد شد او را به سادگی از دست بدهد.

سیدی مطلق با اشاره به اینکه امروزه کارگرانی را سراغ داریم که با کارگری ساده در یک بنگاه اقتصادی فعال شده و امروز بخشی از این بنگاه اقتصادی را مدیریت می‌کنند یا خود تبدیل به کارفرما شده‌اند، گفت: این کارگران به اندازه‌ای اعتماد کارفرما را به دست آوردند که کارفرما تمام دارایی‌اش را به او می‌سپارد، به او حق امضا می‌دهد و با خیال راحت خودش سفر خارج از کشور می‌رود و در تمام این مدت خیالش راحت از دارایی‌هایش راحت است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان اعتماد و تخصص را به زور قانون به کارگاه تحمیل کرد، گفت: اگرچه معتقد به این هستیم که کارگر باید امنیت شغلی داشته باشد، اما اگر در جایی کارگر متخلف هم دیده شد که بنگاه اقتصادی را زمین‌گیر می‌کند باید او را کنار گذاشت بنا نیست اگر کارگر به تولید و اشتغال ضربه می‌زند، به هر قیمتی او را به بنگاه اقتصادی تحمیل کرد اما بنا هم نیست برای برخی منافع خودمان کارگران را استثمار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز