خبرگزاری کار ایران

یک فعال تعاونی‌های روستاییِ سیستان و بلوچستان:

در حمایت از تعاونی‌ها از شعار و وعده جلوتر نرفته‌ایم/تعاونی‌های مرزنشینان دیگر رونق ندارند

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۷۲۸

عبدالله بلوچی معتقد است: اگر تعاونی‌های تولیدی به معنای واقعی آن در روستاهای استان سیستان و بلوچستان پا بگیرند، آمار بیکاری در شهرستان‌های این استان کاهش می‌یابد؛ اما حمایت‌های دولت در سالهای گذشته کافی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله بلوچی (فعال تعاونی‌های تولیدی و روستاییِ استان سیستان و بلوچستان) درباره عدم حمایت دولت از تعاونی‌ها و انحصاری شدن آنها، گفت: از آنجا که دولت‌ها کمک چندانی به ایجاد اشتغال در سطح روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان نکرده‌اند، ما فعالان تعاونی بارها از آنها خواسته‌ایم که از تشکیل تعاونی‌های تولیدی و روستایی مستقل که مردم سهامداران آن هستند، حمایت کنند تا شغل ایجاد شده و محرومیت از چهره استان زدوده شود.

وی افزود: با این حال آنها از شعار و وعده جلوتر نرفته‌اند و عملا با این کار اعتماد مردم را از تعاونی‌ها سلب کرده و کاری کرده‌اند که با بیکاری جوانان و روستاییان، محرومیت در شهرستان‌های این استان شدت بگیرد و هر روز هم بیکاری افزایش یابد.  

به اعتقاد بلوچی، انحصاری شدن تعاونی‌ها در دست تعدادی از خانواده‌ها یکی دیگر از دلایل سلب اعتماد مردم از آنها بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه روستایی گلکار صنعت گفت: تعاونی‌های مرزنشینان و تعاونی‌های کشاورزی به همین دلایل دیگر رونق سابق خود را ندارند. این تعاونی‌ها در سالهای ابتدایی پیدایش خود، خدمات زیادی به مردم محروم ارائه کردند اما حالا از اهداف اولیه خود فاصله گرفته‌اند. 

این فعال تعاونی‌های تولیدی و روستایی افزود: هر چند خشکسالی به کشاورزیِ سیستان و بلوچستان آسیب وارد ساخته، اما اگر مشارکت کشاورزان برای حضور در تعاونی‌ها و سهام‌دار شدن آنها جلب می‌شد، آنها زمین‌ها را به حال خود رها نمی‌کردند و احتمالا از این راه، برای ده‌ها نفر در هر روستا شغل ایجاد می‌شد.

بلوچی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود با پرداخت سهم بیمه کارفرمایان و تجهیز کارگاه‌ها از تعاونی‌های تولید صنایع دستی حمایت کند، گفت: وقتی عده‌ای قدم پیش گذاشتند، این سازمان نه سهم بیمه کارفرمایان را پرداخت کرد و نه کمکی به تجهیز کارگاه‌ها کرد. با این رویه مردم به مساوات اقتصادی و اجتماعی که فلسفه ایجاد تعاونی است، شک کرده‌اند و هر روز که می‌گذرد جلب اعتماد آنها دشوارتر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز