خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

صندوق‌های بیمه‌های درمانی ورشکستگی ندارند/ دنبال بیمه‌کردن مشاغل غیر رسمی‌هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۹۵۹

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با یادآوری نقش تضامنی دولت‌ها در اداره صندوق‌های بازنشستگی اجتماعی برعهده دارند، ممکن است این صندوق‌ها در تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه شوند اما تعهدات این صندوق‌ها نسبت به بیمه‌شدگان توقف‌بردار نیست و در حوزه مدیریت صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی، ورشستگی مفهومی بی‌معناست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید تقی‌نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری امروز خود به نقش تضامنی که دولت‌ها در اداره صندوق‌های بازنشستگی اجتماعی برعهده دارند اشاره کرد و گفت: ممکن است این صندوق‌ها در تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه شوند اما تعهدات این صندوق‌ها نسبت به بیمه‌شدگان توقف‌بردار نیست و در حوزه مدیریت صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی، ورشستگی مفهومی بی‌معناست.

وی در تبیین مفهوم این نقش تضامنی گفت: خدمات صندوق‌های بیمه‌‌های اجتماعی در راستای تکلیفی که در اصل 29 قانون اساسی برای حاکمیت‌ها تعیین شده است به ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی به آحاد جامعه مشغولند و به عبارت دیگر این نظام حکومتی و نه کابینه‌ دولت‌ها هستند که در رابطه با ادامه فعالیت این صندوق‌ها متعهد هستند و ورشکستگی در این صندوق ها معنا ندارد.

نوربخش افزود: به عنوان مثال سالهاست ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری زیر ۵ آمده ولی دولت پشتیبانی می‌کند. اما اینکه نسبت به وضعیت مالی این صندوق‌ها اعلام هشدار می‌شود از این بابت است که مبادا در سالهای آینده برای دولت وقت دشوراهای مربوط به اداره صندوق ها به ارث باقی‌گذاشته شود.

وی همچنین در توضیح جلسه غیرعلنی روز گذشته با نمایندگان مجلس درباره صندوق های بازنشستگی داشته‌است، گفت: در این جلسه فرصتی فراهم شد که با نمایندگان جلسه غیرعلنی داشته باشیم و مسایل فنی و حرفه ای سازمان را توضیح، مسائل را بیان و راهکارهای پیشنهادی را ارایه  کنیم، البته علاوه بر این جلساتی با مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی ایده های کلی رهبری درباره تامین اجتماعی داریم و دولت نیز اصلاح فرایندهای بیمه ای  را در دستورکار دارد. خوشبختانه هر سه نهاد اکنون به این نقطه رسیده اند که در جهت مساعدت به صندوق های بیمه ای حرکت کنند.

 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه بحران صندوق های بازنشستگی یک بحران جهانی است و در بسیاری کشورهای توسعه یافته جزو چالش های اقتصادی و اجتماعی به حساب می آید و مختص ایران نیست، افزود: البته سابقه ارائه خدمات مدرن بیمه‌های اجتماعی در ایران به زمان احداث صندوق طرق و شوارع در سال 1310 بازمی‌گردد که در سال 54 به صندوق کنونی سازمان تامین اجتماعی تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی به عنوان یکی از صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی در زمینه تحقق آرمان عدالت اجتماعی به ارائه خدمات به شهروندان مشغول است.

نوربخش ادامه داد: در همین راستا بیش از نیمی از جمعیت کشور و ۷۶ درصد کل بیمه شدگان صندوق ها را تحت پوشش داریم. در حال حاضر بیش از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه شده اصلی و تبعی داریم و ۴۴ درصد افراد تحت پوشش ما سالمندان هستند ماهانه به ۲۰۴ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌شود و علاوه بر این ۴ میلیون خدمات بستری خریداری و تولید و ۴۰۰ میلیون خدمات سرپایی درمانی به صورت سالانه در این سازمان ارائه می‌شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه ای است عنوان کرد: ما تابع نوسانات اقتصادی، فضای کسب و کار و وضعیت نقدینگی هستیم و با ریسک‌های مختلفی روبرو می شویم، اما تلاش کرده ایم در این مدت ریسک ها به مردم منتقل نشود و علاوه براین  تامین اجتماعی سازمان بین نسلی است یعنی یک نسل  به تناسب پرداخت می کند و نسل بعدی به تناسب دریافت می کند.

نوربخش افزود: از سال ۸۴ شکاف نقدینگی در تامین اجتماعی شروع شده است و دلایلی دارد. نخست سیر طبیعی هر سازمان بیمه ای است، بیمه ها در ۳۰سال اول دریافتی حق بیمه دارند و بعد از ۳۰سال باید شروع به پرداختی مستمری کنند. پیری  هر صندوق بیمه ای طبیعی است اما متاسفانه با پیری زودرس و غیر طبیعی روبرو شدیم که ایجاد تعهدات غیر منطقی و بدون منبع از جمله علل آن است. در کمتر از یک دهه ۱۸ تعهد بدون منبع  برای تامین اجتماعی ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۸۸ مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نامه ای به تأمین اجتماعی زد و دستور داد از بیش از سه میلیون  نفر حق کارفرمایی نگیرد تا دولت پول آن را از محل هدفمندی تامین کند اما محقق نشد و تا کنون بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان فقط بابت همین مورد طلبکاریم. مورد دیگر اینکه ۲۶ درصد کل بیمه شدگان ما بازنشسته پیش از موعد و سخت و زیان آورند که بسیار قابل توجه و تامل است. نتیجه مجموعه این قوانین و تعهدات  آن می‌شود که بدهی دولت از سال ۸۴ که چهار هزار میلیارد تومان بوده در سال ۹۲ به ۶۰هزار میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت این شرایط ثبات مدیریتی در دستورکار سازمان قرار گرفت و سازمان روی ریل فنی خود قرارگرفت گفت: همچنین تعهد جدید ایجاد نکردیم. توسعه کارگاههای کشفی و بازرسی، مدیریت مصارف، مدیریت پرداخت مستمری ها با حذف همپوشانی ها، مدیریت بیمه بیکاری، سودآور کردن شرکت ها از جمله دیگر اقدامات ما طی این مدت است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره راهکارهای پیش روی تامین اجتماعی در ادامه راه گفت: دو راهکار برای ادامه راه داریم یا اینکه بودجه بگیر دولت شویم یا آنکه به سمت مدیریت و تجهیز منابع و برگشت مطالبات از دولت و کنترل مصارف پیش برویم.

نوربخش درباره اولویت های تامین اجتماعی در آینده برای کاهش چالش ها گفت: در کنار اولویت بازگشت مطالبات از سوی دولت، افزایش پوشش بیمه ای اولویت را مدنظر داریم. به عنوان مثال مشاغل غیر رسمی وجود دارد که باید با مکانیسم هایی تحت پوشش بروند. پیشنهاد داده ایم پوشش بیمه همگانی کامل شود. درباره مستمری بگیران نیز  باید تغییراتی ایجاد شود که قوانین بیمه ای حفظ شوند. این موارد هم در نگاه مجلس و هم در نگاه دولت هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز