خبرگزاری کار ایران

مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر :

به کارگیری کارورزان و مهارت آموزان خیالبافانه است/ برنامه‌های اشتغالزایی دولت نیازمند واکاوی کارشناسانه

کد خبر : ۵۰۷۴۱۸

مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر می‌گوید به کارگیری کارورزان و مهارت آموزان در چارچوب برنامه‌های اشتغال دولت خیالبافانه است؛ چرا که این برنامه‌ها صرفا تا زمان اتمام معافیت های بیمه‌ای برای کارفرمایان جذابیت دارد.

به گزارش ایلنا، «غلامرضا توکلی» مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: برنامه‌های اشتغال دولت به سببب نقایصی که دارند نیازمند  واکاوی‌های کارشناسانه هستند.

توکلی افزود:  از دولتی که ادعای عقلانیت در کارها، تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، و موضع گیری‌ها را دارد  انتظار نداشتیم که در قالب طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی اشتغال موجود را به خطر بی اندازد.

وی  با بیان اینکه دو طرح کارورزی و مهارت آموزی، جامعه کارگری را به شدت نگران کرده است، افزود: هر گاه چنین طرح‌هایی ارائه داده شده، ارائه دهنگان آن ادعا کرده‌اند این طرحی است که ساعت‌ها و روزهای زیادی صرف کارشناسی آن شده و اجرای آن ثمرات زیادی خواهد داشت.

مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر با تاکید بر اینکه ماحصل این طرح‌ها نهایتا تکرار تجربیات شکست خورده قبلی است، گفت: طرح‌هایی همانند طرح ضربتی ایجاد اشتغال، طرح‌های کارگاه‌های کوچک و زودبازده و استاد شاگردی همان تجربیات شکست خورده هستند.

توکلی افزود: بر فرض حتی اگر معجزه‌ای رخ دهد و طرح‌های جدید به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار نشود و انبوهی از تحصیل کرده‌ها دوران کارورزی و مهارت آموزی را با موفقیت بگذارانند، باید پرسید که مگر شغلی به وجود آمده است که کارورزان و مهارت آموزران در آنها آن مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه به جای این طرح‌ها بهتر است که بنیه تولید تقویت شود ، گفت: این ادعا که  مهارت آموزان در همان کارگاه‌ها و جاهایی که مهارت آموخته‌اند مشغول کار خواهند شوند نوعی خیالبافی است.

مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر، افزود: طرح کارورزی تا زمانی برای کارفرمایان جذابیت دارد که یک سوم حداقل دستمزد را به کارگران پرداخت می کنند و بعد از اتمام دوره دو سال و زمانی که قرار است کارورز را به صورت دائمی جذب کنند شاهد خواهیم بود که زیر بار انجام این کار نخواهند رفت.

وی افزود: مدت‌ها قبل از ارائه طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی هشدارهای نگران‌کننده‌ای به کارگران می‌دادند و دست اندرکاران آن جهت گیری‌های ناخوش‌آیند بر علیه کارگران  نشان می دادند.

توکلی با بیان اینکه این طرح ها حاکمیت قانون را در روابط کار از بین می‌برند ، افزود: در نتیجه به مرور حاکمیت قانون از روابط کار عملا زدوده می‌شود و این یعنی تیر خلاص به حق و حقوق قانونی و شناخته شده کارگران. البته در نهایت لغو حاکمیت قانون در روابط کار  به مساله‌ای عادی  تبدیل  می‌شود.

مسئول انجمن‌های صنفی خانه کارگر افزود: این مسئله بسیار نگران کننده است و خبر از احیا استبداد استثمارگرایانه دوران قاجار در کارگاه‌ها می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد که گوش سپردن به صحبت‌های مقاماهای عالی رتبه کشور و توصیه‌های آنها در خصوص صیانت از کرامت نیروی کار، قطعا عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز