خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان:

برنامه‌های اشتغالزایی برای کارفرمایان جذابیتی ندارند/مشکل تولید بیرون از بازار کار قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۶۴۶

همزمان با مخالفت گروه‌های صنفی کارگری با برنامه‌های اشتغالزایی دولت، کارفرمایان نیز در انتقاد از طرح های کارورزی و مهارت‌آموزی زبان به اعتراض گشودند و یادآور شدند که مشکلات تولید و اشتغال را باید در جایی بیرون از بازار کار شناسایی و مرتفع کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مثل اینکه مخالفت‌ها دو برنامه اشتغالزایی «طرح کارورزی» و «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» تنها به کنشگران صنفی کارگری محدود نمی شود و از قرار معلوم کارفرمایان نیز نسبت به این دو طرح منتقدند و تاکید دارند که این طرح هیچ جذابیتی برای آنها ندارد.

در همین رابطه «حمید رضا سیفی» عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان به ایلنا، گفت: اساسا طرح کارورزی و طرح مهارت آموزی جذابیتی برای کارفرمایان ندارد چرا که فرایندهای تولید را پیچیده می‌کند و تصدی گری دولت در امور مربوط به تشکل‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه می دهد: اجرای چنین طرحی از طریق تقسیم بندی کارگران به افراد دارای مهارت و افراد فاقد مهارت، تنها تنش و اختلافات را در محیط‌های کاری افزایش می‌دهد و البته تجربیات شکست خورده گذشته را در پیش چشم طرفین کارگر و کارفرما می‌آورد. 

به عقیده این فعال کارفرمایی معافیت‌هایی که دولت قصد دارد با به اجرا در آوردن دو طرح کارورزی و مهارت آموزی برای کافرمایان قائل شود هیچ کمکی به حال مشکلات تولید نمی‌کند و صرفا پاک کردن صورت مسئله‌ تلقی می‌شود.

صیفی که عقیده دارد مشکلات تولید را باید در جایی بیرون از مناسبات بازار کار شناسایی و مرتفع کرد، افزود:  اساسا با دیکته کردن دولت مشکلی از تولید حل نمی‌شود که حالا بخواهند از این طریق اشتغال مولد ایجاد کنند، در این وضعیت دولت به جای اینکه سازکار و بازارهای اقتصادی را به سمت برداشتن موانع جذب سرمایه و اشتغالزایی سوق بدهد، توپ را به زمین کارفرمایان انداخته است.

سیفی در ادامه با اشاره به ناکارآمدی نظام آموزشی کشور در انتقال مهارت‌های آموزشی، گفت: پرسش این است که چرا دولت به جای این طرح‌ها که حتی برای کارورزان کم جاذبه است به سراغ بالا بردن کارایی نظام آموزشی نمی‌رود؟ و ماموریت آموزش مهارت‌های شغلی را به کارفرمایانی که خود مشتری اصلی نیروی انسانی ماهر هستند، واگذار کرده است. 

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان در پایان افزود: دولت برای جذابیت بخشی به تولید می تواند لیست‌های بیمه‌ای کارفرمایان را بررسی کند و اگر اضافه بر آن کارفرمایان نیروهای جدید جذب کردند به آنها معافیت‌های مختلف آنهم نه از طریق فارغ التحصیلان و مهارت اموزان اعطا کند.

مخالفت کارفرمایان با طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی از این حیث داری اهمیت است که به گفته دولت قررا است از طریق اعمال معافیت‌های مربوط به امور بیمه‌ای و مزدی نیروی کار، صاحبان سرمایه نسبت به جذب نیروی کار جدید متقاعد و ترقیب شوند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز