خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران به مناسبت روز جهانی کارگر:

روزنامه نگاران هنوز در ناامنی شغلی کامل هستند/ حداقل مزد مصوب زیر خط فقر است

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۶۳۸

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر، از شرایط موجود انتقاد کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران به مناسبت اول ماه مه بیانیه صادر کرده‌است.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: شمار زیادی از روزنامه نگاران هنوز در ناامنی شغلی کامل ، بدون هر گونه قرارداد و بیمه به صورت حق التحریری و یا با قرار دادهای موقت، حداقل دستمزد، بدون امید به ادامه‌ی قرارداد روزگار می گذارنند ؛ هنوز برای دفاع از منافع و حقوق اجتماعی خود ازداشتن تشکل های صنفی مستقل و پر قدرتِ منطقه ای و سراسریِ ویژه ی روزنامه نگاران محروم هستند .

در بخشی دیگر از این بیانیه می خوانیم: هنوز بیشترین شمار کارگران ایران -کارگران صنعتی ، کشاورزی ، خدمات اداری و فرهنگی و بهداشتی و ... - با حداقل مزد مصوب شورای عالی کار که فاصله ی 300 درصدی با خط فقر دارد گذارن زندگی می کنند . همچنان  شمار زیادی از کارگران بازنشسته به دلیل فاصله ی چند برابری حقوق بازنشستگی با خط فقر مجبورند برای پر کردن نسبی این فاصله، با درجه ی استثماری بیشتر به کار گمارده شوند؛ به این ترتیب از سرِ اجبر و ناخودآگاه ابزار خراب تر کردن وضع بازار کار و سرکوب بیشتر دستمزدهای ناچیز موجود هستند.

در ادامه آمده است: هنوز شمار بسیار زیادی از کودکان ما به دلیل فقر و نداریِ خانواده ها و به رغم صراحت قانون اساسی بر آموزش و تحصیل رایگان، به جای درس خواندن در مدرسه وداشتن فرصت برای کودکی کردن و بازی و رشد طبیعی، در شرایط بسیار بد در کارگاه ها ی غیر استاندارد و کوچه و خیابان به کار گمارده می شوند و مورد ستم و بهره کشی جسمی و جنسی قرار می گیرند .  به رغم گذشت بیش از 70 سال از پیدایش و شکل گیری بیمه های اجتماعی و بنیان گذاری سازمان تامین اجتماعی در ایران و با وجود تاکید قانون تامین اجتماعی در مورد "الزام به درمان کامل بیمه شدگان"  به دلیل سوء مدیریت و ممانعت از مشارکت کارگران در مدیریت این سازمان، کارگران بیمه شده در نتیجه ی نابسامانی وضع خدمات درمانی و بهداشتی و غارت اموال سازمان تامین اجتماعی مجبور هستند بیش از 70 درصد از هزینه های درمانی خود بپردازند . و این یعنی پرتاب شدن باز هم بیشتر خانواده ها به درۀ فقر .

در بخشی دیگر می‌خوانیم: نه تنها تا کنون نقایص قانون کار به نفع کارگران اصلاح نشده ، حتا دور نمایی از اصلاحِ نقاط ابهام دار و ظرفیت های موجود در قانون که به کمک آنها حقوق کارگران ضایع می شود مشاهده نمی شود . هنوز هم به کمک ماده 7 قانون کار قرار دادهای موقت کار در کارهای دائمی مجاز شمرده و همگانی شده است . هنوز هم ماده 41 قانون کار در مورد تصویب دستمزد متناسب با سبد معیشت خانوارکارگری و تامین هزینه زندگی خانواده رعایت نمی شود و ابزاری برای اجرای این قانون در اختیار کارگران نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز