خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری مطرح کرد:

دروغ‌پراکنی درباره برخورد با کارگران معترض مراسم روز جهانی کارگر وقیحانه‌ بود/ خطر سو‌ء‌استفاده از حواشی اعتراضات‌صنفی

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۵۰۷

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: گروه‌های مغرض سیاسی همواره آماده سوء‌استفاده از مشکلات صنفی کارگران بوده و هستند.

 علی خدایی از اعضای هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با یادآوری اعتراضات صنفی که از سوی گروه‌های مختلف کارگری در ادوار مختلف دولت‌های پس از جنگ اتفاق افتاده، گفت: علت اعتراض عده‌ای از کارگران شرکت‌کننده در مراسم روز جهانی کارگر چیزی غیر از مطالبات زمین مانده صنفی نبوده اما سوء‌استفاده رسانه‌های منسوب به جریان‌های سیاسی خاص از این ماجرا پدیده جدیدی است که جامعه کارگری باید با درباره آن تامل کند.

وی با بیان اینکه حتی دوران دولت اصلاحات، کارگران برای پیگیری مطالبات صنفی خود با کاسه و بشقاب مقابل سازمان تامین اجتماعی حاضر شدند و از دیوار‌ها و نرده‌های این سازمان بالا رفتند، افزود: بازتاب رسانه‌ای ماجرای امروز حاشیه‌ای بود که به‌دلیل بازی‌های سیاسی در حال تغییر ماهیت است و می‌رود که اهمیت آن بر علت اصلی ماجرا پیشی بگیرد.

این فعال صنفی کارگری با ارائه توضیح بیشتر گفت: در یک اجتماع 20 هزار نفری که اتفاقا شخص رئیس‌جمهور هم حضور دارد، عده محدودی از حاضران در اقدامی هماهنگی یک خواسته صنفی مشترک را مطرح می‌کنند اما بازتاب رسانه‌ای و به‌دور از واقعیت این ماجرا در رسانه‌هایی سیاسی القا کننده این حس است که انگار اقدام اعتراضی مذکور با سازماندهی و هماهنگی قبلی صورت گرفته است.

خدایی در عین حال که اصرار دارد باید بروز چنین واکنش‌های اعتراضی را ناشی از باز شدن فضای سیاسی و تغییر رویه مسئولان اجرایی کشور نسبت به مطالبات صنفی کارگران دانست، معتقد است اگر حاشیه‌های چنین اعتراضاتی از اصل ماجرا مهمتر تلقی بشوند آن‌گاه باید در اصالت کنش‌های صنفی کارگران تردید کرد و با رویکرد تئوری توطئه به اقدامات صنفی کارگران نگاه کرد.

وی گفت:  علت رفتار متفاوت کارگران معترضی که صبح امروز در مراسم روز جهانی کارگر حضور داشتند را باید در اجرای سیاست‌های غلطی جستجو کرد که مدت هشت سال به کارگران حتی اجازه برپایی یک اجتماع صنفی ساده را نمی‌داد.

خدایی افزود: البته این دوران اجتماعات صنفی منسوب به کارگران در فضایی شکل می‌گرفت که بیشتر حاضران را مسئولان دولتی و افراد غیر کارگر تشکیل می‌دادند.

وی یادآور شد: برخلاف تجمعات محدود و کنترل شده‌ که در دولت گذشته به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار می‌شد، روند برگذاری اجتماعات صنفی کارگری در دولت یازدهم آنقدر تغییر کرد که در جریان تجمع امروز حدود 20 هزار کارگر در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران جمع شده بودند.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: طبیعی است در این اجتماع گسترده طیف‌های مختلفی از کارگران شرکت داشته باشند که هرکدام در کنار پیگیری مطالبات صنفی کلان، دغدغه مختص به خود را داشته باشند.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: فرد فرد کارگران حاضر در مراسم روز جهانی کارگر امروز، برای پیگیری خواسته‌های صنفی خود جمع شده بودند و چون اصل برپایی همین مراسم نیز طرح مطالبات صنفی کارگران بوده، بنابراین برگزار کنندگان این مراسم از ورود کارگران ممانعتی به عمل نیاورند.

خدایی گفت: وقتی برای مدت هشت سال سیاست‌های غلط اقتصادی در جامعه‌ای اجرا شده باشد، طبیعی است حتی با وجود تغییر رویه باز هم شرایط کارگران آن جامعه مطلوب نباشد و برای همین بروز واکنش اعتراضی از سوی حتی یک گروه اقلیتی از کارگران امری قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: اگر از این زاویه به ماجرای امروز نگاه کنیم اتفاق افتاده را چیزی جزء یک مطالبه صنفی کارگری نخواهیم یافت که باید به آن رسیدگی شود اما اگر بخواهیم از فرصت پیش آمده برای موج سواری‌های سیاسی استفاده کنیم آن‌وقت کارگران و مطالبات صنفی آنها تنها به بازیچه‌های دست اهالی سیاست تبدیل خواهند شد.

این فعال صنفی کارگری ضمن محترم شمردن دغدغه‌های صنفی فرد فرد کارگران ایران گفت: قطع یقین نهادهای صنفی کارگری وظیفه دارند تا در راستای وظایف ذاتی خود پیگیر این مطالبات شده و از کارگران حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند اما در عین حال نهادهای صنفی کارگری باید هوشیارانه عمل کرده و اجازه ندهند تا سیاسان از اتفاقاتی از دست برای وزن کشی های سیاسی استفاده نکنند.

وی با انتقاد از جریان‌هایی که درصدد هستند از طریق بزرگ نمایی یا کوچک قلمداد کردن امور صنفی کارگران، دغدغه‌های سیاسی خود را دنبال کنند، افزود: متاسفانه اتفاقی که امروز در صحن حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران افتاد بیشتر به ابزاری برای تاخت و تاز گروه‌های سیاسی تبدیل شده و کسی به ماهیت اصلی ماجرا یعنی مطالبات صنفی کارگران توجهی ندارد.

وی ادامه داد: شدت این جنگ‌روانی به حدی است که برخی جریان‌های رسانه‌ای وابسته به جناح‌های سیاسی در فضای مجازی زمزمه برخورد با کارگران معترض را راه انداخته‌اند و با بیان وقیحانه‌ترین دروغ‌ها سخن از برخورد امنیتی و قضایی با کارگران می‌زنند و در تلاش‌اند از این طریق نظر افکار عمومی را به سوی کاندیدای خاص خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری جلب کنند.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: فراموش نکنیم کسانی که امروز جای پرداختن به ماهیت مشکل، بیشترین توجه خود را صرف بازنشر خبر کذب برخورد با کارگران معترض در حرم امام خمینی کرده‌اند در دولت گذشته تعمدا چشم خود را به روی ارتکاب اشتباهات سیاسی مسئولان وقت بستند و در نتیجه خودشان به صورت غیر مستقیم  در گرفتاری امروز کارگران سهیم هستند.

وی ادامه داد: حتی امروز هم که دیگر اشتباه بودن خطای دولت گذشته امری مسلم و انکار نشدنی است بازهم این جریان سیاسی خاص تمرکز رسانه‌ای خود را متوجه حمایت از کاندیدایی کرده که برخلاف شعارهایش کوچکترین ارزشی برای برابری و برداشتن تبعیض شغلی قائل نیست.

خدایی گفت: در سازمان‌های شهرداری تفاوت امتیازات شغلی میان کارگر و کارمند به شدت تبعیض آمیز است به‌طوری که در حال حاضر به خانواده کارگر متوفی تنها حدود 180 هزار تومان کمک هزینه خاک‌سپاری پرداخت می‌شود اما مقابل  ارزش همین کمک‌هزینه پرداختی برای خانواده کارمند متوفی تا یک‌میلیون و دویست هزار تومان می‌رسد.

این فعال صنفی کارگری گفت: قطع یقین نامزدی که خود در مقام کارفرما منشاء بروز مشکلات جدی صنفی برای گروه‌های شغلی کارگران بهشت‌زهرا، پسماند و فضای سبز بوده نمی‌تواند منادی برقراری عدالت‌اجتماعی در کل کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز