خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

تبعیض در مالیات بر سقف حقوق و دستمزد یک ظلم آشکار است

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۳۹

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید هر گونه تبعیض در مالیات بر سقف حقوق و دستمزد بین کارگران و کارمندان خلاف عدالت اجتماعی و یک ظلم آشکار است.

«علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: هرگونه تبعیض در مالیات بر سقف حقوق و دستمزد بین کارگران و کارمندان خلاف عدالت اجتماعی است و این یک ظلم آشکار است.

مجلس شورای اسلامی روز شنبه، 7 اسفند مصوبه‌ای را از نظر گذراند، که بر اساس آن کارگران تا سقف 1 میلیون و 800 هزار تومان و کارمندان تا سقف 2 میلیون و 400 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. فعالان صنفی کارگری اما این مصوبه مجلس را تبعیض آمیز می‌دانند.

حیدری با بیان اینکه در حقوق عمومی هیچ تفاوتی بین شاغلین بخش عمومی و کارگران وجود ندارد، گفت: از دیدگاه حقوق عمومی ایران بین کارگران و کارمندان تفاوتی وجود ندارد از اینرو مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی خلاف رویه‌ای است که در حقوق عمومی کشور به رسمیت شناخته شده است.

عضو اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور با تاکید بر اینکه عدالت و انصاف ایجاب می‌کند تا در یک نظام مالیاتی همه مشمولان مزدبگیر از  کارگران گرفته تا کارمندان به طور یکسان مالیات پرداخت کنند، تصریح کرد: تا پیش از این مصوبه تبعیض آمیز مجلس سقف یکسانی برای پرداخت مالیات بین حقوق بگیران و مزد بگیران  وجود داشت.

حیدری افزود: حالا اما با این مصوبه باید از نمایندگان مجلس پرسید که بر چه اساس و مبنایی سقف مالیات پردازی کارگران از کارمندان دولت کمتر شده است؟

وی با بیان اینکه کارگران‌ مانند سایر شهروندان هم اکنون  بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده بابت استفاده از کالاها و خدمات مصرفی مالیات غیر مستقیم پرداخت می کنند‌، تصریح کرد:  کارگران به عنوان اقشار کم درآمد جامعه بیشتر از کالا و خدماتی با ارزش پایین تر استفاده می کنند و تازه درآمد آنها صرف خرید کالاهای لوکس نمی‌شود.

این فعال صنفی کارگری افزود: صرف‌نظر از تبعیض آمیز بودن مصوبه مربوط به سقف معافیت مالیات بر درآمد کارمندان و کارگران جا دارد تا نمایندگان مجلس ضمن اصلاح اشتباه خود در مورد مقررات مربوط به مالیات غیر مستقیم نیز تجدید نظر کرده و از طریق افزایش مالیات کالاهای مصرفی لوکس از مزدبگیران حداقلی به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی کالاهای ارزان‌قیمت حمایت به عمل آورند.

وی افزود: جدا از این جا دارد تا نمایندگان مجلس در مقررات مالیات مستقیم مربوط به آن دسته از شهروندانی که تمام یا بخشی از درآمد آنها بابت سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال می‌شود، تجدید نظر کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از هدف‌ها از اخذ مالیات تامین درآمد برای دولت است، گفت: هدف دیگر از اخذ مالیات جلوگیری از شکاف طبقاتی  و توزیع مجدد درآمد در جهت حفظ توازن توسعه و پایداری اجتماعی است؛ از این رو تاکید داریم که نباید تعیین سقف مالیاتی نباید به ابزار ناصواب و تبعیض آمیز تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز