خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر غرب تهران:

پرداخت عیدی کارمندی به کارگران کارگاه‌های دولتی خلاف قانون کار است

asdasd
کد خبر : ۳۴۶۶۹۵

دبیرخانه کارگر غرب تهران گفت: برخلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هر سال نزدیک به ۲ میلیون کارگر پیمانکاری تنها به دلیل آنکه دولت کارفرمای اصلی آنها محسوب می‌شود مانند کارمندان عیدی می‌گیرند.

«سهراب قنبری» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: مطابق قانونی که در سال ۷۰ در مورد پرداخت عیدی پایان سال کارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تمامی کارگران مشمول قانون کار می‌بایست معادل حداقل ۶۰ روز آخرین دستمزد خود مبلغی را از کارفرمایان به عنوان عیدی پایان سال دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: برابر همین قانون ارزش مبلغی که در ‌‌نهایت تحت عنوان عیدی یک سال به کارگران پرداخت می‌شود نباید از دو ماه حداقل مزدکمتر و در مقابل از سه ماه حداقل مزد بیشتر باشد.

این کار‌شناس حقوقی گفت: طبق این قانون باید به همه کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از نوع کارفرمایی که در استخدام آن هستند طبق شرایط تعیین شده عیدی پرداخت شود اما اکنون چند سالی است که می‌شنویم کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی مانند کارمندان عیدی می‌گیرند.

قنبری افزود: ظاهرا در پرداخت این شیوه عیدی به قانون مصوب سال ۷۴ مجلس شورای اسلامی استناد می‌شود و این در حالی است که بیشتر کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی زیر نظر پیمانکاران نیروی انسانی که به نوعی بخش خصوصی محسوب می‌شوند کار می‌کنند.

دبیر خانه کارگر غرب تهران با یادآوری اینکه تمامی کارگران در عمل تحت پوشش مقررات کار و تامین اجتماعی هستند، افزود: این برخورد دوگانه با کارگران خلاف مقررات قانون کار است و کارگران می‌توانند برای احقاق حقوق خود به ادارات کار یا دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

این حقوقدان گفت: کارگرانی که پس از سیاستهای کوچک سازی دولت در زیرمجموعه دستگاه‌های دولتی به صورت پیمانکاری مشغول به کارهستند از آنجا که نوع قراردادی که با آن‌ها منعقد می‌شود مطابق مقررات قانون کار است و میزان دستمزد نیز حداقل مزد کارگری به آن‌ها داده می‌شود پس باید عیدی کارگری و بر اساس مصوبات شورای عالی کار به آن‌ها داده شود.

قنبری تصریح کرد: در واقع این رفتار دوگانه با نیروهای کارگری که به صورت غیر مستقیم در بدنه دولت شاغل هستند به زیان کارگران است و باعث می‌شود کارگرانی که در مشاغل کارگری و یا حتی اداری شاغلند، نتوانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

وی افزود: تنها مزیت کارگران در طول سال، عیدی پایان سال است که دوبرابر پایه حقوق است اما این در حالی است که برای کارمندان دولت در سال ۹۵ مبلغ ۶۸۸ هزار تومان یعنی حتی کمتر از یک برج حداقل مزد تعیین شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران گفت: نباید فراموش کرد کارمندان به صورت کلی از اوضاع بسیار بهتری نسبت به مشمولان قانون کار برخوردارند زیرا کارگران در تمام طول دوران اشتغال خود از نبود امنیت شغلی، پرداخت نشدن به موقع دستمزد‌ها، افزایش کمتر از نرخ واقعی تورم و مزایای جانبی مشاغل دولتی و حتی نوع قرارداد‌های کار در رنج و نگرانی به سر می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز