خبرگزاری کار ایران

برای رفع مشکلاتی تلاش می‌کنیم که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۸۴۳

جلسه مشترک هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با مدیرعامل و معاونانش برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی «سید تقی نوربخش» در این دیدار گفت: همه انرژی مدیران و کارکنان تأمین اجتماعی برای اجرای مأموریت‌های این سازمان صرف می‌شود و ما برای برطرف کردن مشکلاتی که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم، تلاش می‌کنیم.

وی گفت: در یک سال اخیر به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای که در اوج خود قرار دارد و از ابتدای انقلاب تا کنون بی‌نظیر است و همچنین کاهش قیمت نفت شاهد فشارهای فراوان بر اقتصاد کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: به دلیل اهتمام و توجه دولت به کاهش تورم، کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد و کاهش نقدینگی بر منابع سازمان اثر مستقیم دارد.

نوربخش با بیان اینکه در اردیبهشت و خرداد سال جاری ماهیانه 2 هزار و 640 میلیارد تومان مستمری و 140 میلیارد تومان مقرری بگیران بیمه بیکاری توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است، اظهار داشت: در مجموع ماهیانه2 هزارو 780 میلیارد تومان مستمری از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی در خرداد ماه برای انجام تعهدات بیمه ای و درمانی 4 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه کرده است و در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی هزینه شده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: کل منابعی که از سوی دولت برای تمامی دستگاه‌های دولتی تخصیص یافته است، حدود 40 هزار میلیارد تومان است و این مقایسه به خوبی اهمیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته شاهد افزایش شدید هزینه های سازمان تأمین اجتماعی هستیم، افزود: این افزایش‌ها روند عادی و طبیعی نداشته و نتیجه آن افزایش تعداد بازنشستگان سازمان است که به صورت غیر معقول به تعداد آنان افزوده شده است.

نوربخش تعداد بازنشستگان تأمین اجتماعی را در سال 84 یک میلیون و 100 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این تعداد به 2 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است، به این معنی که تعداد بازنشستگان طی 10 سال اخیر نسبت به تمام دوره فعالیت سازمان از ابتدای تشکیل در سال 54 تا سال 84 نزدیک به دو و نیم برابر شده است.

وی با بیان اینکه مواردی که برای دولت هزینه ایجاد می‌شد و به عنوان بدهی دولت به تأمین اجتماعی مطرح بود تا قبل از سال 84 شامل 3 آیتم بود، تصریح کرد: 3 درصد سهم دولت برای تمامی بیمه شدگان، تقبل حق کارفرمایی برای کارگاه‌های زیر 5 نفر و مشاغل سخت و زیان آور که آن هم بر اساس قوانین مشخص و به صورت محدود انجام می‌شد، تنها تعهدات دولت نسبت به سازمان تأمین اجتماعی بود اما بعد از سال 84 موارد تعهدات دولت نسبت به سازمان به 21 آیتم رسید و در نتیجه آن بدهی دولت به سازمان نیز روند تصاعدی بسیار شدیدی را طی کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی طی این سال‌ها، هزینه مربوط به ارائه خدمات به بیمه شدگان حمایتی و افرادی که پیش از موعد طبیعی بازنشسته شده‌اند از محل منابع سایر بیمه‌شدگان تأمین می‌شود.

وی افزود: اجرای قانون همسان‌سازی تا کنون 7 هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی هزینه داشته است اما در سال گذشته برای اولین بار تنها 10 میلیارد تومان از محل اجرای این قانون به سازمان پرداخت شده است.

نوربخش با بیان اینکه در سال 77 از سوی سازمان تأمین اجتماعی گزارشی تهیه و به مبادی قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری کشور ارسال شد، اظهار داشت: در آن گزارش پیش‌بینی شده بود که سازمان تأمین اجتماعی طی مدت 10 سال از نقطه سر به سری منابع و مصارف خواهد گذشت و باید با اتخاذ راهکارهای مناسب از رسیدن به این نقطه جلوگیری شود ولی متأسفانه شاهد بودیم که این اتفاق طی 7 سال رخ داد.

وی تصریح کرد: در سال 92 ما سازمان را با 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل گرفتیم که معادل 20 درصد بودجه سالانه سازمان بود، علاوه بر آن 420 میلیارد تومان نیز به کارکنان سازمان بدهی داشتیم و 500 میلیارد تومان نیز برای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران در سال 91 وام بانکی دریافت شده بود که این بدهی نیز اخیراً همراه با 150 میلیارد تومان سود مربوطه پرداخت شده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال گذشته میانگین وصول حق بیمه ماهیانه 2 هزار و 850 میلیارد تومان بوده است و میانگین مستمری پرداختی در هر ماه نیز 2 هزار و 250 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: 370 میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری سازمان بوده است و علاوه بر آن در حوزه درمان غیر مستقیم 7 هزار و 800 میلیارد تومان به بیمارستان ها و مراکز درمانی طرف قرار داد سازمان پرداخت شده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اجرای دقیق قانون و عمل به تعهدات این سازمان را از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و اظهار داشت: برای اجاری دقیق قانون و خدمت رسانی بهتر به مستمری‌بگیران سازمان 3 روز بعد از ابلاغ میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری این قانون را اجرا کردیم و افزایش حقوق سال جاری از اردیبهشت ماه اعمال شد، مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه نیز از هفتم ماه جاری در حال پرداخت است.

نوربخش اجرای مناسب تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان و بازنشستگان را مستلزم دریافت به موقع حق بیمه و مطالبات معوق تأمین اجتماعی از کارفرمایان دانست و گفت: در حال حاضر بدهی قطعی کارفرمایان به سازمان تأمین اجتماعی 6 هزار میلیارد تومان است که حدود یک هزار و 400 میلیارد تومان آن مربوط به نهادهای دولتی است. مابقی بدهی ها که 4500میلیارد تومان است مربوط به اشخاص حقیقی است.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی برای وصول بدهی‌های حق بیمه تعداد زیادی از املاک را نیز توقیف کرده است که این املاک در اختیار بدهکاران است و آنها تنها اجازه فروش ملک را ندارند و ساماندهی این املاک نیز از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قانون تأمین اجتماعی از قوی ترین قوانین در کشور است و این قوانین به سازمان اجازه می‌دهد حقوق کارگران را حفظ کنیم، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی پتانسیل‌های قدرتمندی برای احقاق حقوق بیمه شدگان دارد.

نوربخش به حضور فعال سازمان تأمین اجتماعی در تهیه قانون برنامه ششم توسعه کشور و سیاست های کلی تأمین اجتماعی اشاره و اظهار امیدواری کرد: سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه های بیمه های اجتماعی که در حال تدوین است تا پایان سال نهایی شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه می‌دانیم مستمری دریافتی بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی پاسخگوی مخارج زندگی آنها نیست، گفت: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در حد مقدورات مشکلات بازنشستگان رفع شود و تشویش خاطری برای آنها بوجود نیاید.

وی برقراری بیمه تکمیلی و بیمه عمر و ارتقای خدمات درمانی را از برنامه های اجرا شده ویژه بازنشستگان عنوان کرد و افزود: در بخش پرداختی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز سعی کرده ایم مطالبات آنها را در اسرع وقت پرداخت کنیم.

نوربخش اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نیازمند تعامل موثر و سازنده با ذینفعان است و از آن استقبال می کند و از مخاطبان نیز انتظار می رود آنها نیز شرایط سازمان را درک کنند و یاریگر ما باشند.

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در این نشست از آغاز به کار دبیرخانه شرکای اجتماعی از هفته آینده خبر داد و گفت: این تشکیلات زمینه ساز ارتقای ارتباطات سازمان با تشکل‌های بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان است.

منصور اعتصامی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی از همکاری و همراهی کانون‌های کارگری و بازنشستگی حمایت می‌کند، اظهار داشت: تمامی برنامه‌های ارائه شده به بیمه شدگان و بازنشستگان برای خدمت و کسب رضایتمندی آنهاست.

وی به اعزام بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به مشهد مقدس اشاره و تصریح کرد: اجرای این برنامه را افتخار خدمت رسانی می داند و با تمامی محدودیت ها، نسبت به اجرای خواسته های آنها اقدام می کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به فراهم شدن امکان دریافت غیرحضوری فیش حقوقی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از اواخر سال 93 اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر شاهد استقبال مستمری‌بگیران از این سامانه بودیم و طی چند روز اخیر خواسته دیگر این عزیزان مبنی بر دریافت احکام مستمری آنان نیز اجرایی شده است.

محمدحسن زدا با بیان اینکه ارائه خدمات غیرحضوری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران زمینه‌ساز آسایش و راحتی بیشتر برای آنان است، گفت: با گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی، دیگر نیازی به تردد و حضور در واحدهای اجرایی سازمان نخواهد بود و بازنشستگان عزیز می‌توانند فیش حقوقی و احکام بازنشستگی خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی تأمین به نشانی www.tamin.ir در قسمت فیش حقوقی دریافت و چاپ کنند.

در ادامه رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان را یکی از ارکان امنیت اجتماعی جامعه دانست و خاطر نشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی در امنیت اجتماعی نقش اساسی دارد و در واقع کمربند ایمنی اجتماعی است و دولت باید ضمن انجام تعهدات خود نسبت به تأمین اجتماعی، توجه بیشتری به این سازمان داشته باشد.

علی اصغر بیات با بیان اینکه بعد از ورود دکتر نوربخش به مدیریت سازمان تأمین اجتماعی شاهد تحولات در این سازمان بوده ایم، اظهار داشت: در تیم مدیریتی کنونی سازمان، تفکرات و رویکردها مبتنی بر ایجاد آسایش مخاطبان و ارتقای خدمات ارائه شده به آنهاست که قابل تقدیر است.

وی از اقدام اخیر سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با کمک به بیمه عمر بازنشستگان تشکر کرد و گفت: با مساعدت سازمان تأمین اجتماعی این خواسته بازنشستگان برآورده شد و از ماه جاری هزینه مربوطه از سوی این سازمان پرداخت می شود.

بیات گفت: موضوع بیمه عمر یکی از مطالبات و دغدغه های بازنشستگان بود که در این ماه با تلاش های مدیریت کنونی اجرایی می شود و به سوی عملیاتی شدن آن در کشور می رویم.

وی به رفع مشکلات خانه های فرهنگ مهر در برخی از استان اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته ویژه بازنشستگان یکی از اقدامات موثر در سال‌های گذشته بود که به دستور دکتر نوربخش برگزار شد که در آن جلسات بسیاری از مسائل حل و فصل می‌شد که در حال حاضر تشکیل مجدد این کمیته یکی از خواسته‌های بازنشستگان است.

وی با اشاره به اجرای طرح کرامت رضوی و اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: 9500 نفر تاکنون از بازنشستگان و مستمری بگیران به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده اند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته 25 هزار نفر به این سفر معنوی اعزام خواهند شد.

بیات در خصوص ایجاد زائر سرا در مشهد مقدس نیز اظهار داشت: در حال پیگیری هستیم و اگر این اتفاق بیفتد برای بازنشستگان بسیار مطلوب است و یکی از خواسته های اصلی آنان برآورده می‌شود.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی، اجرای المپیاد ورزشی و برگزاری همایش منطقه ای را از برنامه های ویژه بازنشستگان اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی از منافع این سازمان دفاع می کند، اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری بیشتر شاهد رفع مسائل و مشکلات بازنشستگان و افزایش رضایتمندی آنان باشیم.

در ادامه این جلسه اعضای کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

قلی شادبخش رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان البرز با اشاره به روند افزایشی تعداد مستمری بگیران تأمین اجتماعی از سالهای قبل، گفت: با وضعیت فعلی تعداد بازنشستگان تا 10 سال آینده به 5 میلیون نفر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه کوچکترین اختلالی در پرداخت مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی باعث بروز مشکلات فراوان می شود، افزود: باید برای معرفی وضعیت فعلی سازمان به مسئولین کشوری تلاش کنیم و وضعیت فعلی سازمان را تشریح کنیم.

نصرالله دریابیگی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان امروز در حال پرداخت تاوان اشتباهات و سوء مدیریت در سازمان تأمین اجتماعی طی سنوات گذشته هستند، اظهار داشت: بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و امروز رسیدگی به معیشت بازنشستگان مهمترین خواسته آنان است.

وی برقراری عدالت در پرداخت حقوق به بازنشستگان را مورد تأکید قرار داد و گفت: برقراری عدالت باید در جامعه برای بازنشستگان محسوس باشد و اجرای قانون همسان سازی از مهمترین خواسته های بازنشستگان است.

حسین شجاعی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمان اشتغال مجدد بازنشستگان را از مشکلات جدی سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: افرادی که با حقوق بالا بازنشسته می شوند در مواردی بار دیگر مشغول به کار می شوند که جا دارد در این رابطه بازرسی و نظارت لازم مورد توجه قرار گیرد.

محمد کوهستانی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان گلستان ارتقاء خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی را از نیازهای جدی بازنشستگان دانست و اظهار داشت: با توجه به پایان کار طرح‌های توسعه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در استان گلستان این طرح ها هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده‌اند و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر آنها از نیازهای جدی بیماران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در استان گلستان است.

داداش محمدی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان آذربایجانغربی توجه بیشتر سازمان تأمین اجتماعی به دفاتر کانون‌های بازنشستگی را خواستار شد و گفت: برای مکان کانون بازنشستگان همراهی بیشتری داشته باشید و به گونه‌ای برنامه ریزی کنید تا امکان استفاده کانون‌ها از املاک در اختیار سازمان فراهم شود.

ملیحه نصرالهی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان گیلان توجه ویژه به بازنشستگان در واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی را خواستار شد و گفت: در صورت امکان در شعب سازمان امکان خدمت رسانی مناسب تر به بازنشستگان فراهم شود و شعب ویژه‌ای برای خدمت به بازنشستگان در نظر بگیرید و یا در شعب به گونه ای برنامه ریزی شود که شرایط و خاص و مشکلات بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد.

مهدی حسینی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران عدم اجرای افزایش 17 درصدی حقوق برای تمامی بازنشستگان در سال جاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در سال جاری تنها به خاطر تفاوت 2 درصدی پرداخت حقوق بازنشستگان شاهد نارضایتی هستیم. در حالی که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از اعضای جامعه کارگری هستند و با مشکلات این اقشار آشنایی دارند جا دارد که به خواسته های ما توجه بیشتری شود.

قربانعلی رمضانی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی برقراری ارتباط بیشتر کانون‌های بازنشستگی با سازمان تأمین اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و گفت: دریافت به موقع اطلاعات از سازمان تأمین اجتماعی و تعامل سازنده با کانون‌زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود و کانون‌های بازنشستگان امکان بیشتری برای دفاع از منافع بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهند داشت.

محمد مس‌گری اسکویی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان آذربایجانشرقی رسیدگی به معیشت بازنشستگان را خواستار شد و گفت: بازنشستگان با وجود کار و تلاش 30 ساله به امید اینکه روزی به بازنشستگی می رسند اما خواسته های آنان برآورده نمی‌شود و از نظر معیشت با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: بازنشستگان به خوبی از شرایط سازمان تأمین اجتماعی آگاه هستند و از منافع این سازمان دفاع می‌کنند اما افزایش 17 درصدی حقوق خواسته حداقلی بازنشستگان بود که متأسفانه محقق نشد.

علی راستگو عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان فارس و عضو شورای شهر شیراز خواستار اعتماد بیشتر سازمان تأمین اجتماعی به کانون‌های بازنشستگان شد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی بازنشستگان را از خود بداند و بخشنامه های سازمان را در اختیار کانون‌ها قرار دهد. دیدارهای منظم بین مدیرعامل سازمان با بازنشستگان نیز می تواند باعث برقراری ارتباط مناسب تر باشد.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات احداث بیمارستان 300 تخت خوابی شیراز، تسریع در اجرای این پروژه را خواستار شد.

راستگو همچنین با اشاره به عدم بازرسی سازمان تأمین اجتماعی از کارگاه‌های بالای 50 نفر گفت:این وضعیت باعث بروز مشکلات و نارضایتی‌هایی می‌شود و بازرسی از کارگاه‌ها باید در تأمین اجتماعی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا امیری رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه بازنشستگان تأمین اجتماعی از این سازمان انتظارات زیادی دارند، گفت: باید برای ارتقاء خدمات این سازمان تلاش بیشتری داشته باشید.

وی از اجرای طرح کرامت رضوی و اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس تشکر کرد و گفت: کمک سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با پرداخت هزینه بیمه عمر نیز از خواسته‌های بازنشستگان بود که انجام آن هرچند با تأخیر همراه بود اما باعث رضایتمندی این عزیزان می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز