خبرگزاری کار ایران

روایت «الشرق الاوسط» از چالش هوش مصنوعی برای کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۴۹۱

طبق خروجی تحقیق گروه‌های علمی دانشگاه هاروارد (درباره هوش مصنوعی) یک «الگوی فعال» برای مشارکت کارگران و کارفرمایان پیشنهاد می‌شود تا اثرات مخرب هوش مصنوعی بر تضعیف بازار کار رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط (چاپ لندن)، اخیرا گزارشی از آخرین یافته‌های محققان دانشگاه هاروارد آمریکا درباره تاثیر هوش مصنوعی بر آینده کارگران جهان در این روزنامه عرب زبان چاپ انگلیس منتشر شده است. 

براساس گزارش این نشریه، طبق خروجی تحقیق گروه‌های علمی دانشگاه هاروارد (درباره تحولات مربوط به هوش مصنوعی) یک «الگوی فعال» برای مشارکت کارگران و کارفرمایان پیشنهاد می‌شود تا اثرات مخرب هوش مصنوعی بر تضعیف بازار کار رفع شود. 

گزارش جدیدی از مرکز مطالعات «کار شایسته» در دانشکده‌های اقتصاد و حقوق هاروارد درباره نحوه استفاده شرکت‌ها از هوش مصنوعی منتشر شده که براساس آن، اقداماتی را که باید برای محافظت از کارگران انجام شود، پیشنهاد شده است. 

ترس کارکنان از هوش مصنوعی! 

بسیاری از کارگران و کارمندان از هوش مصنوعی می‌ترسند و دلیل خوبی هم دارند. برخی از کارشناسان می‌گویند که فناوری این پتانسیل را دارد که بر وظایف، مشاغل و حریم خصوصی کارکنان شرکت‌ها تأثیر بگذارد، البته اگر نگوییم آن‌ها را از بین می‌برد! 

هنگامی که شرکت نظرسنجی Fast از کاربران نرم‌افزار لینکدین در مورد آنچه که درباره آینده فکر می‌کنند، نظرسنجی کرد که در این نظرسنجی مهم‌ترین مشکل محل کار در سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی پیش بینی شد. بطور متوسط ۳۶ درصد از کارگران گفتند که «ادغام هوش مصنوعی» (در روابط محل کار) دغدغه اصلی و مشکل جدی آن‌هاست. 

مرکز کار شایسته و اقتصاد عادلانه (CLJE) در دانشکده حقوق هاروارد اخیرا گزارشی در مورد چالش‌های پیش روی کارگران در عصر هوش مصنوعی منتشر کرده است. 

این گزارش با دفاع از اینکه یافته‌های نظرسنجی اخذ شده موسسه فست، «ترس از فناوری یا استفاده‌های بی‌شمار از هوش مصنوعی برای کاهش تعداد کارگران و نظارت آهنین و سرکوب کارگران باقی مانده» را از مهمترین دغدغه کارگران خواند. 

در عوض، این گزارش ظهور «ابزارهای مدیریتی و تولیدی پیشرفته و مبتنی بر فناوری برای ردیابی فعالیت‌های انسانی» را مثبت ارزیابی کرده و شرح داده است، اما عوارض آن را چندان بیان نکرده است. 

در ذیل توصیه‌های این گزارش در مورد نحوه محافظت از کارگران در عصر هوش مصنوعی، آمده شده است: 

1. در هر محل کاری که در آن از هوش مصنوعی برای نظارت، ردیابی یا کاهش تعداد کارگران استفاده می‌شود، یک فرد انتخاب شده و به عنوان «ناظر بر عملکرد هوش مصنوعی» اشتغال یابد. 

2. ایجاد کمیته‌های بخشی متشکل از نمایندگان کارگری و مدیریتی، که در مورد استانداردهای ایمنی پایه هوش مصنوعی برای همه شرکت‌ها در این بخش مذاکره خواهند کرد. این استانداردهای اصلی به عنوان نظارت بر حسن اجرای حداقل‌های حقوق انسانی و اقتصادی کارگران در سراسر جهان عمل خواهد شد و از طریق مانیتورهای نظارتی پیگیری می‌شوند. 

3. تفویض اختیار دسترسی به انسان زمانی که الگوریتم تصمیمی می‌گیرد که وضعیت هر یک از کارگران را تغییر دهد (مانند اخراج کارگر)! 

4. کارفرمایان از استفاده از هوش مصنوعی برای دفاع از حقوق خود و چانه زنی منع شوند. از جمله منع کارفرمایان از درج پیام‌هایی درباره کارگرانی که از حق چانه زنی خود استفاده می‌کنند، از طریق هوش مصنوعی به کارگران منع شود. 

5. تقاضای شفافیت معنادار و دسترسی به اطلاعات در مورد فن آوری‌های مورد استفاده برای نظارت، مدیریت و نظارت بر کارگران. 

6. از هیئت ملی روابط کار کشورها خواسته شود تا مجازات‌های سنگینی برای کارفرمایان سوء استفاده‌گر از هوش مصنوعی وضع کنند. 

7. الزام شرکت‌ها به ارائه یک کانال ارتباط دیجیتال امن. به طور خاص بدون حضور هوش مصنوعی! توصیه می‌کنیم اطمینان حاصل شود که هر فناوری که توسط کارفرما برای برقراری ارتباط با کارگران استفاده می‌شود، برای فعالیت‌های سازمانی خودشان در دسترس باشد. 

8. تعریف «OSHA» یا واحدهای ایمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای برای هوش مصنوعی به منظور نظارت دائم بر حسن اجرای طرح‌های «محل کار ایمن و سالم» و حتی اجازه به هوش مصنوعی برای مقابله با خطرات بروز حادثه شغلی! 

9. کارگران را به‌درستی طبقه‌بندی کنند تا هوش مصنوعی بتواند بر مبنای درجه سختی و جدیت هر شغل برخورد کند. 

10. نظارت بر حسن اجرای وظایف نظارتی هوش مصنوعی به ویژه در زمینه ردیابی و ارزیابی کارکنان! 

11. ردیابی زمان باید در طرح پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تولید وجود داشته باشد، زیرا هوش مصنوعی بر میزان زمانی که کارگران برای انجام وظایف صرف می‌کنند نظارت می‌کند و ممکن است برخی موارد جزئی درباره خستگی و زمان کار را درنظر نگیرد.

12. استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر کارمندان و کارگران، به عنوان ابزاری که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی، مورد نظارت شخص مدیر یا کارفرما باشد. ضمن اینکه به ازای افرادی که به خاطر ورود هوش مصنوعی بیکار می‌شوند، باید شغل ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز