خبرگزاری کار ایران

افزایش بازنشستگی‌ها و کمبود نیروی کار در آلمان با افزایش پیری جمعیت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۹۴۶

آیا هوش مصنوعی کمبود نیروی متخصص را جبران می‌کند؟

در آلمان با کاهش قیمت ربات‌ها و ساده‌تر شدن به کارگیری آن‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط هم از نانوایی‌ها گرفته تا سوپرمارکت‌ها، استفاده از ربات‌ و هوش مصنوعی را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه یورونیوز، موج شدید بازنشستگی نیروی کار همزمان با رشد پدیده افزایش پیری جمعیت در آلمان، به یکی از چالش‌های این کشور بدل شده است.

با رسیدن جمعیت متولد دهه ۱۹۵۰ (متولدین دهه چهل خورشیدی) به سن بازنشستگی روند پیری جمعیت در آلمان آغاز شده است.

این روند بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ این کشور را با کمبود نیروی کار مواجه کرده است، به ویژه در بخش‌هایی که نیاز به کارگرانی وجود دارد که دارای مهارت بالای انجام دستی کارهایی هستند که اغلب خطرناک و پردردسرند.

با کمبود شدید نیروی کار در آلمان، گزینه‌های اندکی برای مشاغل خطرناک همچون کار با دستگاه‌های پیچیده و سنگین، معادن و کار در محیط ذوب با حرارت زیاد و صدا پیدا می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حدود ۱.۷ میلیون فرصت شغلی در آلمان طی ژوئن گذشته خالی باقی مانده است. اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان (DIHK) می‌گویند که بیش از نیمی از شرکت‌ها برای پر کردن جاهای خالی تلاش می‌کنند.

زنان شاغل جمعیت رو به افزایشی دارند و افزایش روند مهاجرت در سال‌های اخیر به جبران تغییرات جمعیتی در آلمان کمک کرده است. با شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که تعداد کارگران آلمان تا سال ۲۰۳۵، به تعداد ۷ میلیون نفر کاهش یابد!

افزایش مهاجران در آلمان نیز این روند را متوقف نکرده اما نگرانی آلمانی‌ها از گسترش جمعیت مهاجر  و تغییرات فرهنگ و جمعیت بومی برای مسئولان آلمانی نیز بسیار مهم تلفی می‌شود. در چنین شرایطی، شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به اتوماسیون روی آورده‌اند و کمبود نیروی کار خود را با خرید ربات جبران می‌کنند.

بر همین اساس، بسیاری از صاحبان کسب و کارها نیاز به فناوری‌های اتوماسیون پیشرفته از رباتیک تا هوش مصنوعی را به طور گسترده احساس می‌کنند.

سرمایه‌گذاری سنگین در اتوماسیون توسط خودروسازان و دیگر غول های صنعتی طی سال‌های گذشته چنان بوده که آلمان در حال حاضر چهارمین بازار بزرگ ربات‌ها در جهان و بزرگترین بازار در اروپا است.

اما با کاهش قیمت ربات‌ها و ساده‌تر شدن به کارگیری آن‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط خانوادگی هم که ستون فقرات اقتصادی صنعتی این کشور هستند، از قطعه‌سازان صنعتی گرفته تا نانوایی‌ها، خشک‌شویی‌ها و سوپرمارکت‌ها استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، در سال گذشته حدود ۲۶ هزار ربات در آلمان نصب شده که به جز سال ۲۰۱۸ از تمام سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز