خبرگزاری کار ایران

حبس ۴۰۰ معدنچی آفریقای جنوبی پس از اعتصاب کارگران و قتل مشکوک یک بازرس

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۵۳۴

صدها کارگر معدن طلایی در شرق آفریقای جنوبی در جریان یک اعتصاب در معدن محبوس شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه «AFP»، بیش از ۴۰۰ کارگر معدن طلای روزتنبرگ آفریقای جنوبی واقع در شرق پایتخت این کشور (پرتوریا) روز شنبه توسط پلیس محاصره شده و به تعدادی از کارگران اعتصابی نیز اجازه ورود و خروج نمی‌دهند. زیرا یک روز قبل؛ یک بازرس معدن مامور وزارت معادن آفریقای جنوبی در جریان بازدید از این معدن به ضرب گلوله کشته شده است. 

پلیس از متصدیان شرکت و کارگران خارج شده از معدن شروع به تحقیقات کرده و می‌گوید: فعلا موضوع مشکوکی را کشف نکرده است. خانواده‌های کارگران نگران به معدن نزدیک شدند اما پلیس اجازه عبور و مرور را به افراد بدون مجوز نمی‌دهد. 

محاصره ۴۴۷ معدنچی زیرزمینی از پایان شیفت شب روز جمعه در معدن طلای اسپرینگز در شرق پایتخت، آغاز شده است. البته برخی معدنچیان تاکنون موفق به فرار از حصر پلیس شده‌اند. 

زیاد حسام، مدیر حقوقی معدن طلای اسپرینگز، به خبرگزاری فرانسه گفت: این اقدامات کارگران پس از قتل این هفته یک بازپرس معدن طلا رخ داده و باعث شده تا کارکنان ما به نوعی گروگان گرفته شوند تا قاتل پیدا شود. 

به گزارش پلیس آفریقای جنوبی به نقل از رسانه‌های محلی، این مرد ۵۵ساله روز چهارشنبه در خودروی خود به ضرب گلوله در نزدیکی معدن طلا کشته شده است. پلیس نیز هنوز انگیزه قتل را اعلام نکرده است. 

زیاد حسام افزود: کارگران معترض معدن مدتی پیش (که به شورشیان کلاهدار معروف هستند)، از روز پنج شنبه هفته گذشته در اعتصاب بودند و با گرفتن کلید خروج سایر کارگرانی که در اعتصاب همراهی نکردند، در داخل خروجی معدن تحصن کردند. اخبار تحصن کارگران توسط دو کارگر فراری به گوش مدیران رسیده است. 

به گفته این شرکت، مدیران میانی و سرکارگران شرکت از جمله افرادی هستند که در زیر زمین به دام افتاده‌اند و جزء اعتصابیون نبودند. 

این شرکت به ارتباط بین قتل بازپرس و اقدامات کارگران اعتصابی اشاره‌ای نکرده است. 

اعتصاب از روزی شروع شد که بیش از ۵۰ نفر از معدنچیان و نیروهای این مجموعه بدون دلیل اخراج شدند. امری که در ارتباط با مرگ بازرس معدن طلا مشکوک است. 

یکی از کارگران فراری از محوطه معدن که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرد برخی برای اهداف خود قصد دارند برای کارگران معترض پرونده‌سازی کرده و شرایط را امنیتی کنند. 

سخنگوی پلیس نیز گفته است: پلیس در محوطه معدن حاضر است و هنوز هیچ حرکت مشکوکی را رصد نکردیم و تحقیقات روی پرونده قتل ادامه دارد و درگیری‌ میان ماموران و کارگران مشاهده نشده است. 

در یک رویداد دیگر، چندی پیش، حدود ۲۵۰ معدنچی که خواستار افزایش دستمزدهای خود بودند، روز جمعه برای سومین روز متوالی خود در یک معدن پلاتین در همسایگی این معدن طلا تظاهرات کرده بودند که آن شرکت فوراً درخواست کارگران را پذیرفته بود. همین مسئله باعث تهییج کارگران معدن طلای اسپرینگز نیز شده بود و کلید اعتصابات اخیر را زد. 

لیووانی مامبورو، سخنگوی اتحادیه ملی کارگران معدن آفریقای جنوبی (NUM)، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: کارگران معدن طلای اسپرینگز خواستار دستمزدهای بالاتر، اعطای مرخصی زایمان همسر و توقف تعدیل نیروی صدها نفر از همکاران خود بودند و از قبل ما را در جریان تمایل به اعتصاب خود قرار داده بودند و شرکت معدن نیز مطلع بود. 

به گفته این سخنگو، کارگران معدن همچنین به این موضوع اعتراض داشتند که این شرکت پیمان‌کار بهره‌برداری از این معدن قصد دارد ۵۰۰ نفر کارگر دیگر را نیز تعدیل و اخراج کند و به همین دلیل از قبل به دنبال یک دسیسه علیه کارگران بود. 

وزارت معادن آفریقای جنوبی نیز در جریان این اتفاقات از افزایش اخیر اعتراضات کارگران معدن آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرده است. 

ماخسونکه بوتلزی، سخنگوی این وزارتخانه، با ابراز نگرانی از جراحات و حتی مرگ و میر ناشی از درگیری‌های ناشی از اعتصابات سنگین کارگران معدن، به خبرگزاری فرانسه گفت: اعتصابات نباید مانعی در برابر حفظ ایمنی و سلامت شهروندان شود. 

بخش معدن در کشور آفریقای جنوبی یکی از قطب‌های اشتغال این کشور ۶۰ میلیون نفری است که حدود یک میلیون کارگر مستقیم و غیرمستقیم به آن وابسته‌اند. این کشور بزرگترین صادرکننده منابع طلا، الماس، پلاتین و سایر فلزات و کانی‌های گران‌قیمت دنیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز