خبرگزاری کار ایران

پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۱۹۱

آقاجانی گفت: تاکنون ۷ هزار و ۸۷۶ طرح کارفرمایی و انفرادی اشتغال با مبلغ ۱۲۸۹ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است.

به گزارش ایلنا، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: مطابق گزارش سامانه استانداری مبلغ ۸۱۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۲ برای ۷ هزار و ۸۷۴ طرح پرداخت شده است. 

سیاوش آقاجانی (مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان) در خصوص عملکرد تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: مبلغ ۱۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار با پیش بینی ایجاد اشتغال برای ۱۱هزار و ۱۴۱نفر به استان گیلان تخصیص یافته است. 

وی ادامه داد: تاکنون ۷ هزار و ۸۷۶ طرح کارفرمایی و انفرادی با مبلغ ۱۲۸۹ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است که از این میزان، مطابق گزارش سامانه استانداری مبلغ ۸۱۵ میلیارد تومان برای ۷هزار و ۸۷۴ طرح پرداخت شده است. 

آقاجانی اضافه کرد: ۲۲درصد مبلغ پرداختی به طرح‌های کارفرمایی و ۷۸درصد نیز به طرح‌های انفرادی پرداخت شده است. 

وی با اشاره به شرایط دشوار طرح‌های کارفرمایی در سیستم بانکی و باتوجه به اینکه طرح‌های کارفرمایی منجر به ایجاد اشتغال می‌شود خواستار تسهیلگری بانک‌های استان در این زمینه شد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در همین راستا با ارائه آمار شهرستانی پیشنهاد داد تا از فرمانداران شهرستان‌های با بیشترین درصد جذب منابع و بیشترین درصد پرداختی به طرح‌های کارفرمایی تقدیر شود. 

آقاجانی در ادامه مواردی نظیر ابهام در فرآیند اجرایی و تخصیص دیرهنگام اعتبارات، تاکید بعضی بانک‌ها بر استفاده از سامانه تسهیلات کشور (تک) بر خلاف نظر وزارت کشور، توافقات متمرکز کشوری بر خلاف نظر استان‌ها، عدم رعایت چارچوب‌های زمانی (توقف چند ماهه طرح‌ها در سیستم بانکی به جای تعیین تکلیف یک هفته‌ای) وعدم امکان جایگزینی طرح‌های جدید را از چالش‌های موجود در خصوص جذب اعتبارات تخصیصی عنوان کرد. 

وی همچنین با تاکید بر تاثیر مثبت راه اندازی سامانه استانی تسهیلات تبصره ۱۶ که زودتر از استان‌های دیگر راه‌اندازی شد، نقش این سامانه را در یکپارچه‌سازی فرآیندهای جذب منابع و ثبت به موقع اطلاعات توسط دستگاه‌ها تاکید کرد. 

آقاجانی در ادامه و در تشریح شیوه نامه اجرایی تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بر لزوم ثبت اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال تاکید کرد. 

وی در همین راستا بر اعلام برنامه‌های بازدیدی دستگاه‌های متولی بر اساس ماده ۱۲ این شیوه نامه حداکثر ظرف یک هفته، اعلام مصادیق‌عدم اجرای طرح وعدم تعهد اشتغال (حسب ماده ۱۳ شیوه نامه) توسط دستگاه متولی به کمیته نظارت استان جهت تصمیم‌گیری و ابلاغ به موسسات عامل تاکید کرد. 

آقاجانی اشتغال تعهد شده توسط دستگاه‌های اجرایی گیلان برای سال جاری را ۳۲ هزار شغل عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴ هزار ۲۹۵ شغل در سامانه رصد ثبت شده که حکایت از تحقق ۱۳ درصدی دارد. 

وی بر لزوم مشارکت جدی‌تر دستگاه‌های اجرایی دارای سهم بالا در بحث تعهد اشتغال، بر لزوم ثبت اشتغال حاصل از پرداخت تسهیلات از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی و همچنین لزوم دقت عمل در ثبت اشتغال (ثبت صرفاً اشتغال سال ۱۴۰۲ وعدم ثبت تمدید مجوز) تاکید کرد. 

وی همچنین با اشاره به لزوم نظارت و پیگیری فرمانداران شهرستان‌ها جهت ثبت اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستانی، پیشنهاد داد تا از فرماندارانی که از بهترین عملکرد برخوردارند، قدردانی شود. 

سیاوش آقاجانی با ارائه عملکرد تسهیلات روستایی و عشایری بیان کرد: تاکنون برای ۷ هزار و ۵۷ طرح مبلغ ۵۷۶ میلیارد تومان تسهیلات با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰ هزار و ۴۶ نفر پرداخت شده است. 

وی همچنین از اقدامات انجام شده در قالب کمیته نظارت تسهیلات روستایی و عشایری به مواردی نظیر اخطار به مجریان ۱۱۳ طرح بابت‌عدم انجام تعهدات، تبدیل دین به حال ۵ طرح به علت‌عدم انجام تعهدات اجرایی طرح، تبدیل دین به حال ۳ طرح به علت‌عدم انجام تعهدات اشتغال و همچنین‌عدم اجرای تعهدات اشتغال ۸۳ طرح بوم‌گردی بابت‌عدم اجرای تعهدات اشتغال علی‌رغم فعال بودن و اخطارهای متعدد اشاره کرد و خواستار پیگیری استاندار در این زمینه شد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تشریح شیوه نامه اجرایی پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری بر لزوم بازگشت منابع به چرخه بازپرداخت، کاهش مهلت اخطارهای‌عدم انجام تعهدات از سه ماه به یک ماه و رعایت سقف قابل پذیرش تعهدات اشتغال حداکثر تا ۸۰ درصد تعهد اولیه بر اساس شیوه نامه جدید تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز