خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش مشکلات چای‌کاران با اصلاحات ساختاری/ کشاورزان مصایب دیگری هم دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۲۲۲

رئیس سازمان چای کشور گفت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل چای‌کاران سرمایه‌گذاری جدید است؛ کشاورز باید بتواند تسهیلات ارزان قیمت با تنفس دو سه‌ساله بگیرد و باغات خود را احیا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب جهان‌ساز (رئیس سازمان چای کشور،) در خصوص وضعیتِ امروز چای‌کاران گفت: طی چند سال اخیر خیلی از مشکلات چای‌کاران کاهش پیدا کرده است. در گذشته کارخانه‌ها برگ چای را از کشاورزان تحویل نمی‌گرفتند و یا اگر تحویل می‌گرفتند، سهم دولت به موقع دریافت نمی‌شد و این مشکلات باعث می‌شد کشاورزان رقبتی برای ورود به باغ نداشته باشند. 

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر این مشکلات با اصلاحات ساختاری برطرف شده است. یعنی الان به موقع مطالبات چای‌کاران پرداخت می‌شود و صرفه‌ی اقتصادی صنعت چای تا حدودی تأمین شده که کشاورز رغبت به ورود به باغ را داشته باشد. 

جهان‌ساز با اشاره به صندوق تخصص چای گفت: این صندوق را دولت تأسیس کرد تا بتواند چای‌کاران را تحت حمایت خود بگیرد و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهد. بنابراین بخشی از این مشکلات برطرف شده است. 

رئیس سازمان چای کشور تأکید کرد: برای سرعت بخشیدن به چرخه‌‎ی تولید و ایجاد ثبات در این بخش باید سرمایه‌گذرایِ جدیدی در کارخانه و باغ صورت بگیرد. بخشی از باغات قدیمی ما در جریان اصلاح ساختارها باید دوباره به چرخه‌ی تولید برگردد تا ما بتوانیم تولید را بالا ببریم که این کار نیاز به منابع مالی دارد. 

جهان‌ساز افزود: کشاورزان بدون حمایت نمی‌توانند از عهده‌ی این کار بر بیایند. آن‌ها نمی‌توانند باغ بیست ساله‌ی خود را احیا کنند. باید منابع ارزان قیمت و تنفس یکی دوساله به آن‌ها بدهند تا بتوانند به چرخه‌ی تولید برگردند. 

رئیس سازمان چای کشور گفت: برای آنکه کشاورز بتواند باغ را اصلاح و احیا کند و برگ کیفی ایجاد کند و بتواند در تولید چای خشک باکیفیت شرکت کند باید به او کمک کند. عمده مشکل چای‌کاران ما تامین نقدینگی و احیا و اصلاح باغات است. 

وی گفت: در حال حاضر منابعی از طرف صندوق برای این کار تخصیص داده می‌شود که این منابع اندک است و با این فرآیند نمی‌توانیم در یک بازه‌ی ۵ – ۶ساله کل باغات را احیا کنیم. باید حداقل سالی ۴۰ – ۵۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود. 

جهان‌ساز تأکید کرد: با تخصیص منابع همچنین کارخانجات می‌توانند دانش فنی روز تولید کنند و بازاررسانی کنند. اینها نیاز به منابع ارزان قیمت و تنفس مناسب دارند. باید پایش‌ها به اندازه‌ی کافی صورت بگیرد که همواره کفه‌ی تراز تجاری به نفع تولید داخل باشد. 

آیا محصولات با قیمت مناسب از کشاورز خریده می‌شود؟ رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به این سوال گفت: مسئولیت تصویب نرخ قیمتگذاریِ خرید تضمینی با شورای قیمتگذاری است که این شورا هزینه‌های تولید روز را در نظر می‌گیرد. طی سالهای گذشته در خرید برگ سبز ۴۷ و ۵۰درصد این نرخ افزایش یافته است. بنابراین رضایتمندی کشاورز و چای‌کار در نظر گرفته شد و به خاطر همین انگیزه بالا رفت و طی سالهای اخیر ورود به باغ‌ها بیشتر شد. 

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل چای‌کاران سرمایه‌گذاری جدید است؛ کشاورز باید بتواند تسهیلات ارزان قیمت با تنفس دو سه‌ساله بگیرد و باغات خود را احیا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز