خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی در تغییر کاربری فارسیت درود/ ۷سال است منتظر آغاز به‌کار کارخانه هستیم!

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۱۴۵

پس از گذشت هفت سال از اعلام توقف فعالیت کارخانه فارسیت دورود هنوز وضعیت این واحد صنعتی که زمانی دست کم ۳۵۰کارگر داشت، نامعلوم است.

یک منبع کارگری در استان لرستان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: با توقف فعالیت تولیدی کارخانه فارسیت دورود از سال ۹۳ تاکنون (به دلیل مصوبه دولت برای ممنوعیت استفاده از آزبست در تمام صنایع و تولیدات داخلی) حدود ۳۵۰کارگر به مرور بیکار شدند و در عین حال مدیران وقت این کارخانه که باید برای نجات این کارخانه و کارگران به فکر استفاده از مواد جایگزین در تولیدات خود می‌بودند، اقدامی نکردند.

به گفته وی، وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که در آن زمان بعد از مصوبه ممنوعیت استفاده از ماده آزبست کارخانه فارسیت دورود با استفاده از تکنولوژی جدید و به کار بردن ماده «رزین» به جای آزبست این کارخانه برای چند سالب مجددا فعالیت خود را از سر گرفت اما از آن سال به بعد با توجه به نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات جدید، کم توجهی به مقوله بازاریابی و مهم‌تر از آن‌عدم حمایت مدیران وقت کارخانه و بی‌توجهی آن‌ها در به روزرسانی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مستهلک شده، کارخانه برای همیشه تعطیل شد.

او در رابطه با وضعیت کارگران این کارخانه، بیان کرد: کارگرانی که مشمول شرایط بازنشستگی و بازخریدی بودند، بازنشسته و بازخرید شدند و عده‌ای هم در سایر شرکت‌ها مشغول به کار شدند؛ و فقط تعداد کمی کارگر باقی مانده‌اند که مسئولیت حفاظت از کارخانه و نگهداری از ماشین آلات آن را برعهده گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد با تغییر کاربری مجددا این واحد تولیدی فعالت خود را از سر بگیرد، عنوان کرد: چون کارخانه فارسیت در محیط شهری قرار دارد باید تولیدی داشته باشد که مشکلات زیست محیطی برای مردم ایجاد نکند بنابراین مالک کارخانه باید نسبت به تغییر کاربری خود اقدام کند.

به گفته وی؛ این کارخانه در زمانی که تعطیل شد هیچ مشکلی از نظر سرمایه و منابع مالی نداشت و صرفاً به دلیل آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کرد با مخالفت سازمان محیط زیست روبرو شد. ضمن اینکه به واسطه استفاده از مواد سمی و خطرناک آزبست، دیگر مشتری برای تولیدات آن وجود نداشت.

طبق اظهارات وی؛ به دلیل توقف طولانی مدت تولیدات این کارخانه و اینکه مدیران کارخانه فارسیت با گذشت حدود شش سال هنوز هیچ طرح و برنامه جایگزنی برای راه‌اندازی مجدد آن ندارند، اگر قرار باشد مسئولان دست روی دست بگذارند هرگز این کارخانه تعیین تکلیف نمی‌شود.

وی همچنین گفت: استفاده از ماده‌ی خطرناک آزبست در تولید ورق و لوله باعث مشکلات عدیده‌ای برای این کارخانه و کارگران آن داشت؛ بنابراین هیچ راهکاری برای نجات این کارخانه جزء تغییر کاربری وجود ندارد که متاسفانه عزمی برای آن وجود ندارد اما اگر اقدامی انجام نشود به مرور شاهد از بین رفتن ساختمان و ماشین آلات این کارخانه قدیمی خواهیم بود.

کارخانه فارسیت دورود یکی از کارخانه‌های قدیمی در استان لرستان است که در سال ۱۳۴۸ راه اندازی و عمده محصولات آن را ورق ایرانیت و لوله با ابعاد مختلف تشکیل می‌داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز