خبرگزاری کار ایران

رئیس کل نظام پرستاری تشریح کرد:

معوقاتِ «کارانه» پرستاران چه می‌شود؟ / در مجلس هیچ خروجی برای مدافعان سلامت ندیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۳۳۱

رئیس کل سازمان نظام پرستاری جزییات آماده‌‌سازی فرایندهای منتهی به پرداخت معوقات‌ کارانه پرستاران را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی گفت: در دو سال گذشته ۲۵۰جلسه با مسئولان دولت و مجلس برای پیگیری خواسته‌های پرستاران داشتیم. اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‌العاده ویژه برای مدافعان سلامت، اخذ ۵۱ هزار  و ۲۰۰ مجوز استخدامی که ۴۵درصد آن برای پرستاران است و تحقق قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴سال، تصویب آیین‌نامه این قانون در شورای عالی بیمه و دولت و تصویب k پرستاری به میزان ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان معادل همه کارشناسان پروانه‌دار در شورای عالی بیمه، از جمله دستاوردهای سازمان نظام پرستاری در این مدت است. 

وی درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری گفت: حذف بودجه تعرفه‌گذاری شایعه است به شایعات توجه نکنید. معادل ۱۰درصد کل بودجه بیمه‌های سلامت به میزان ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اختصاص می‌یابد. 

میرزابیگی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله فعال شدن سیستم ثبت خدمات و HISبیمارستانها در حال آماده‌سازی است. تا بعد از برگشت مصوبات شورای عالی بیمه از دولت درباره ارزش نسبی یا K خدمات پرستاری، اجرایی شود و از هر زمان اجرا شد، معوقات‌کارانه از اول دی ماه ۱۴۰۰ به پرستاران پرداخت می‌شود. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: مدافعان سلامت که در دو سال کرونا ایثارگرانه برای نجات جان بیماران جان خود و خانواده‌شان را به خطر انداختند در اولویت استخدام هستند. این افراد اعم از شرکتی، طرحی، تمدید طرحی، ۸۹ روزه و… در آزمونی ساده و داخلی بین مدافعان سلامت و برای رعایت اصول قانونی شرکت می‌کنند و بر اساس قول وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و سازمان امور استخدامی در اولویت استخدام هستند. 

میرزابیگی گفت: طی یکی و دو ماه آینده جلساتی با رئیس جمهوری و سایر مسئولان دولتی خواهیم داشت و مطالبات اجرا نشده را که حق پرستاران است با جدیت پیگیری می‌کنیم. به آقای قالیباف، رئیس مجلس نیز به خاطر خارج شدن موضوع تبدیل وضعیت از دستور کار مجلس نامه گلایه‌آمیز نوشتیم. متاسفانه در عمر سه‌ساله مجلس انقلابی هیچ خروجی برای مدافعان سلامت ندیده‌ایم. امیدواریم در پیگیری‌های تدوین قانون برنامه توسعه هفتم این نقطه تاریک در کارنامه مجلس جبران شود. در دولت نیز سازمان برنامه همراهی مناسبی نداشت اما بقیه بخشهای دولت همراهی خوبی داشتند. 

وی گفت: اگر قرار باشد از ابزارهای دیگر برای پیگیری مطالبات استفاده شود، اگر تنها راه باشد باید به عنوان ابزار و نه هدف و به صورت متناسب استفاده شود. اگر تا اواخر اردیبهشت مجوز تبدیل وضعیت داده نشود، تصمیم شورای عالی نظام پرستاری را اجرا می‌کنیم. 

میرزابیگی گفت: گزارش‌هایی داریم که متاسفانه برخی شرکت‌ها در برخی شهرستانها حقوق پرستاران را ضایع می‌کنند، حقوق اندکی به آنان می‌دهند و آن را هم دیر پرداخت می‌کنند. قرار شد به این شرکت‌ها تذکر داده شود تا معادل حقوقی که وزارت بهداشت به شرکتی‌هایش می‌دهد به آنان پرداخت شود در غیر این صورت با این شرکتهای متخلف برخورد می‌شود. 

وی افزود: برخی بیمارستانها نیز قانون ارتقای بهره‌وری را اجرا نمی‌کنند یا کامل اجرا نمی‌کنند، بر اساس توافق انجام شده با وزارت بهداشت اگر در جایی بیمارستانی قانون ارتقای بهره‌وری را اجرا نکند. دانشگاه علوم پزشکی مربوطه به بیمارستان خاطی تذکر می‌دهد و با آن برخورد می‌کند. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در مصاحبه‌ای که اخیرا با یکی از رسانه‌ها داشتم، خبرنگار درباره بیکاری پرستاران پرسید و من اعلام کردم که ۷۰ درصد پست‌های سازمانی در بخش سلامت بلاتصدی است و ما این تعداد پرستار شرکتی و غیر رسمی داریم که خوب است از این پست‌ها برای استخدام این نیروها استفاده شود و تاکید کردم که به شدت با کمبود پرستار مواجه هستیم. باید به استاندارد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی برسیم اما اکنون این نسبت در جاهای مختلف کشور بین ۴ دهم تا ۹ دهم است. 

میرزابیگی گفت: اخیرا عده‌ای بعد از تفاهمنامه سازمان نظام پرستاری با بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای شبهه ایجاد می‌کنند. البته تیتر خبری که ابتدا درباره این تفاهمنامه در یکی از رسانه‌ها منتشر شد، اشتباه بود و به سرعت خبر درست در همان رسانه منتشر شد. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: مسئله مهم این است که بحران سالمندی در راه است و مراکز نگهداری سالمندان، معلولان جسمی و ذهنی و توانبخشی بهزیستی برای نگهداری این افراد به نیروی ماهر نیاز دارد. 

وی گفت: هدف از این تفاهمنامه، تربیت نیروی ماهر برای رفع این نیاز اجتماعی است. اگر نیروهای آموزش دیده موجود برای رسیدگی به این افراد کافی است که چه بهتر در غیر این صورت چه اشکالی دارد افرادی برای رسیدگی به این افراد تربیت شوند. حالا نام آن هر چه می‌خواهد باشد، سالمندیار، کودکیار، کمک پرستار یا هر نام دیگر. 

 میرزابیگی تاکید کرد: طبق تفاهم انجام شده قرار است هیئت مدیره‌های نظام پرستاری محتوای آموزشی و استاد را تامین کنند و بحثی درباره مسائل مالی و ارقامی که برخی افراد می‌گویند، اصلا مطرح نشده است. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری فوق‌العاده خاص گفت: این خواسته نیز حتما پیگیری می‌شود البته به نظر می‌رسد، تبدیل وضعیت نیروهای غیر رسمی زودتر از فوق العاده خاص به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز