خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فکری نشد/ کارخانه‌های بحران‌زده در بازدیدهای نمایشی نادیده گرفته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۰۳۶

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد با اعلام اینکه کارخانه‌های بسیاری در استان لرستان تعطیل و نیمه تعطیل هستند، گفت: متاسفانه دولت برای رفع بحران واحدها چاره‌اندیشی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن موسیوند (دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد) با ابراز تاسف از اینکه توجه لازم به بنگاه‌های تعطیل شده صورت نمی‌گیرد، گفت: به بهانه اینکه آقایان دلشان برای بنگاه‌های اقتصادی می‌سوزد، در قالب حرکتی نمایشی به شهرک‌های صنعتی می‌آیند و بدون آن که خروجی قابل توجهی داشته باشد، برای بازدید به جای دیگری می‌روند. 

موسیوند با اعلام اینکه کارخانه‌های بسیاری در استان لرستان تعطیل و نیمه تعطیل هستند، گفت: متاسفانه دولت برای رفع بحران واحدها چاره‌اندیشی نمی‌کند. 

وی از بازدیدهای رئیس جمهور از مناطق صنعتی استان لرستان در سفر استانی گفت: آقایان هنگامی که برای بازدید می‌آیند، سراغ بنگاه‌های اقتصادی بحران‌زده نمی‌روند و اگر هم بروند، بنگاه‌هایی را بازدید می‌کنند که مشکلات زیادی ندارد و به سادگی می‌توان آن‌ها را فعال کرد. 

نماینده کارگران استان لرستان با ابراز تاسف از اینکه بازدیدها از بنگاه‌های اقتصادی و سفرهای استانی بیش از آنکه کارگشا باشد، حرکت‌هایی نمایشی است، گفت: ای کاش از دبیران اجرایی خانه کارگر مشورت می‌گرفتند تا چالش‌ها را برای مسئولان تشریح می‌کردیم. 

وی با اعلام اینکه شرکت پارسیلون بزرگترین شرکت منطقه خرم آباد است، گفت: هنگامی که این شرکت دولتی بود ۲۰۰۰ کارگر داشت که به صورت مستقیم کار می‌کردند و ۱۵ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم امرار معاش می‌کردند، اما واگذاری غلط و خصوصی‌سازی مسئله‌دار، این کارخانه بزرگ را به ویرانه تبدیل کرده و اکنون کاملا تعطیل است. 

موسیوند با اعلام اینکه پارسیلون در سال ۸۸ به قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد، گفت: اکنون ارزش پارسیلون چندین برابر گذشته است، در حالی که همچنان به صورت ویرانه‌ای رها شده است. 

وی با اعلام اینکه پارسیلون به اندازه‌ای بزرگ است که در داخل آن خانه‌های مسکونی، مهمانسرا و امکانات رفاهی گسترده دارد، گفت: متاسفانه کارخانه‌ای که می‌تواند تولید داشته باشد، رونق اقتصادی ایجاد و کارگران بسیاری را مشغول به کار کند، امروزه به مخروبه‌ای تبدیل شده، اشتغالزایی در آن صورت نمی‌گیرد و تنها سی نگهبان برای آن که اموال آن به سرقت نرود، سالهاست حقوق می‌گیرند تا از سوله‌های خالی، ماشین‌آلات رها شده و زنگزده، ویرانه برجای مانده و سند سوءمدیریت‌ها نگهبانی کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد با اعلام اینکه پارسیلون نخ نایلون تولید می‌کرد، گفت: اکنون همه دستگاه‌ها وجود دارد و به سادگی می‌توان با یک تحول ساده در مسیر رونق اقتصادی، کارخانه را فعال کرد، اما با کمال تاسف انگیزه‌ای برای فعال کردن پارسیلون و این قبیل بنگاه‌ها وجود ندارد. 

وی با اعلام اینکه در زمان سفر رئیس جمهور به خرم آباد، به همراهان وی اصرار کردیم که از پارسیلون بازدید داشته باشند،  گفت: رئیس جمهور به سراغ بنگاه‌هایی رفت که فعال هستند اما مشکل مالی پیش پاافتاده‌ای دارند، در صورتی که با اسناد و مدارک می‌توانیم اثبات کنیم که اگر ایشان از پارسیلون بازدید می‌کرد و قدمی برای فعال کردن آن برمی‌داشت، قطعاً حرکت بزرگی در اشتغال، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه صورت می‌گرفت. 

موسیوند با اعلام اینکه در گذشته مبالغ زیادی در قالب تسهیلات به پارسیلون تزریق شد، گفت: تا امروز میلیاردها تومان برای پارسیلون تسهیلات گرفته‌اند، اما به دلیل آن که نظارت نبوده، مشخص نیست این مبالغ کجا رفته و چگونه هزینه شده است. 

وی با اعلام اینکه پارسیلون بدهی‌های کلانی به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی و دستگاه‌های دیگر دارد، گفت: تنها ۴۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است. 

نماینده کارگران استان لرستان با اعلام اینکه پارسیلون همچون استخوانی در گلوی نظام اقتصادی، تولید و اشتغالزایی کشور مانده است، گفت: دولت برای آنکه پارسیلون را راه‌اندازی نکند و این موضوع را از سر خود باز کند، به بهانه‌های مختلف برخی کارگران را بازنشست کرد، بار بیکاری برخی کارگران را مدتی در قالب بیمه بیکاری و پس از آن در قالب بازنشستگی پیش از موعد بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشت. 

وی با اعلام اینکه پس از خصوصی سازی، کارفرما به دلیل نداشتن اهلیت، پارسیلون را به بحران کشید، گفت: مسئولان بدون آن که تبعات تصمیمات احساسی خود را در نظر بگیرند، کارفرما را خلع ید کردند که بزرگترین اشتباه بود، زیرا وقتی فردی را خلع ید می‌کنند و بنگاه دوباره به دولت بازمی‌گردد، باید برای فعال کردن بنگاه برنامه داشته باشند، نه آنکه بخش خصوصی را پس از آنکه کارخانه را به فلاکت کشانده، خلع ید کنند و بعد هم کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کنند. 

موسیوند با اعلام اینکه پارسیلون بیش از آنکه یک کارخانه باشد، یک شهر است، گفت: به اندازه‌ای امکانات در پارسیلون وجود دارد که درگذشته هر مسئولی برای بازدید به لرستان می‌آمد، در مهمانسرای پارسیلون اسکان می‌گرفت، به نوعی که در دوره دولت سازندگی، هاشمی رفسنجانی در این مهمانسرا اقامت کرد و پس از آن بسیاری از وزرا و روسای جمهور نیز به این مهمانسرا آمدند و تمامی هزینه‌های اقامت این میهمانان مسئول را پارسیلون پرداخت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز