خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مشکل کارگران شرکت واحد با تعاونی مسکن به کجا رسید؟ / مجمع عمومی تعاونی مسکن برگزار نشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۵۸۷

وکیل کارگران شرکت واحد به‌ عدم برگزاری مجمع عمومی تعاونی مسکن شرکت واحد جهت انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان اعتراض کرد.

رضا سرلک (وکیل کارگران شرکت واحد) در تماس با خبرنگار ایلنا، به‌ عدم برگزاری مجمع عمومی تعاونی مسکن شرکت واحد جهت انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان اعتراض کرد. 

سرلک در شرح مشکل کارگران شرکت واحد با تعاونی مسکن گفت: در سال ۸۸ به دستور مدیرعامل وقت تعاونی و با هماهنگی شهرداری، قطعه زمینی به مبلغ ۷۵میلیارد تومان به فروش رفت و مقرر شد عواید فروش این زمین جهت تامین مسکن کارگران شرکت واحد اختصاص پیدا کند. در همان سال فراخوانی مبنی بر اینکه تعاونی کارکنان دفتر مرکزی شرکت واحد ایجاد شود، منتشر شد و از کارگرانی که خانه ندارند دعوت شد با پرداخت حق عضویتِ ۱۰۰هزار تومانی عضو این تعاونی شوند. در آن زمان هیئت موسس این تعاونی سی نفر بودند. 

وکیل کارگران شرکت واحد گفت: تعاونی‌ها مشمول مقررات خاصی هستند؛ هر کس که هزینه‌ای جهت عضویت پرداخت می‌کند هیئت موسس موظف است او را به عنوان عضو اداره تعاون معرفی کند و دفترچه سهام برای او صادر کند. درنهایت پروسه‌ی ثبت نام از سال ۸۸ تا ۹۰ ادامه پیدا کرد و از کارگران پول بابت عضویت گرفته شد. 

وی ادامه داد: بعد از واریز صدهزار تومان حق عضویت، کارگران یک میلیون تومان نیز به عنوان آورده اولیه به حساب آن‌ها واریز کردند. در آن زمان بین اعضای تعاونی امتیازبندی شد و طبق همان امتیازبندی هم مبلغی به عنوان برات از آن منبع ۷۵ میلیارد تومانی تخصیص دادند. 

سرلک تصریح کرد: اولین کاری که تعاونی‌ها باید انجام دهند برگزاری مجمع عمومی جهت انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان است اما در آن زمان هیچ خبری از برگزاری جلسه نبود. ضمن اینکه طبق قرارداهایی که از سال ۸۸ بسته شده بود زمان تحویل مسکن‌ها سال ۹۰ بود اما در این تاریخ فقط ده درصد از این مسکن‌ها آماده شده بود. به همین دلیل ما پیگیری کردیم و در سال ۹۱ متوجه شدیم سی نفر عضو هیئت موسس، تعاونی را به صورت خصوصی اداره می‌کنند و کارگران را عضو تعاونی نکرده‌اند. آن‌ها ۷۵میلیارد پول به اضافه‌ی ۲۰۰ - ۳۰۰ میلیارد آورده‌ی اعضا را در دست گرفتند بدون اینکه افراد را عضو کنند. 

وکیل کارگران شرکت واحد ادامه داد: در سال ۹۳ این موضوع را در وزارت تعاون پیگیری و به عنوان اعضا، تقاضای برگزاری مجمع کردیم. پیگیری ما تا سال ۹۶ به نتیجه نرسید. در آن زمان هیئت موسس تعاونی نامه‌ای زد که اینها صرفا خریدار هستند و عضو تعاونی نیستند. همچنین نوشتند که کارگران خانه‌های خود را تحویل گرفتند و اگر شکایتی دارند، پیگیری کنند. 

سرلک گفت: اداره تعاون هم به ما نامه زد که اگر مشکلی دارید به اداره داوری مراجعه کنید که مختص رسیدگی به شکایت تعاونی‌ها و اعضای تعاونی‌هاست. بعد از شکایت حکم تائید و ابقای عضویت ما صادر شد. 

وی افزود: این حکم در سال ۹۷ ابلاغ شد اما متاسفانه در روند اجرای رای اخلال ایجاد کردند و در شرایطی که این رای قطعی شده بود، دادخواستی جهت ابطال رای داوری تنظیم و این دادخواست پذیرفته شد. این در صورتی است که رایی که قطعی می‌شود هیچ اعتراضی بر آن وارد نیست. 

وکیل کارگران شرکت واحد گفت: در قدم بعدی نامه‌ای به اداره تعاون استان تهران زدیم. آن‌ها پرونده را بررسی کردند که طی آن تخلفات هیئت مدیره محرز شد و طی نامه‌ای به اداره حقوقی وزارت تعاون تقاضای اعمال بند ۱۷ماده ۶۶ را داشتند. 

سرلک ادامه داد: طبق این ماده زمانی که تخلفات هیئت مدیره محرز می‌شود و ادراه تعاون آن را به اداره حقوقی منعکس می‌کند، اداره تعاون دو راه دارد؛ یا راسا اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت عزل هیئت مدیره کند و اگر این رویه را پیش نگرفت می‌تواند از اداره حقوقی بخواهد پرونده را به دادگاه ارجاع بدهد و از قاضی درخواست عزل هیئت مدیره کند. 

وی افزود: ما راه اول را پیگیری کردیم و معاون وقت تقاضای ما را قبول کرد و آگهی برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاه را منتشر کرد. اما متاسفانه برای برگزاری این مجمع سنگ‌اندازی شد. ما حتی خودمان با یک تالار برای برگزاری مجمع قرارداد بستیم اما مدیر آن تالار به دلایلی از برگزاری مجمع منصرف شد. 

سرلک تصریح کرد: رویه قانونی این است که اگر برگزاری مجمع مشکل‌دار شود با رفع مشکل ظرف ۱۵ روز باید برگزاری مجمع تجدید شود اما برخلاف این رویه مجمع‌ کان لم یکن شد. 

وکیل کارگران شرکت واحد گفت: ما بعد از این پیگیری‌های بسیاری انجام دادیم. در برج ۹ سال ۹۸ مجداد حکم به نفع ما در دادگاه ۱۸ تجدید نظر تائید شد. طبق این تائیدیه ما تقاضای برگزاری مجمع کردیم اما به دلیل کرونا بیش از دو سال است که اجازه‌ی برگزاری مجمع نمی‌دهند. درصورتیکه وقتی حکم نهایی صادر می‌شود آن‌ها موظف به اجرای آن هستند. 

سرلک تاکید کرد: حتی اگر بگوییم به خاطر کرونا مجمع را برگزار نکردند، اداره می‌توانست در این مدت پرونده را به دادگاه ارجاع بدهد و از قاضی درخواست عزل هیئت مدیره کند اما متاسفانه هیچ کدام از اینها انجام نشد و ما همچنان منتظر برگزاری مجمع هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز