خبرگزاری کار ایران

نوبر قهرمانی در آناهایم؛ پیش‌بینی امیدوارکننده از رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۰۵۵

با صدور سری اول ویزاهای کاروان وزنه‌برداری ایران به مسابقات جهانی، تمامی دلشوره‌ها و نگرانی‌ها درباره عدم حضور تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی باطل شد و حالا شمارش معکوس برای حضور وزنه‌برداران ایران در این رقابت‌ها و البته نبرد روی تخته آناهایم آغاز شده.

به گزارش ایلنا، با توجه به کمیت و کیفیت تیم ایران و البته شرایط رقبا بی تردید تیم وزنه‌برداری ایران بخت اصلی رقابت‌های جهانی آمریکا خواهد بود. آنالیز شرایط ایران و رقبا و البته مسابقات جهانی این ادعا را به خوبی ثابت می‌کند.

تعداد غایبان رقابت‌های جهانی کم نیست. از 24 مدال آور المپیک 2016 فقط 6 وزنه‌بردار در رقابت‌های جهانی آمریکا هستند؛ کیانوش رستمی و سهراب مرادی از ایران، محمود محمد از مصر، آئوریماس دیژبالیس از لیتوانی و دو فوق سنگین گرجستانی یعنی لاشا تالاخادزه و ایراکلی تورمانیدزه. البته اهالی وزنه‌برداری خوب می‌دانند که سطح رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در سال بعد از المپیک معمولا به خاطر استراحت بسیاری از ستاره ها، جوانگرایی برخی تیم‌ها و گزینشی نبودن این رقابت‌ها برای المپیک بعدی، پایین‌تر از سال‌های دیگر است و شاهد ریزش تعداد زیادی از قهرمانان هستیم اما آمار رقابت‌های جهانی 2017 را باید در غیبت و محرومیت ستاره‌ها تقریبا بی‌سابقه دانست. در رقابت‌های جهانی 2013، از میان 24 مدال آور المپیک 2012 لندن 10 وزنه‌بردار در لهستان حضور داشتند که آماری 40 درصدی را نشان می‌دهد. در مسابقات جهانی 2009 گویانگ نیز از میان 24 مدال آور المپیک 2008 پکن، 12 وزنه‌بردار حضور داشتند؛ یعنی دقیقا 50 درصد مدال آوران المپیک.

از سوی دیگر در غیاب 9 تیم مطرح وزنه‌برداری دنیا در رقابت‌های جهانی 2017، بی شک تیم ملی وزنه‌برداری ایران شانس نخست قهرمانی در آناهایم است که البته این جای بسی خوشحالی است. برای این ادعا 3 دلیل روشن وجود دارد: (اعداد داخل پرانتز رتبه تیمی آنها در رقابت‌های جهانی 2015 است)

1. روسیه (1)، بلاروس (2)، قزاقستان (3)، چین (4)، کره شمالی (5)، آذربایجان (6)، ارمنستان (8)، اوکراین (12)، مولداوی (13) و ترکیه (18) در رقابت‌های جهانی امسال حضور ندارند.

2. اندونزی (10) از حضور در رقابت‌های جهانی 2017 انصراف داده است.

3. چهار تیم مدعی لهستان (17)، بلغارستان، مصر (11) و رومانی (19) با ترکیبی ناقص در رقابت‌های جهانی 2017 حضور دارند. مصر 4 نماینده دارد، لهستان و بلغارستان 3 نماینده و رومانی 2 نماینده.

با کنار گذاشتن این 15 تیم از فهرست مدعیان کسب عنوان قهرمانی، این 7 تیم که ترکیب کامل دارند برای ایستادن روی سکوی قهرمانی با یکدیگر رقابت می‌کنند: ایران، ازبکستان، کره جنوبی، کلمبیا، تایلند، آلمان و آمریکای میزبان.

اما چرا ایران با فاصله زیاد شانس اول کسب عنوان قهرمانی است؟ در ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان کیانوش رستمی، سهراب مرادی و بهداد سلیمی حضور دارند که روی هم رفته 7 مدال طلا و 3 مدال نقره المپیک و جهان را کسب کرده‌اند. به این نفرات باید سعید علی‌حسینی رکورددار جوانان جهان را هم اضافه کرد. همچنین علی هاشمی که این روزها یکی از مدعیان کسب مدال در دسته 105 کیلوگرم است. از میان مجید عسکری، علی میری، سیدایوب موسوی و علیرضا سلیمانی هم هرکدام که در ترکیب تیم قرار بگیرند، شانس قرار گرفتن در میان 6 وزنه‌بردار برتر وزن خود را دارند.

اما شرایط دیگر مدعیان چگونه است؟ در ترکیب تیم‌های ازبکستان، کره جنوبی، کلمبیا، تایلند، آلمان و آمریکا (یعنی از میان 48 وزنه‌بردار این 6 تیم) فقط 2 نفر سابقه کسب مدال جهانی را دارند؛ علیموف ازبک که سال 2013 برنز جهان را گرفت و موسکوئرای کلمبیایی که سال 2015 نایب قهرمان جهان شد. 10 طلا و نقره رستمی، مرادی و سلیمی در مقابل فقط یک نقره و یک برنز دیگر مدعیان.

نکته دیگر اینکه ازبکستان به‌عنوان جدی‌ترین رقیب ایران برای کسب عنوان قهرمانی با تیمی کاملا جوان راهی رقابت‌های جهانی شده و 4 وزنه‌بردار رده سنی جوانان در ترکیب خود دارد. میانگین سنی تیم ملی ازبکستان 6/22 سال است؛ یعنی 3 سال جوان‌تر از تیم ملی وزنه‌برداری ایران.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز