خبرگزاری کار ایران

به بهانه عبور از هفته بیستم لیگ برتر؛

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۳۸۳

با عبور از هفته بیستم لیگ برتر دو - سوم بازی‌ها به پایان رسیده و نبرد تیم‌ها در ده هفته پایانی به حساس‌ترین شکل ممکن تعیین کننده سرنوشت آنها در پایان فصل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزش ایلنا، بیستمین هفته رقابت‌های لیگ برتر هم به پایان رسید و به عبارتی دو سوم از مسابقات لیگ بیست و یکم سپری شده و تیم‌ها وارد ماراتن حساس ده هفته پایانی شدند. طبق معمول تا اینجای کار چهره مدعیان قهرمانی، کسب سهمیه و همچنین گزینه‌های سقوط به لیگ دسته اول تا حد زیادی مشخص شدند، اگرچه هنوز چیزی روی کاغذ مشخص نیست و برای مثال پدیده رتبه شانزدهم جدول با ۸ امتیاز شانس این را دارد که ۳۸ امتیازی شود و به رتبه‌های بالای جدول برسد ولی عرف معمول فوتبال نشان می‌دهد که باید روی کدام تیم‌ها برای کدام عناوین حساب کرد. به این بهانه به بررسی وضعیت تیم‌ها در ۱۰ هفته پایانی پرداختیم. 

 

نبرد سرخابی ها برای قهرمانی 

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

فاصله ۱۳ امتیازی سپاهان سوم جدولی با صدر نشان می‌دهد نبرد قهرمانی امسال دوجانبه است به احتمال قوی یکی از دو تیم پر طرفدار پایتخت قهرمان فصل جدید هستند. استقلال با ۴۸ امتیاز فعلاً صدرنشین است و پرسپولیس ۴۵ امتیازی در تعقیب آنهاست و منتظر کوچکترین لغزشی برای گرفتن صدر در دست آبی پوشان است. اگرچه فعلاً صدر در اختیار استقلال است و فاصله خوبی هم دارد ولی وضعیت این تیم و بحران خط دفاعی که به خاطر جدایی آقاسی و سرباز شدن یزدانی و مرادمند شکل گرفته وضعیت آنها را سخت کرده است و از طرفی پرسپولیس این روزها شرایط خوبی پیدا کرده و همین هفته بیستم با تساوی استقلال مقابل نساجی و برتری قاطع پرسپولیس مقابل مس اختلاف دو تیم از پنج به سه امتیاز رسید و حالا شاگردان گل محمدی منتظر یک لغزش از سمت رقیب خود برای کاهش این فاصله هستند. استقلال این هفته مصاف سختی با گل گهر دارد و پرسپولیس باید به مصاف صنعت نفت برود و احتمال اینکه این هفته فاصله دو تیم کمتر شود زیاد است. نکته مهم این است که دو هفته بعد دربی حساس پایتخت را در پیش داریم و این بازی نقش تعیین کننده‌ای در معرفی تیم قهرمان دارد. خصوصاً از این جهت که از امسال بازی مستقیم به جای تفاضل گل در شرایط امتیاز مساوی تعیین کننده است. 

 

دیدارهای باقی مانده دو تیم به ترتیب

استقلال: گل‌گهر، صنعت نفت، پرسپولیس، پیکان، سپاهان، پدیده، فولاد، آلومینوم، مس رفسنجان، نفت مسجد سلیمان

پرسپولیس: صنعت نفت، نفت مسجدسلیمان، استقلال، هوادار، پیکان، ذوب آهن، سپاهان، تراکتور، پدیده، فجر سپاسی

 

نبرد سهمیه

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

اگرچه تکلیف سهمیه لیگ قهرمانان برای سال آینده هنوز مشخص نیست و صحبت‌هایی از اینکه خود فدراسیون تیم‌های حاضر در رقابت‌ها را مشخص می‌کنند و البته ماجرای مجوز حرفه‌ای هم همچنان وجود دارد ولی اگر سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای فصل بعد را ۳+۱ و یا ۲+۲ در نظر بگیریم، به جز سرخابی‌های بالای جدول و در کنار قهرمان جام حذفی تیم سوم لیگ هم سهمیه خواهد گرفت و اگر یکی از سه تیم بالای جدول قهرمان جام حذفی شود تیم چهارم لیگ هم به پلی آف خواهد رفت. 

در حال حاضر می‌توان ۵ تیم را دارای شانس بالایی برای این موضوع دانست. سپاهان ۳۵ امتیازی اگرچه دیگر شانس قهرمانی محسوب نمی‌شود ولی سهمیه آسیایی در اختیار این تیم است و البته چند تیم در تعقیب آنها هستند، مس رفسنجان، گل گهر، پیکان و فولاد تیم‌هایی هستند که می‌توانند با نتایج ده هفته پایانی به این مهم دست پیدا کنند. فولاد رتبه هفتم جدول شش امتیاز با سپاهان رتبه سوم فاصله دارد و با توجه به نتایج هفته‌های اخیر جابجایی‌های این چنینی در ده هفته پایانی محتمل است. 

پرسپولیس، استقلال و مس تنها تیم‌های بالای جدول هستند که هنوز شانس قهرمانی حذفی را دارند و پیکان، سپاهان، گل گهر و فولاد از رقابت‌ها کنار رفتند. اگر هر یک از آن سه تیم قهرمان حذفی شوند شانس برای سهمیه پلی آف تیم چهارم هم خواهد بود (اگر مس قهرمان شود باید در لیگ هم سوم جدول باشد تا به تیم چهارم سهمیه برسد)

 

تلاش چهار تیم برای فرار از سقوط

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

چهار تیم پایین جدول هم آخرین فرصت‌های بقا را سپری می‌کنند. اگر چه احتمال سقوط روی کاغذ برای تیم‌های بیشتری وجود دارد ولی احتمال زیاد نبرد بقا میان همین چهار تیم یعنی پدیده، نفت مسجد سلیمان، فجر سپاسی و تراکتور است و ذوب آهن ۲۲ امتیازی رتبه دوازدهم بعید است فاصله ۱۰ امتیازی با نفت مسجدسلیمان رده پانزدهم را از دست بدهد.

پدیده مشهد با تنها ۸ امتیاز از ۲۰ بازی اوضاع وخیمی دارد و تقریباً کسی شانسی برای بقای این تیم قایل نیست و نفت مسجد سلیمان هم گزینه بعدی است که تنها ۱۲ امتیاز دارد. فجر سپاسی ۱۵ امتیازی در جایگاه بعدی است و تراکتور با ۱۶ امتیاز که به تازگی سرمربی خود را تغییر داده و این هفته توانست از تیم سوم جدول یعنی سپاهان امتیاز بگیرد در جایگاه بعدی قرار دارد. به نظر می‌رسد تا چند هفته دیگر حداقل یک تیم از این جمع خارج خواهد شد و اگر پدیده و نفت به این شکل امتیاز گیری ادامه دهند استرس بقا در جدول به هفته‌های پایانی نخواهد رسید و دو تیم سقوط کننده مشخص می‌شوند. 

 

نقش تعیین کننده ۵ تیم دیگر

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

اگرچه بازهم تاکید می‌شود که روی کاغذ تیم‌های زیادی هم شانس قهرمانی و سهمیه دارند و هم گزینه سقوط هستند ولی بررسی شرایط با توجه به ۲۰ هفته گذشته این احتمالات را در جای خود تقویت می‌کند.  صنعت نفت آبادان، آلومینیوم اراک، هوادار تهران، نساجی مازندران و ذوب آهن ۵ تیمی هستند که نه شانس آنچنانی برای سهمیه آسیایی دارند و نه خطر سقوط را به آن صورت احساس می‌کنند و اگر به ریتم نتیجه گیری به همین شکل ادامه دهند تیم‌های بدون استرس و دغدغه هفته‌های پایانی خواهند بود. این تیم‌ها شاید سرنوشتشان خیلی در میانه جدول مهم نباشد ولی نقش تعیین کننده‌ای در رقابت‌های قهرمانی، بقا و سهمیه دارند و میزان جدیت آنها در دیدارهای یپیش رو خیلی حساس و تعیین کننده است. خصوصاً هرچه به آخر فصل نزدیک‌تر می‌شویم این رقابت در بالا و پایین جدول حساس‌تر شده و میزان کم اهمیتی دیدارهای پیش رو برای تیم‌های میانه جدول هم بیشتر خواهد شد.  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 

جنگ قهرمانی میان سرخابی‌ها/ نبرد سهمیه و بقا میان ۹ تیم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز