خبرگزاری کار ایران

کمتر تیمی بازیکنی مثل یوسف‌وند دارد

کوهیان: حضور آمریکا را به فال نیک می‌گیریم/ پیش از جام جهانی با تونس بازی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۲۲۱

سرمربی تیم بسکتبال جوانان معتقد است حضور آمریکا در گروه ا یران‌، می‌تواند فرصت خوبی برای بسکتبال کشورمان در جام جهانی جوانان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس فدراسیون بسکتبال و سرمربی تیم جوانان، صبح امروز در مرکز همایش‌های تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. فرزاد کوهیان در بخشی از این نشست با بیان گزارشی از اردوها و برنامه‌های  تمرینی تیم جوانان، اظهار کرد: نخستین اردوی ما فروردین ماه آغاز شد که تا دوازدهم نیز طول کشید. مرحله بعدی تمرینات‌مان هم از نوزدهم فروردین تا دوم اردیبهشت ماه برگزار شد. در این مدت تلاش کردیم همه بازیکنان این رده سنی را به اردو دعوت کنیم. در اردوی نخست حدود 87 ورزشکار با کمک هیات‌ها در تمرین حاضر شدند. به همه آنها فرصت دادیم تا توانایی‌های خود را نشان دهند . از بین آنها 30 نفر جدا شدند و پس از آن 24 نفر انتخاب شدند و در نهایت تعداد بازیکنان به 18 نفر رسید.

وی افزود: 18 بازیکن انتخاب شده حاصل کار این اردوها بود که به عنوان نخبگان این رده سنی در تمرین تیم ملی جوانان جای گرفتند و از آنها 15 نفر در مراحل نهایی اردوی تیم ‌ملی حضور داشتند که به اردوی صربستان رفتند. حالا برای مرحله آخر اردوی تیم ‌ملی در ترکیه هم 14 یا 13 نفر انتخاب می‌شوند و پس از آنها ترکیب تیم ‌ملی برای جا‌م جها‌نی مشخص خواهد شد. ما در برنامه پیش روی خود راهی اردوی ترکیه می شویم که زحمت زیادی کشیده شد تا شرایط اعزام تیم به این کشور مهیا شود و پس از آن نیز به صورت مستقیم به جا‌م جها‌نی اعزام خواهیم شد.

کوهیان با اشاره به نحوه برگزاری رقابت‌های جام جهانی بسکتبال توضیح داد: در این دوره از جا‌م جها‌نی 16 تیم در 4 گروه ر‌قابت‌ می‌کنند. 4 تیم به مرحله حذفی می‌روند و به صورت ضربدری یعنی تیم اول با تیم چهارم و تیم دوم با تیم سوم با گروه کناری خود مسابقه می‌دهند. در گروه ما کرواسی، آمریکا و مصر هستند و در گروه کناری ما که در مرحله بعد با آنها ر‌قابت‌ خواهیم کرد ترکیه، اسپانیا، آرژانتین و چین قرار دارند.

سرمربی تیم جوانان درباره ارزیابی‌اش از حریفان گفت: اتفاقی که در مسابقات جوانان برای همه کشورها رخ می‌دهد این است که نسل‌های بازیکنان با دوره‌های قبل متفاوت است. کمتر تیم‌هایی هستند که بازیکنانی مثل یوسف‌وند دارند که در دوره قبل جا‌م جها‌نی حضور داشته است. به همین دلیل در هر دوره شکل تیم‌ها تغییر می‌کند. کرواسی بازیکنی به دراگان بندر دارد که در یورولیگ بازی کرده و 2 بازیکن این تیم هم از بهترین‌های لیگ داخلی این کشورند. در این شرایط نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از تیم‌ها داشت و از سوی دیگر نمی‌توان گفت حریفان بسیار قدرتمند و با تجربه‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتظار از تیم بسکتبال جوانان اظهار کرد: نگاهی که به بسکتبال می‌شود دارای 2 جنبه است. در بحث رده پایه نتیجه‌گرایی وجود ندارد اما نتیجه‌گرایی در تیم‌های بز‌ر‌گسالان مطرح است. در رده پایه تلاش بر کشف، پرورش و حمایت از استعدادهاست تا پشتوانه‌هایی برای بسکتبال بز‌ر‌گسالان به دست بیاید. یعنی تلاش در رده‌های پایه این است که تیم  بز‌ر‌گسالان تغذیه شود. حالا اگر امکانات خوب و نسلی قدرتمند با سازماندهی مناسب ایجاد شود نتیجه‌ نیز در رده پایه به دست می‌آید.

کوهیان افزود: تلاش می‌کنیم تیم هماهنگ شود تا در جا‌م جها‌نی، بسکتبال خوبی ارائه دهیم. فشار نتیجه‌گرا بودن در اساس فدراسیون بسکتبال جهانی نیز از پایه کم شده و تلاش بر این بوده تا رده‌های پایه از بسکتبال لذت ببرند. ما در مدت فعالیتمان از ساده‌ترین کارهای بسکتبال آغاز کردیم و کوشیدیم بازیکنان را با بهترین شرایط در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

سرمربی تیم بسکتبال جوانان با اشاره به شرایط سنی بازیکنان این تیم ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما برای تیم ‌ملی این بوده تا بازیکنی داشته باشیم که زمان بیشتری در تیم جوانان حضور داشته باشد؛ بازیکنانی مثل یوسف وند که در دوره قبلی قهرمانی آسیا و جا‌م جها‌نی حاضر بوده اند. ما در این مورد استعدادهایی هم داشته ایم و حتی اطلاعاتی داریم که در اختیار مربیان بعدی تیم جوانان بگذاریم. آذری بازیکنی است که این شرایط را دارد و می‌تواند در دوره بعدی قهرمانی آسیا نیز حضور داشته باشد و ما تلاش مان این بود که این شرایط ایجاد شود. نکته دیگر کار ما این بود که سیستم را به سمت کار گروهی هدایت کردیم. شاید بازیکنان شاخصی همچون سجاد مشایخی یا بهنام یخچالی که در تیم دوره قبل حضور داشتند ما را همراهی نکنند اما کار گروهی در اولویت برنامه ما قرار داشته است و می‌توانم بگویم که در آینده 3 یا 4 نفر از این بازیکنان می‌توانند به ستاره های بسکتبال کشور تبدیل شوند.

 

کوهیان درباره قبول مسئولیت تیم جوانان در فرصت کوتاه باقیمانده تا جام جهانی، توضیح داد: پیش از این که تیم را تحویل گرفتم احساس کردم که شرایط تیم مناسب است، اما وقتی کار را آغاز کردم اختلاف سطح زیادی بین قبل و وضعیت اکنون بازیکنان دیدم. من فیلم بازیکنان را دیده بودم و بازیکنی در ترکیب ما حضور داشت که با شوت‌های 3 امتیازی اش نتیجه‌ مسابقه را تغییر می داد اما با آغاز کار من جزو کسانی بود که آمار شوتش بسیار پایین بود. مطمئنا این تفاوت‌ها و اطلاعات اگر قبل از شروع کارم در اختیارم بود در تصمیم گیری‌ام تاثیر می‌گذاشت. با این حال اعتقادم این است که همه مربیان برای این جوانان زحمت کشیده اند و ما نیز کارمان را با قدرت آغاز کردیم تا بتوانیم تیم را به سطحی از هماهنگی‌های لازم برسانیم. حتی در این مسیر مشکلاتی هم داشتیم. تا اواسط اردیبهشت ماه برخی باشگاه‌ها با این که نتیجه‌شان در لیگ مشخص بود تاکید داشتند که جوانان را از اردوی تیم ‌ملی جدا کنند ولی ما باز هم کار را پیش بردیم و به این سطح از هماهنگی رسیده ایم. درباره تغییر در ترکیب تیم ‌ملی نیز باید بگویم که نسبت به قهرمانی آسیا 35 تا 40 درصد تغییر در ترکیب داشته ایم.

سرمربی تیم ‌جوانان درباره گروه ایران در جام جهانی اظهار کرد: آمریکا که شرایط خاص خودش را دارد. این تیم فروردین ماه در تورنمنتی شرکت کرد و تیمی انتخاب شده دارد. با این که مربی اش تغییر کرده است اما فکر نکنم تغییرات زیادی در تیم به وجود بیاید. حضور آمریکا در گروه‌مان را به فال نیک می‌گیرم. مگر چند بار اتفاق می افتد که بسکتبالیست‌های ما با تیم آمریکا بازی کنند؟ مطمئنا تجربه خوبی برای ما خواهد بود. من کمتر به تجربه فکر می‌کنم و بیشتر توجه‌ام به رشد بسکتبال است و فکر می‌کنم که ر‌قابت‌ با آمریکا به رشد ما کمک خواهد کرد. کرواسی نیز تیم انتخاب شده ای دارد که تقریبا از ر‌قابت‌های زیر 16سال و 18 سال با هم بوده‌اند. نسبت به دوره قبل قوی‌تر هستند. دراگان بندر ، بازیکنی است که شانس حضور در NBA دارد. در یک سال و نیم گذشته 211 سانتیمتر شده و 6 سانتیمتر قد کشیده است. نکته ای که کرواسی دارد این که پاس های منجر به گل سنترهای این تیم بیشتر از گارد راس‌ها است و ما باید به این نکته توجه کنیم. مارکو آراپوویچ ارزشمندترین بازیکن لیگ کرواسی نیز نام گرفته است. سه بازیکن نو‌جو‌ا‌نان هم در ترکیب این تیم بازی خواهند کرد. ما فیلم بازی‌های کرواسی را نیز در اختیار داریم و آنها را آنالیز می‌کنیم.

 

وی درباره دیگر رقیب ایران گفت: متاسفانه ما از تیم مصر فیلمی به دست نیاورده‌ایم. قهرمان آفریقا هستند و در فینال 80 بر 69 تونس را شکست دادند. محمد عبدالرحمان با میانگین 15/3 امتیاز، امتیاز آور ترین بازیکن مصر است. آن‌ها تیمی فیزیکی دارند و مطمئنا از جمله حریفانی هستند که از نظر بدنی شرایط مطلوبی دارند. ما در اردوی ترکیه با تونس ر‌قابت‌ خواهیم کرد که می‌تواند شناخت خوبی از حریفان آفریقایی به ما بدهد.

 

سرمربی تیم ‌ملی بسکتبال جوانان درباره برنامه تیم در اردوی ترکیه نیز، بیا‌ن‌ کرد: بازی اول ما با تیم دانشگاه بیکن است. روز بعد با تیم زیر 19 سال تونس بازی خواهیم داشت و پس از یک روز استراحت با تیم زیر 18 سال این کشور ر‌قابت‌ خواهیم کرد. در بازی پایانی اگر از شرایط تیم تونس راضی بودیم با آنها بازی می‌کنیم. اگر هم راضی نبودیم می‌توانیم با یک تیم باشگاهی ر‌قابت‌ کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز