خبرگزاری کار ایران

علی کفاشیان: به نظرم تیم ملی ما پیر نیست/ از اول مشخص بود قانون سقف بودجه اجرا نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۸۳۹

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها نظرات جالبی دارد.

به گزارش ایلنا، علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت این روزهای فوتبال ما صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

 

این روزها انتقادات زیادی به میانگین سنی تیم ملی می‌شود

«با تمام انتقادات مطرح شده توسط کارشناسان فوتبال، من اعتقاد دارم که تیم ملی پیر نیست بلکه تیم ملی ما باتجربه است و من دوست دارم که این تیم در جام ملت‌ها موفق شود. علاوه بر این جزو معدود دفعاتی است که تیم ملی با مربی ایرانی در مسابقات حاضر می‌شود، به این دلیل همه آرزو می‌کنند تا تیم ملی با کادر ایرانی‌اش در جام ملت‌ها به موفقیت برسد. تیم ملی کادر فنی خیلی خوبی دارد و می‌توان به قلعه‌نویی و دستیارانش اعتماد کرد.»

 

وضعیت کلی تیم را در آستانه مسابقات چطور ارزیابی می‌کنید؟

«در شرایط کنونی مهم‌ترین موضوع اتحادی که در بین بازیکنان تیم ملی وجود دارد. بازیکنان نباید این وحدت و اتحاد را فراموش کنند و با اتحاد بیشتر در جام ملت‌ها حاضر شوند. یکی از نقاط قدرت تیم ملی همین وحدت بازیکنان است. تمامی تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها قدرتمند هستند و نباید هیچ یک از رقبا را دست کم گرفت. فوتبال آسیا در حال پیشرفت است و ما هم باید همانند سایر رقبای خود به فکر پیشرفت باشیم؛ در غیر این صورت از آسیا عقب می‌مانیم.»

 

شانس قهرمانی ما را در مسابقات چقدر می‌دانید؟

«تمام رقبای تیم ملی در جام ملت‌ها قدرتمند و نامدار هستند. مثلاً تیم‌های ژاپن و کره جنوبی لژیونرهای خوبی دارند و این دو تیم مدعی قهرمانی در این مسابقات هستند اما تیم ما کمتر از ژاپن و کره‌جنوبی نیست و ما هم جزو مدعیان قهرمانی در جام ملت‌ها محسوب می‌شویم و رقبای ما این را خیلی خوب می‌دانند که ایران یک تیم قدرتمند است. این قدرت مربوط به امروز نیست و ما همیشه جزو تیم‌های قدرتمند آسیا بودیم.»

 

رقابت بر سر قهرمانی میان کدام تیم‌هاست؟

«در کنار تیم‌های کره جنوبی و ژاپن، ما هم بازیکنان خوبی داریم و بازیکنان ما هم در اروپا شرایط مناسبی دارند و می‌توان با اتکا به این موضوع به قهرمانی در جام ملت‌ها امیدوار بود. البته تیم‌های دیگر، به جز ژاپن و کره جنوبی هم چنین شرایطی را دارند اما آنها نمی‌توانند مدعی قهرمانی در جام ملت‌ها باشند؛ این تیم‌ها می‌توانند تنها رقیب سختی برای تیم ملی ما باشند.»

 

با وجود اینکه می‌گویید تیم ما پیر نیست ولی میانگین سنی ما با تیم‌های مدعی فاصله دارد.

«شاکله اصلی تیم ملی از دوران مربیگری کی‌روش حفظ شده، این در حالی است که ما باید زودتر از اینها به فکر جوانگرایی می‌افتادیم. در حال حاضر و در آستانه رقابت‌های مهم نمی‌توان کاری انجام داد. باید از 10 ماه پیش جوانگرایی می‌کردیم و با برنامه جلو می‌رفتیم. در حال حاضر تیم‌های پایه شرایط خوبی دارند، همانگونه که تیم نوجوانان ما توانست در جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و تیم قدرتمند برزیل را شکست دهد.»

 

نقش فدراسیون در این جوانگرایی چیست؟

«فدراسیون فوتبال می‌تواند قوانینی در نظر بگیرد و براساس آن تیم‌های لیگی را مجبور کند تا به بازیکنان جوان خود میدان بدهند. در واقع فدراسیون می‌تواند در خصوص جوانگرایی در تیم ملی قوی‌تر عمل کند. البته از سوی دیگر مربیان تیم ملی هم باید به جوانان میدان دهند؛ اگر این موضوع به خوبی اتفاق بیفتد می‌توان در آینده شاهد یک تیم قدرتمند و جوان باشیم. بحث جوانگرایی موضوعی است که زنجیروار به تمام ارکان فوتبال مربوط می‌شود و در واقع این یک همکاری همه‌جانبه و تیمی است و تنها مختص یک بخش نیست.»

 

در زمان شما چطور این اتفاق رقم خورد؟

«در حال حاضر ما در این خصوص نتیجه کار کی‌روش را می‌بینیم. این مربی از سال‌ها پیش با دعوت از بازیکنان جوان باعث شد تا بازیکنان این تیم سال‌ها در کنار هم باشند. او علاوه بر دعوت از بازیکنان جوان لیگ برتر، بازیکنان جوان ایرانی که در کشورهای دیگر بازی می‌کردند را به تیم ملی آورد و با این اقدام یک تیم ملی پرقدرت و خوب تربیت کرد که توانست در 3 دوره اخیر به جام جهانی صعود کند.»

 

در حال حاضر باید چکار کرد؟

«ما می‌توانیم از تجربیات امثال کی‌روش استفاده و تیم ملی را متحول کنیم. البته جوانگرایی از ابتدا توسط تیم‌های باشگاهی انجام می‌شود و به تیم ملی می‌رسد که در لیگ ما این اتفاق نمی‌افتد. مربیان لیگ به بازیکنان جوان میدان نمی‌دهند؛ به این دلیل که تنها به پیروزی فکر می‌کنند. مربیان لیگ جایگاه‌شان متزلزل است و آنها می‌ترسند که در صورت عدم نتیجه‌گیری جایگاه‌شان را از دست بدهند. علاوه بر این مربیان لیگ به جوانان اعتماد ندارند. با این روش هیچ گاه نمی‌توانیم به سازندگی برسیم.»

 

 

این روزها قانون سقف بودجه باشگاه‌ها در فدراسیون سرو صدای زیادی بپا کرده است.

«از همان ابتدا معتقد بودم که قانون سقف قراردادها اجراشدنی نیست چرا که این موضوع چندین بار مورد آزمون و خطا قرار گرفته بود که نتیجه خوبی نداشت. این درست است که تیم‌ها مشکلات مالی دارند و با جذب بازیکنان گرانقیمت مشکلات‌شان چندین برابر می‌شود اما به هر حال تیم‌ها به فکر موفقیت هستند و یکی از ابزار اصلی موفقیت جذب بازیکنان خوب و باکیفیت است که از قضا این بازیکنان نرخ بالایی دارند.»

 

ولی حاصل بی‌قانونی هم بدهکار شدن باشگاه‌هاست

«مدیران باشگاه در وهله اول باید درآمد خود را بسنجند و براساس درآمدشان اقدام به جذب بازیکن کنند. این امکان وجود دارد که درآمد باشگاهی مثلاً ۵۰ تومان باشد اما قرارداد ۱۰۰ تومانی ببندد و ۵۰ تومان بدهکار شود. این موضوع در نهایت به خود باشگاه صدمه می‌زند و باعث می‌شود تا باشگاه با چالش‌های جدی‌ای همچون سقوط به لیگ پایین‌تر یا بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شود که البته چندین بار تیم‌های مطرح‌مان با این جرائم روبه‌رو شدند.»

 

این روزها با هزینه‌های هنگفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در فوتبال این نگرانی وجود دارد که روزی دیگر دستمان به آنها نرسد.

«تیم‌های عربی هیچ گاه به ایران نمی‌رسند زیرا ما استعدادهای خیلی خوبی داریم و آنها از این موضوع بهره نمی‌برند. البته آنها در چند سال اخیر بازیکنان نامداری جذب کردند که این موضوع باعث نشده تا تیم ملی‌شان عملکرد متفاوتی داشته باشد و متحول شود. آنها امکانات خوبی دارند که این امکانات ضعف ما محسوب می‌شود. در صورتی که این امکانات در اختیار جوانان ما قرار بگیرد، آنها می‌توانند در جهان بدرخشند.»

 

در روزهای اخیر صحبت‌هایی در خصوص جعل امضای هدایت ممبینی مطرح شد که دبیر کل فدراسیون فوتبال بابت این موضوع از باشگاه استقلال شکایت کرد.

«این موضوع را شنیده‌ام، از نظر من کمیته اخلاق باید قویاً با این موضوع برخورد کند. البته در حال حاضر این کمیته اقدام نکرده اما این موضوع کاملاً حیاتی است و باید با متخلفان شدیداً برخورد کرد تا دیگر شاهد این اتفاق نباشیم.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز