خبرگزاری کار ایران

والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان - مصر

صعود تاریخی به فینال جهان برای مس شهربابک

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۸۹۸

مس شهربابک با تکرار بردهای خود اینبار اوکراین را از پیش رو برداشت و راهی فینال شد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین نوروززاده، در افتتاحیه برگزاری ششمین همایش مشترک بیماری‌های چشم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران، که از روز چهارشنبه ۲۴ آبان در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: در این همایش، یک بخش را اختصاص داده ایم به بیماری‌های مرتبط با شبکیه و زجاجیه که همان بیماری‌های "بخش خلفی" چشم می‌شود.

وی با اشاره به دو بیماری رتینوپاتی دیابتی و استحاله شبکیه، افزود: رتینوپاتی دیابتی، شایع‌ترین علت نابینایی در بزرگسالان سن اشتغال است و استحاله شبکیه یا همان پیری شبکیه، شایع‌ترین علت نابینایی در افراد بالای ۶۵ سال است.

این فوق تخصص شبکیه با عنوان این مطلب که شیوع دیابت در بزرگسالان بین ٢٠ تا ٧٩ سال در ایران حدود ۹.۱ درصد است، ادامه داد: از این میزان حدود ٣٠ درصد ؜ معادل ٣ درصد؜ کل جمعیت، رتینوپاتی دیابت دارند.

وی افزود: اگر نتوانیم در پیشگیری و درمان رتینوپاتی دیابتی موفق باشیم، هزینه‌های زیادی بر بیمار و خانواده او تحمیل خواهد شد.

نوروززاده گفت: رتینوپاتی دیابتی در اثر عدم کنترل بیماری دیابت اتفاق می‌افتد و آنچه مسلم است، با توجه به شیوع روزافزون دیابت در کشور، باید شاهد افزایش موارد رتینوپاتی دیابتی هم باشیم.

دبیر علمی گروه ویتره و رتین در همایش بیماری‌های چشم، تاکید کرد: از همین رو، لازم است بیماران دیابتی طبق بازه‌های زمانی مشخص، به چشم پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: افراد دارای دیابت نوع ۱ که انسولین استفاده می‌کنند، بین ۳ تا ۵ سال بعد از "ابتلاء به" بیماری باید "جهت شروع معاینات دوره‌ای" سراغ چشم پزشک بروند و برای دیابت نوع ۲، می‌بایست بلافاصله بعد از "تشخیص" دیابت، نزد چشم پزشک بروند.

نوروززاده ادامه داد: هدف ما این است که بیماری‌های چشم این افراد در اولین مراحل تشخیص داده شود تا علاوه بر "مؤثرتر" بودن درمان‌ها، از هزینه‌های سنگین "درمان‌های جراحی" نیز جلوگیری شود.

وی گفت: درمان نهایی بیماری "رتینوپاتی دیابتی پیشرفته"، جراحی است که امکان تکرار آن نیز وجود دارد. از همین رو، لازم است بیماران مبتلا به دیابت، همواره در فواصل منظم برای معاینه چشم‌های خود نزد چشم پزشک بروند.

این فوق تخصص شبکیه در ادامه به بیماری استحاله شبکیه یا همان پیری شبکیه اشاره کرد و افزود: این بیماری با افزایش سن و از بین رفتن سلول‌های شبکیه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: این بیماری، انواع خشک و خون ریزی دهنده دارد که هر دو مورد باعث کاهش دید می‌شود.

نوروززاده، مهم‌ترین عامل بیماری استحاله شبکیه را افزایش سن دانست و گفت: سن شروع بیماری بعد از ۵۰ سالگی است، اما در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.

ششمین همایش مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی از ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۳ روز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز