خبرگزاری کار ایران

نیروگاه 307 مگاواتی شهید کاظمی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در شرایط تحریم/ سهم چشمگیر فولاد مبارکه در رسیدن ایران به رتبه هفتم جهانی تا سال 1404

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۸۰۶

کمبود انرژی و متعاقب آن قطعی برق و گاز صنایع بزرگ طی سال‌های اخیر، از یک‌سو منجر به کاهش تولید، فروش و سودآوری شرکت‌ها شده و از سوی دیگر با کاهش صادرات و ارزآوری، نگرانی‌هایی را در سطح اقتصاد کلان ایجاد کرده است. در چنین شرایطی صنعت فولاد، به عنوان صنعت بالادستی و مادر که نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی (GDP) و میزان ارزآوری دارد، بیش‌تر از سایر صنایع آسیب دیده است.

 بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در 6 ماهه نخست امسال به دلیل محدودیت‌هایی مانند قطعی برق و مقررات ارزی، روند کاهشی داشته و به سطح صادرات در سال 1400 رسیده است، در حالی‌که طبق سند توسعه‌ای و افق 1404 تولید سالانه زنجیره فولاد کشور باید به 46 میلیون تن برسد.

با توجه به اهمیت موضوع رشد تولید در صنایع فولادی، شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زنجیره آهن و فولاد کشور، طرح‌های توسعه‌ای بزرگی را در دست اجرا دارد که تحولات مهمی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد. نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی سردار شهید حاج احمد کاظمی فولاد مبارکه یکی از پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت محسوب می‌شود که فاز نخست گازی 307 مگاواتی آن هفته گذشته توسط رییس جمهوری افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه 307 مگاواتی شهید کاظمی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در شرایط تحریم/ سهم چشمگیر فولاد مبارکه در رسیدن ایران به رتبه هفتم جهانی تا سال 1404

شرکت فولاد مبارکه با تولید حدود ۴۵ درصد از کل فولاد 30 میلیون تنی کشور به‌عنوان قطب تولید فولاد ایران شناخته می‌شود و این نیروگاه سیکل ترکیبی و مدرن را در کلاس F  اجرا می‌کند. گفتنی است؛ ۷۰ درصد از قطعات و تجهیزات نیروگاه شهید کاظمی، با استفاده از توان تولید داخل اجرا شده است.

فولاد مبارکه همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا و شمال افریقا در شرایط تحریمی و رکود جهانی در این صنعت به‌رغم محدودیت‌های موجود به‌اندازه تولید برخی از کشورهای جهان به‌تنهایی تولید زنجیره فولاد را در اختیار دارد. نقش موثر فولاد مبارکه در رسیدن ایران به جایگاه دهم در میان کشورهای تولیدکننده برتر فولاد جهان، غیرقابل‌انکار است و بخش بزرگی از مسئولیت دستیابی کشور به تولید 46 میلیون تنی فولاد و ارتقا به جایگاه هفتمین تولیدکننده برتر جهان را تا سال 1404 بر عهده دارد.

ازجمله فعالیت‌های فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید به پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی اشاره کرد که سرمایه‌گذاری عظیمی در این پروژه انجام شده است تا باکیفیت‌ترین نیروگاه را وارد مدار تولید کند. همچنین سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی کشور را هم در دست اجرا دارد. ورود فولاد مبارکه به طرح‌های توسعه‌ای ورزشی در استان اصفهان و تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان در همین راستاست.

این شرکت بزرگ تولیدکننده زنجیره فولاد بجز طرح‌های نیروگاهی و تولیدمحصولات راهبردی مانند فولاد زنگ‌نزن که در صنایع موشکی و دفاعی کاربرد دارد، در سایر حوزه‌های مسئولیت‌های اجتماعی نیز پیشگام است. افزون بر این، فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ایران است و طی ۳ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود نقدی برای سهامدارانش کسب کرده است.

شرکت فولاد مبارکه در توسعه راه‌های استان اصفهان و بهینه‌سازی مدارس و احداث آن‌ها نیز نقش مهمی را بر عهده گرفته و در مجموع، 380 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 380 هزار نفری ایجاد کرده‌ است. تاثیر مستقیم و غیر مستقیم فولاد مبارکه بر صنایع بزرگی چون کشتی‌سازی، خودروسازی، لوازم‌خانگی، کنسروسازی و سایر صنایع بر میزان اهمیت این مجتمع بزرگ صنعتی کشور می‌افزاید و به گفته یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، صنعت فولاد را به یک صنعتِ صنعت‌ساز تبدیل کرده است.

مولود غلامی- روزنامه‌نگار اقتصادی

 

انتهای پیام/
زهرا مختارزاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز