خبرگزاری کار ایران

امیدوارم وزیر بعدی صفر کیلومتر نباشد

اولیایی: سجادی توان مدیریت و اقتدار لازم را برای وزارت ندارد/ بخشی از مدیران وزارت ورزش توصیه‌ای و تحمیلی بودند/ آجورلو با توصیه آمد و توهم توطئه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۹۸۳

مدیرعامل پیشین استقلال می‌گوید مدیران توصیه‌ شده و عدم اقتدار لازم توسط حمید سجادی دلیل بروز مشکل در وزارت ورزش است.

به گزارش ایلنا، دیروز(13 دی ماه سال جاری) وزیر ورزش برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان راهی مجلس شد و پاسخگوی سوالات نمایندگان بود. پاسخ‌های وی نمایندگان را قانع نکرد و به همین علت دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. به همین بهانه کاظم اولیایی مدیر عامل پیشین استقلال با ایلنا به گفتگو پرداخت:

*نمایندگان دومین کارت زرد را به وزیر ورزش دادند. نظرتان در این خصوص  چیست؟

برای این موضوع نیاز است ما به پیشینه وزارت ورزش نگاهی بیندازیم. زمانی که این نهاد به عنوان سازمان  فعالیت می‌کرد نمایندگان تصمیم گرفتند آن را به وزارتخانه تغییر بدهند تا پاسخگوی نمایندگان مردم باشد. یعنی در واقع وزیر ورزش(یا متولی ورزش کشور) به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشد.  اما رفته رفته بعضی از نمایندگان  یکسری نفرات خودی  را با سفارش و توصیه به وزیر   به پست ومقام  رساندند. بنابراین در ساختار ورزش کشور شاهد ناهماهنگی و ناهمگونی هستیم  از جمله بهم ریختگی  صف وستاد.

*کمی ملموس‌تر و موردی‌تر درباره ستادی یا صف بودن وزارت ورزش صحبت کنیم.

برای مثال با توجه به ساختار وزارت ورزش که توسط نمایندگان در قانون گنجانده شده، ما در این وزارتخانه اداره کل استعدادیابی داریم و. چشنواره های استعدادیابی هم با تبلیغات زیادی برگزار کردیم حالا این استعدادها سرنوشت‌شان چه می‌شود؟ پس  اجرای  امور ورزش  به عهده باشگاه‌ها  ونهایتا  فدراسیون‌ها  است نه وزارت ورزش ونه  ادارات کل   که آنها باید کار ستادی کنند   و باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها   کار صفی یا در مسئله فدراسیون‌ها تا زمانی که آنها را به نهاد موسسات مردم نهاد نشناسیم و قبول نداشته باشیم که از مردم و برای مردم تحت نظارت عالیه قانون کار می‌کنند، با فدراسیون‌ها چالش داریم.

*به نظر می‌رسد علاوه بر وزیر ورزش به نمایندگان هم نقد دارید؟

سوالاتی که دیروز توسط نمایندگان مجلس مطرح شد و به ویژه نفراتی که ویدیوی سوالات‌شان منتشر شد دارای ایراداتی بود. آنها با اطلاعات ناقص نسبت به ورزش صحبت کردند و بعضی حرف‌هایشان نسبت به ورزش توهین آمیز بود.

*درباره وزیر ورزش هم صحبت کنیم. چه انتقاداتی درباره وی مطرح است؟

انتقادات در این زمینه کم نیست. مثلاً در بحث عمومی ورزش روز گذشته خدمت باشگاهداران ورزشی تهران بودم. یکسری برای دریافت پروانه مشکل دارند و آنها که پروانه دارند برای تمدیدش با مشکل مواجه هستند.. چرا نباید از باشگاه‌ها برای ایجاد اشتغال و توسعه ورزش توسط بخش خصوصی کمک بگیریم. اما دو محور عمده هم است که به وزیر ورزش نقد است.

*این دو محور چیست؟ 

جذب  افراد نارکارآمد و نیروهای سفارشی مثل بنگاه‌های صنعتی. دوم کار مردم را به مردم واگذار نکردن . فدراسیون NGO  است و بیشتر باید خود نظارتی داشته باشد. هیچ وزیری در سال‌های اخیر این صداقت وتوانمندی  را نداشته است که به نمایندگان مجلس بگوید فدراسیون ها در عین نظارت عالیه، دولت  مستقل است. برای مثال این وزیر باید این شجاعت را می‌داشت که به نمایندگان مجلس بگوید فدراسیون فوتبال رییس دارد و زیر نظر مجمع اداره  می‌شود.

*به نظر شما دولت خودش وزیر را برکنار می‌کند یا منتظر استیضاح می‌ماند؟

یک بحث مهمی هست که حتما باید گفته شود. قبل اینکه آقای رییسی رای بیاورند در حسینیه سرچشمه با خبرگان ورزش کشور جلسه برگزار کردند. در این جلسه مدال آوران، مدیران ورزشی نظیر حمید سجادی کیومرث هاشمی، محمد آخوندی و... بودند. آنجا فوتبالی‌ها 2 خواسته مهم  را مطرح  کردند  یکی دولت دست از تیمداری وباشگاهداری بکشد و باشگاهداری را مانند حرفه وشغل  ببیند. و همچنین . وزیر ورزش بعدی از میان صفر کیلومترها بدون داشتن  توان مدیریتی و تجربه ورزشی انتخاب نشود. چرا که تا بخواهد کار را یاد بگیرد توسط سواستفاده‌گران احاطه می‌شود و کار خراب می‌شود.

*خواسته دوم فوتبالی‌ها از رییس دولت چه بود و آیا اجرایی شد؟

عرض کردم درخواست دوم این بود که وزیر ورزش بعدی از میان اهالی ورزش انتخاب شود و مدیر سیاسی نباشد. اینطور نباشد مدیری که نتوانسته در حوزه دیگری وزیر شود به عنوان وزیر ورزش انتخاب شود. انصافاً آقای رییسی این دو خواسته را پذیرفت و تمام تلاش خود را برای اجرای آن کرد.آقای سجادی گزینه 4 یا 5 انتخابی مجمع خبرگان بود. کیمسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش مجلس با انتخاب آقای سجادی موافق نبودند. امیدوارم در انتخاب وزیر بعدی در هر دولتی به نظر خبرگان همینطور توجه شود.

*بنابراین پس چرا با وجود قبول صحبت خبرگان توسط رییس دولت، وزیر با مشکل مواجه شد؟

از آنجا که سجادی به اندازه کافی اقتدار ومدیریت برای وزارت نداشت از هر جایی نیرو توصیه شد ناچاراً پذیرفت که در بدنه وزارت به کار بگیرد و به او نیرو تحمیل شد.   ودر نتیجه  بدنه وزارت به اندازه کافی همراه وزیر نیست. در مسئله باشگاهداری هم قبلآ عرض  کردم.

*آجورلو مدیرعامل سابق استقلال بعد برکناری به وزیر ورزش انتقاداتی داشت. شما که قبلاً مدیرعامل استقلال بودید چه نظری در این باره دارید؟ آیا انتقادات او وارد است؟

آجورلو توهم توطئه دارد. خود او به توصیه یک فرد سیاسی برای قبول مدیریت استقلال معرفی شد. حالا فکر می‌کند چون توسط فلان فرد سیاسی آمده گروه مقابلش باعث برکناری وی شده است. او به جای طرح این مسائل ابتدا باید درباره ابهامات چندصد میلیاردی استقلال در دوران مدیریتش پاسخ‌گو  باشد و به طور شفاف به افکار عمومی پاسخ بدهد. سهامی که  مردم خریدن و قرار بوده برای مردم درآمدزایی کند اما الان کاملاً  هزینه شده  تکلیفش چه می‌شود. مدیریت آجورلو کتابی است که باید آن را نوشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز