خبرگزاری کار ایران

نکات مثبت و منفی فهرست کی‌روش؛ دو ابهام بزرگی بدون دلیل منطقی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۷۳۲

سرمربی تیم ملی از 25 بازیکن که شامل 4 دروازه بان می‌شود برای حضور در جام جهانی دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فهرست تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته بعد از مدت‌ها انتظار اعلام شد و کارلوس کی‌روش از 25 بازیکن برای حضور در جام جهانی 2022 قطر دعوت کرد. فهرستی که ابهاماتی داشت و انتقاداتی هم از سوی اهالی فوتبال به آن وارد شد. به این بهانه به بررسی نقاط مثبت و منفی فهرست 25 نفره کارلوس کی‌روش برای حضور در جام جهانی پرداختیم:

 

* ابهام اول در خط دروازه

اولین اتفاق غیر منتظره فهرست تیم ملی حضور 4 گلر در فهرست کی‌روش بود. در شرایطی که روز گذشته به دلیل عدم حضور اخباری در اردو و باقی ماندن حسینی، بیرانوند و نیازمند اینطور به نظر می‌رسید که سه گلر فهرست نهایی تیم ملی این افراد هستند و امیر عابدزاده بیرون مانده است، دیشب مشخص شد که کی‌روش از 4 گلر در قطر استفاده خواهد کرد. اتفاقی که بین تیم‌های حاضر در جام جهانی معمول نیست. تاکنون فقط پنج تیم اسامی نهایی خود برای حضور در جام جهانی را اعلام نکرده اند و از میان 27 کشور دیگر، ایران و سوئیس تنها تیم هایی هستند که تصمیم گرفته اند چهار دروازه بان را برای قطر انتخاب کند.

 

* خط دفاع و سورپرایز خط خوردن نورافکن

امید نورافکن یکی از بازیکنان شاخص سال‌های اخیر فوتبال ایران بوده است. چه زمان حضورش در استقلال و چه دوره رفتنش به اتریش و بازی برای شارلوا و چه چند سالی که در سپاهان توپ می‌زند معمولاً عملکرد قابل قبولی از او دیدیم. شاخصه بازی نورافکن چند پسته بودن اوست و با اینکه تخصصش دفاع چپ است ولی در سپاهانِ قلعه‌نویی هافبک دفاعی بود و خوب هم بازی می‌کرد و زیر نظر نویدکیا در این اواخر و آخرین بازی‌های ایران با اسکوچیچ به عنوان مدافع میانی هم به کار گرفته می‌شد که انتقاداتی علیه سرمربی کروات وقت تیم ملی به همراه داشت. نورافکن شرایط سنی خوبی هم دارد و چندی پیش ESPN طی گزارشی از او به عنوان پدیده احتمالی ایران در جام جهانی نام برد ولی او در بین بازیکنان دعوت شده به جام جهانی جایی نداشت.

سامان فلاح، مدافع جوان پیکان و پدیده یک سال اخیر فوتبال ایران که توانایی بالایی از خودش در پست دفاع میانی به نمایش گذاشته هم می‌توانست یک گزینه مناسب برای دعوت به قطر باشد تا با توجه به شرایط سنی فوق العاده‌اش تجربیات خوبی برای آینده کسب کند.

استفاده از ابوالفضل جلالی که در حدود یک فصل و نیم حضورش در استقلال هم جایگاه ثابتی نداشته و به صورت چرخشی از وی استفاده شده و از طرفی مدت زیادی مصدوم بوده خصوصاً ترجیح داده شدنش به نورافکن در پست دفاع چپ مواردی بود که برخی علیه فهرست کی‌روش به کار بردند. هرچند جلالی از مهره‌های خوب این فصل استقلال بوده و کی‌روش به بازی او اعتقاد خاصی دارد.

 

* خط هافبک، از خط خوردن سرلک تا دعوت از علی کریمی

خط هافبک تیم ملی شرایط پر التهابی در این چند وقت داشته است. احمد نوراللهی در ترکیب شباب الاهلی دچار مصدومیت شدیدی شد که با تلاش و به زحمت به جام جهانی رسید و از سوی دیگر مصدومیت نابهنگام امید ابراهیمی که مهره کلیدی در تفکرات تاکتیکی کی‌روش داشت برنامه‌های سرمربی پرتغالی را به هم ریخت و در نهایت دعوت از علی کریمی که کمی غیر منتظره بود. هافبک دفاعی کایسری اسپور تا چند وقت قبل درگیر مصدومیت بود و بعد از آن هم حضور ثابتی در ترکیب اصلی تیمش نداشت و یک خط در میان به او بازی می‌رسید. شاید مصدومیت امید ابراهیمی باعث شد فضا برای کریمی خالی شود ولی خط خوردن سرلک نشان می‌دهد شرایط در پست هافبک دفاعی برای تیم ملی متفاوت است. روزبه چشمی و احسان حاج صفی هم دو بازیکن دیگری هستند که در پست دفاع بازی می‌کنند ولی توانایی بازی به عنوان هافبک دفاعی را هم دارند.

ابهام دیگر در فهرست کی‌روش مربوط به پست شماره 10 (هافبک پشت مهاجم) است که تنها بازیکن تخصصی این پست سامان قدوس است و باید دید کی‌روش از چه سیستمی در جام جهانی استفاده خواهد کرد.

 

* خط حمله بدون سورپرایز

نفرات خط حمله تیم ملی همان افراد قابل پیش بینی بودند و سورپرایز و ابهامی در این پست وجود ندارد. هیچ بازیکنی هم از بین دعوت‌شده‌های این پست خط نخورد و تنها بعضی انتقادات بابت نادیده گرفتن برخی مهره‌ها مثل محمد محبی صورت گرفته که درخشش خوبی در لیگ برتر داشت و به عقیده خیلی‌ها شایسته حضور در جام جهانی بود. آزمون، جهانبخش و طارمی شاخص‌ترین چهره‌های نوک حمله تیم ملی هستند. کریم انصاری‌فرد چهره با تجربه این تیم است و بازیکنانی هم به عنوان وینگر در بین مهاجمین قرار می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به قلی‌زاده و ترابی اشاره کرد.

 

* سوال مهم، چرا 25 بازیکن؟

به جز تیم ملی ایران فقط فرانسه از سهمیه 26 بازیکن خود به طور کامل استفاده نکرده است که البته دلیل آن مصدومیت تعداد بالایی از چهره‌های شاخص این تیم عنوان شده است. جام جهانی یک فرصت ویژه برای بازیکنان محسوب می‌شود و سوزاندن یک سهمیه از این فهرست اتفاق جالبی نمی‌تواند باشد. کی‌روش گزینه‌های زیادی برای نفر 26 ام فهرستش داشت. از محمد محبی که بابت نادیده گرفته شدنش انتقادات زیادی به او شد تا سامان فلاح، امید نورافکن یا میلاد سرلک که از فهرست تیم ملی خط خوردند و حضور در این تورنمنت برای هرکدام از آنها می‌توانست یک فرصت ویژه باشد. اگرچه بعید است طبق یک قانون نانوشته بیشتر از 17-18 بازیکن در سه دیدار مرحله گروهی جام جهانی به میدان بروند ولی حضور روی نیمکت و حتی خارج از فهرست 18 و 23 نفره تیم ملی در سفر به قطر هم اتفاق و تجربه خوبی برای یک فوتبالیست است که نباید از آن غافل شد. کی‌روش دلیلی برای این تصمیم خودش نیاورد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز