خبرگزاری کار ایران

حضور بدموقع پیام در ترکیب پورتیموننزه؛

روایتی متفاوت از شب کابوس وار گلر ایرانی لیگ پرتغال

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۷۰۴

اگر بخواهیم بدون توجه به شرایط تیم پورتیموننزه و تحلیل اتفاقات بازی روز گذشته این تیم مقابل پورتو و صرفاً روی نتیجه بازی قضاوت کنیم یک نتیجه بیشتر عایدمان نمی‌شود و آن هم عملکرد فوق العاده ضعیف پیام نیازمند در فرصتی است که در اختیارش قرار داده شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دنبال کردن بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر دنیا در چند دهه اخیر یکی از علاقه‌مندی‌های فوتبالدوستان ایرانی بوده است. موجی که بیشتر از ترانسفر کریم باقری، علی دایی و خداداد عزیزی بعد از جام جهانی 98 شکل گرفت و بعد از آن هم بازیکنان دیگری به تناوب در لیگ‌های اروپایی حاضر می‌شدند و بعد از آن در زمان کارلوس کی‌روش موج جدیدی از ترانسفر بازیکنان ایرانی به اروپا و لیگ‌های معتبر آن شکل گرفت و در حال حاضر نفرات زیادی در لیگ های پرتغال، هلند، آلمان، انگلیس، بلژیک و دسته پایین‌ترِ لالیگا داریم.

یکی از این بازیکنان که ابتدای فصل جاری به جمع لژیونرهای فوتبال ایران اضافه شد، پیام نیازمند است. گلر مطرح چند فصل گذشته لیگ برتر که به واسطه درخشش در ترکیب پیکان در لیگ هفدهم، با پیشنهادات خوبی روبرو شد و همراه امیر قلعه‌نویی به سپاهان پیوست و سه فصل خیلی خوب در این تیم داشت. اوج کار نیازمند در سپاهان مربوط به لیگ هجدهم است که او رکورد کلین شیت تاریخ لیگ برتر را شکست و به نام خود به ثبت رساند.

نیازمند که در طول دوران حضورش در سپاهان از آرزوی خود برای حضور در فوتبال اروپا پرده برداشته بود، ابتدای فصل جاری چالشی سخت برای خودش برگزید و به پورتیموننزه در لیگ پرتغال پیوست.

لژیونر شدن برای دروازه‌بان‌های ایرانی همیشه یک چالش سخت و پرریسک است چرا که راه پیدا کردن به ترکیب اصلی یک تیم اروپایی برای یک گلر کار خیلی دشواری است و به سختی می‌توانی با تمرین و تمرین و تمرین و استفاده بهینه از حداقل فرصت‌هایی که به تو داده می‌شود خودت را به ترکیب اصلی تحمیل کرده و جای گلر اصلی را بگیری ولی پیام در حساس‌ترین سال‌های فوتبالش این ریسک را پذیرفت و البته تا امروز هم کار سختی برای پیدا کردن فرصت بازی در ترکیب تیمش داشته است.

روایتی متفاوت از شب کابوس وار گلر ایرانی لیگ پرتغال

پیام در جام حذفی برای تیمش به میدان رفت و با عملکرد خوبش در ضربات پنالتی توانست مهر تاییدی بابت عملکرد خوبش بگیرد ولی بازهم گلر اصلی تیم نبود و منتظر فرصتی نشست که شب گذشته در اختیارش قرار گرفت. دقیقاً در بدترین شرایط ممکن.

پورتیموننزه شب گذشته 7 گل دریافت کرد و معمولاً در این شرایط سیبل اصلی انتقادات و تخریب‌ها گلر تیم است.

اگر بخواهیم بدون توجه به شرایط تیم پورتیموننزه و تحلیل اتفاقات بازی روز گذشته این تیم مقابل پورتو و صرفاً روی نتیجه بازی قضاوت کنیم یک نتیجه بیشتر عایدمان نمی‌شود و آن هم عملکرد فوق العاده ضعیف پیام نیازمند در فرصتی است که در اختیارش قرار داده شد. ولی برای قضاوت دقیق‌تر نیاز است به چند مورد توجه شود:

 

وضعیت پورتیموننزه

پورتیموننزه از تیم‌های قدرتمند لیگ پرتغال نیست. این واقعیت را باید پذیرفت که آنها در بهترین حالت تیمی متوسط از لیگ پرتغال هستند و عملاً شانسی برابر ابر قدرتی مثل پورتو نداشتند. آنها پیش از این دیدار هم در 30 بازی 34 گل دریافت کرده بودند که آمار خوبی برای خط دفاعی یک تیم نیست و جالب اینجاست که علاوه بر پیام، 6 بازیکن دیگر تیم در ترکیب اصلی حضور نداشتند.

روایتی متفاوت از شب کابوس وار گلر ایرانی لیگ پرتغال

تصویر سمت چپ مربوط به ترکیب اصلی تیم پورتیموننزه است و تصویر سمت راست ترکیب بازی با پورتو که نشان می‌دهد با پیام نیازمند، 7 تغییر در ترکیب اصلی این تیم شاهد بودیم.

معمولاً وقتی تغییری در پست حساسی مثل دروازه ایجاد می‌شود، گلر تازه وارد پشتوانه‌اش خط دفاعی هماهنگ تیم است که با انسجام بیشتر به جا افتادن دروازه‌بان جدید ترکیب اصلی کمک کنند و فشار روی او کمتر شود. چرا که یکی از مسئولیت های گلر درون دروازه کوچ کردن نفرات خط دفاعی است. وقتی هماهنگی وجود نداشته باشد عملاً کار گلر جدید در کنار اینکه باید سعی کند در ترکیب جا بیافتد ایجاد این هماهنگی است که در این شرایط کار به شدت دشواری است. آنهم وقتی حریفت تیم درنده‌ای مثل پورتو باشد. از 6 بازیکن غایب پورتیموننزه 3 بازیکن در خط دفاع بودند که غایب این بازی بودند. و یک نفر هم در خط هافبک.

 

حریفی به نام پورتو

پورتو با فاصله بهترین تیم لیگ پرتغال است و تنها تیم از لیگ این کشور که توانایی پنجه در پنجه شدن با بزرگان اروپا را دارد. فاصله 9 امتیازی با اسپورتینگ رده دومی و 18 امتیازی با بنفیکای رده سومی این را نشان می‌دهد که باید به پورتو در لیگ پرتغال اعتباری شبیه به بایرن در آلمان یا پاریس در فرانسه قائل باشیم. خط حمله قدرتمند این تیم هم پیش از برتری 7 گله دیروز، 72 گل در 29 بازی به ثمر رسانده بود. چیزی بیش از 2 گل در هر بازی و 20 گل بیشتر از اسپورتینگ قدرتمند دوم جدولی. خب توجه کنید پورتیموننزه با گلر جدید و نفرات خط دفاعی غیر اصلی خودش و ترکیبی که 60-70 درصدش از بازیکنان اصلی تشکیل نشده قرار است مقابل چنین تیم قدرتمندی قرار بگیرد. نتیجه آن احتمالاً از پیش مشخص است.

روایتی متفاوت از شب کابوس وار گلر ایرانی لیگ پرتغال

شرایط خاص

سوای تفاوت‌هایی که گفته شد، شب گذشته شب خاصی هم برای پورتو و ستاره ایرانی آن بود. ماجراهایی که اخیراً برای طارمی در مورد باشگاه اسپورتینگ رخ داده بود از او کوه انگیزه ساخته بود. به شادی گل‌های مهدی نگاه کنید تا ببینید او روز گذشته چقدر تشنه اثبات خودش بود. به شکلی که شاید در دوران فوتبالی او، وی را کمتر انقدر با انگیزه برای اثبات خودش و ساکت کردن مخالفانش دیده باشیم. این انگیزه با دوز پایین‌تر در ساق‌های تک تک بازیکنان پورتو وجود داشت. دیشب روز خاصی برای پورتو بود و شاید هر تیمی در هر شرایطی مقابلش قرار می‌گرفت قربانی این خشونت از پیش طراحی شده بود.

 

پیام نباید قربانی شود

پیام نیازمند یکی از استعدادهای بی‌نظیر دروازه‌بانی در فوتبال ایران است. او شرایط فیزیکی فوق العاده ای دارد و توانایی‌هایش را هم تا کنون بارها نشان داده است. شرایط سنی او هم به شدت مناسب است و در این شرایط که شاید اوضاع روحی خوبی هم نداشته باشد بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت است. با هنوز با پیام نیازمند کار داریم و نباید او را در این شرایط تنها بگذاریم. او خیلی کمتر از چیزی که به نظر می‌رسد در بازی روز گذشته مقصر بود. اگرچه خوردن 7 گل در هر شرایطی برای یک گلر آمار بدی محسوب می‌شود ولی نباید به این واسطه آمارهای خوب گذشته او را از یاد برد. قطعاً نیازمند از فرصت بعدی که در اختیارش قرار داده می‌شود استفاده بهتری خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز