خبرگزاری کار ایران

به دنبال 3-0 های خارج از مستطیل سبز؛ لیگ برتر قضایی - شکایتی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۴۶۱

در حال حاضر 4 پرونده در کمیته انضباطی و استیناف مفتوح است که در آن یک یا چند باشگاه خواستار تغییر نتیجه دیدارهایی هستند که نتیجه اش در زمین رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فصل گذشته بود که یک اتفاق عجیب در جریان دیدار حساس دو تیم سایپا و پیکان سرو صدای زیادی بپا کرد. پیکان به عنوان یک تیم میانه جدولی در هفته‌های پایانی لیگ مقابل سایپایی قرار گرفته بود که برای ماندن در لیگ دست و پا می‌زد و این موضوع سوای رقابت صنفی دو باشگاه خودروساز بر حساسیت بازی افزوده بود.

بعد از سوت پایان بازی که با برتری 2 بر یک پیکان به پایان رسید مشخص شد که این تیم از یک تعویض اضافه در جریان بازی استفاده کرده و تعویض ششم این تیم ثانیه‌های پایانی بازی به میدان رفته است. در نتیجه باشگاه سایپا با شکایت از این تیم به کمیته انضباطی خواستار تغییر نتیجه بازی شد. کمیته انضباطی بازی را 3 بر صفر به سود سایپا اعلام کرد و این موضوع علاوه بر پیکان، با اعتراض شدید ذوب آهن و نساجی که در کورس بقا در پایین جدول با سایپا بودند روبرو شد و در نهایت کمیته استیناف این رای را برگرداند و در نتیجه آن سایپا راهی لیگ دسته اول شد. این پرونده هم اکنون در دادگاه حکمیت ورزش در دست بررسی است.

سال قبل‌تر از آن بود که دیدار حساس دو تیم سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان به دلیل تاخیر بیش از حد طلایی پوشان در ورود به ورزشگاه لغو شد و در نهایت با تصمیم کمیته انضباطی و بعد از آن تایید کمیته استیناف بازی 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد تا نبرد حساس قهرمانی و یکی از معدود امیدهای سپاهان برای رسیدن به پرسپولیس و جبران اختلاف امتیاز در بازی رو در رو نقش بر آب شود.

پیش از آن هم استقلال تهران در سوپرجام فوتبال ایران به دلیل حضور در اردوی ترکیه حاضر نشده بود و درخواست تغییر زمان بازی را داده بود که با موافقت سازمان لیگ روبرو نشد و در نهایت پرسپولیس برنده این بازی اعلام شد و نتیجه بازی 3-0 به سود این تیم تعیین شد تا سرخپوشان یک جام بی دردسر بالای سر ببرند. این پرونده علاوه بر کمیته انضباطی، مورد تایید استیناف و دادگاه حکمیت ورزش هم قرار گرفت.

تغییر نتیجه یک بازی انجام شده یا تعیین نتیجه دیداری که برگزار نشده از سوی کمیته انضباطی و ارکان قضایی فوتبال یکی از موارد حساسی است که در کشورهای مختلف و قوانین داخلی به تاسی از آیین نامه فیفا و کنفدراسیون های قاره‌ای وجود دارد ولی با حساسیت و دقت نظر خاصی با آن برخورد می‌شود چرا که تغییر نتیجه یک دیدار خصوصاً اگر در چهارچوب رقابت های لیگ باشد دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد.

با این وجود در فوتبال ایران این موضوع به شدت باب شده و همانطور که مثال‌های سه فصل اخیر فوتبال ایران زده شد حالا پرونده های زیادی در اختیار کمیته انضباطی و استیناف با محوریت شکایت باشگاهی از باشگاه دیگر و درخواست 3-0 شدن نتیجه بازی قرار گرفته است که تعداد آن هرچه جلو‌ می‌رویم بیشتر می‌شود و این موضوع نگران کننده است.

ماجرا در فصل جاری از دو بازیکن خارجی استقلال شروع شد که مشکل ارائه ضمانت نامه بانکی به سازمان لیگ داشتند، اگرچه سازمان لیگ موقتاً برای آنها کارت بازی صادر کرده بود ولی باشگاه استقلال متعهد شده بود تا در زمان مقرری این مشکل را حل کند ولی طولانی شدن این پروسه باعث شد مسئولان برگزاری مسابقات وارد عمل شده و در آستانه بازی با گل گهر به کادرفنی آبی ها اطلاع داده شد که اجازه استفاده از کوین یامگا و رودی ژستد را ندارند. پس از این ماجرا بود که اعتراض شدید استقلالی ها به مسئولان سازمان لیگ باعث شد آنها اعلام کنند حتی پیش از بازی با نساجی هم اعلام کرده بودند استفاده از این دو بازیکن غیر مجاز است. مطرح شدن این موضوع باشگاه نساجی را برآن داشت که وارد عمل شده و مدعی غیر قانونی بودن حضور این دو نفر در بازی رو در رو باشد و خواستار تغییر نتیجه بازی شود.

بعد از این ماجرا استقلالی‌ها وارد عمل شده و از حضور اریک بایناما، مهاجم گابنی گل گهر شکایت کردند و ماجرای قانون 4 بازی ملی او مطرح شد. پرونده پیچیده‌ای که بعد از آن پای پیکان و سپاهان هم که این بازیکن برابر آنها بازی کرده بود وسط کشیده شد و سه باشگاه خواستار تغییر نتیجه بازی شدند. درخواستی که مورد موافقت کمیته انضباطی قرار گرفت و هر سه بازی 3 بر صفر اعلام شد و البته پرونده هنوز در کمیته استیناف در دست بررسی است.

در حالیکه هنوز تکلیف نهایی شکایت نساجی از استقلال و سه باشگاه از گل گهر مشخص نشده، باشگاه فولاد که این هفته به مصاف استقلال رفته بود اشکالی به کارت بازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند وارد کرده و مدعی است این دو بازیکن در شرایطی برای استقلال بازی می‌کنند که مشمول خدمت سربازی هستند و حضورشان در زمین غیر قانونی بوده. ادعای سنگینی که اگر درست باشد و به نتیجه برسد زلزله ای در لیگ برتر ایجاد خواهد کرد و بدون شک باشگاه‌های دیگر هم که از ابتدای فصل مقابل استقلال قرار گرفتند وارد عمل شده و مدعی خواهند شد.

این پایان ماجرا نیست. هنوز هم پرونده دیگری از این جنس در دستور کار کمیته انضباطی قرار دارد مربوط به حسین ساکی، بازیکن صنعت نفت است که گفته می‌شود با شناسنامه‌ای غیر از شناسنامه خودش در لیگ برتر ثبت نام کرده و بدین ترتیب شامل مدارک مجعول و غیر واقعی می‌شود. کلید این شکایت را باشگاه آلومینیوم زد و پیکان هم وارد عمل شده و شکایت مشابهی به کمیته انضباطی تحویل داده است. اگر این موضوع هم مشخص شود ممکن است با اعتراض سایر باشگاه ها همراه باشد.

در حال حاضر این 4 پرونده در جریان است و یکی از آنها حالت اجرایی هم به خودش گرفته ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که تعدد این پرونده ها لیگ برتر را از حالت عادی خودش که رقابت را درون زمین شکل می‌دهد خارج کرده و به قولی باشگاه ها و تیم ها به جای تلاش برای برتری در زمین بازی به دنبال یافتن اشکال در تیم حریف و اقدام انضباطی برای تغییر نتیجه بازی ها هستند.

تغییر نتیجه یک یا چند دیدار از لیگ برتر تاثیر زیادی در جدول لیگ می‌گذارد و مسابقاتی که در جدول و جایگاه تیم ها به هم مرتبط و در هم تنیده هستند با چنین احکامی حالت یک پارچگی خودش را از دست خواهد داد. اگر در نظر بگیریم حداقل 3 تیم به دنبال قهرمانی و حداقل 4 تیم دیگر خود را مدعی سهمیه می‌دانند و در انتهای جدول هم 4 تیم برای ماندن خواهند جنگید یعنی 11 تیم از 16 تیم لیگ برتر درگیر نتایج و رقابت با هم هستند که این احکام منجر به تغییر نتیجه روی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت و به نوعی تمام تیم های لیگ در این پرونده های به ظاهر دو طرفه ذی نفع بوده و اعتراض آنها هم طبیعی و منطقی است.

یک بخش از این میزان شکایت های این چنینی به ضعف در نگارش قانون بر می‌گردد که صراحت کافی را ندارد و اجازه برداشت های مختلف از آن را می‌دهد که باعث اختلاف نظر بین طرفین دعوا شده است و از سوی دیگر تدوین قوانین اشتباه به چنین مشکلاتی دامن می‌زند که از جمله آن انداختن مسئولیت بررسی صحت مدارک یک بازیکن روی دوش باشگاه است و به نوعی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از خودش رفع مسئولیت کرده ولی این موضوع منطقی نیست و یک باشگاه امکان بررسی مدارک یک بازیکن را ندارد و فدراسیون باید به سهم خودش در این میان نقش ایفا کند و مسئولیتش را بپذیرد.

مورد پایانی هم عدم جدیت مسئولان فدراسیون فوتبال در اعمال قوانین است و سهل انگاری و مصلحت اندیشی‌های مقطعی باعث می‌شود احساس عدم رعایت عدالت میان باشگاه ها شکل بگیرد و مشکلات این چنینی را شامل شود.

به هر جهت تغییر برخی از قوانین و البته جدیت در اجرای آن لازمه این روزهای فوتبال ایران است. اینکه کارت یک بازیکن تا زمان مطمئن نشدن از صلاحیت او صادر نشود که بعداً حریفان مدعی تغییر نتیجه باشند و اینکه قوانین تنبیهی دیگری جایگزین تغییر نتیجه بازی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز