خبرگزاری کار ایران

سرمربی جوان با دوقهرمانی متوالی کوپا لیبرتادورس

آبل فریرا: آشنایی با ژوزه مورینیو جدید در برزیل

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۳۹۶

​عالی بودن تاکتیکی مربی پرتغالی برای وردائو بسیار مهم بود زیرا آنها فلامنگو را برای کسب دومین عنوان متوالی قاره ای از پیش رو برداشتند.

به گزارش ایلنا، آبل فریرا مربی فوتبال مورد علاقه شما نیست. این مرد 42 ساله پرتغالی به دلیل رفتار غیرمتعارف و رفتار بیش فعالی که در پالمیراس به عهده گرفت، به شهرت رسیده است.

چه او یادداشت‌های تاکتیکی را روی کف دستش یادداشت کند، چه خریدهای احتمالی را از طریق Football Manager بررسی کند یا پیروزی های بزرگی را به همسایه مزاحم خود تقدیم کند - رفتارهای فریرا در خارج از زمین اغلب سرگرم کننده‌تر از فوتبالی است که تیمش بازی می کند.

اما شما نمی‌توانید در مورد موفقیت او بحث کنید. پالمیراس روز شنبه با پیروزی 2-1 در وقت اضافه مقابل فلامنگو، قهرمانی لیبرتادورس خود را حفظ کرد و جایگاه فریرا را در پانتئون بزرگترین مربیان این رقابت‌ها قطعی کرد. از آغاز قرن بیست و یکم، تنها چهار مربی موفق به کسب بیش از یک جام در لیبرتادورس شده اند.

علاوه بر این، در 30 سال گذشته، فقط دو تیم قبل از پالمیراس با موفقیت از عنوان قهرمانی خود در آمریکای جنوبی دفاع کردند: تیم بزرگ سائوپائولوی تله سانتانا در اوایل دهه 90، که توسط تیم هایی مانند رای، زتی، کافو و مولر برنده جام جهانی هدایت می‌شد. همینطور بوکا جونیورز که تحت هدایت کارلوس بیانکی و خوان رومن ریکلمه در سال های 2000 و 2001 قهرمانی را در اختیار گرفت.

تیم سائوپائولو در بیشتر این بازی فینال عقب نشسته بود و تنها 36 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. با این وجود، آن‌ها همچنان بهترین موقعیت‌های مسابقه را خلق کردند، و بازیکنانی مانند گابریل باربوسا، جورجیان د آراسکاتا و اورتون ریبیرو را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دادند، در حالی که حریف خود را در زمانی که فرصت پیش می‌آمد با نمایش خیره‌کننده سرعت ضدحملات تنبیه کردند. 

مقایسه با ژوزه مورینیو، با توجه به ملیت مشترک این دو سرمربی، ممکن است ساده به نظر برسد، اما مطمئناً زمانی که نوبت به کوبیدن پیروزی‌ها با کارآیی بی‌رحمانه می‌شود، دور از ذهن نیست. درست مانند بهترین تیم‌های مورینیو، پالمیراس نیز از توانایی خطاناپذیری برای زدن گل‌های مهم دقیقاً در زمانی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارد، برخوردار است.

در واقع، فریرا آزادانه اعتراف می‌کند که پیروزی پورتو در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2004 بر منچستریونایتد، شاید عملکرد اصلی آقای خاص، الهام بخش برنامه بازی او در مرحله نیمه نهایی بود! او پس از این پیروزی به خبرنگاران گفت: ما [پرتغال] یکی از بهترین مربیان جهان، مورینیو، و یکی از بهترین بازیکنان، کریستیانو رونالدو را داریم. وقتی به رونالدو نگاه می کنید، چه می بینید؟ قدرت ذهنی عظیم، اخلاق کاری سیری ناپذیر، اراده برای برنده شدن و انجام بهترین کار. این ذهنیت پرتغالی است و من هرگز آن را از دست نمی دهم."

"این آرامش و تجربه در بازی بین یونایتد و پورتو به من الهام بخشید... این چیزی است که به بازیکنانم گفتم، ما اینجا بودیم تا از طریق سخت کوشی و نظم و انضباط که گاهی اینجا در برزیل کمبود دارد، دفاع کنیم تا نظم و انضباط و کار و تعهد روزانه را به سختی نشان دهیم. این بهایی است که باید برای رسیدن به فینال پرداخت و بازیکنان حاضر بودند این هزینه را بپردازند.»

این ذهنیت سازش ناپذیر ممکن است گاهی منظره جذابی ایجاد نکند، اما وفاداری بی دریغ سرمربی پرتغالی را در افتخاراتش به ارمغان آورده است. تیم پالمیراس، عمدتاً متشکل از کاردان های سری A، بازیکنان ثابتی که در اروپا به درجه بالایی نرسیدند، مانند گوستاوو گومز و دیورسون، گروهی از استعدادهای جوان آینده دار، و کهنه سربازانی مانند فیلیپه ملو 38 ساله و لوئیز آدریانو، مهاجم سابق شاختار دونتسک و آث میلان، که فاقد قدرت ستاره‌های فلامنگو بودند، اما با برتری تاکتیکی و کارآیی به پیروزی رسیدند که برای قهرمانی کافی بود.

رافائل ویگا که یک حرکت تیمی درخشان را برای به ثمر رساندن گل اول فینال در روز شنبه به پایان رساند، قبل از بازی به AFP گفت: "آبل بسیار باهوش است، او می تواند بازی را به خوبی بخواند. او می‌داند که حریف چگونه بازی می‌کند و بهترین سبک با چه سبکی سازگار است."

دودو هم تیمی اش به SporTV برای آماده سازی وسواسی زیر نظر فریرا تاکید کرد. او توضیح داد: "همه اتفاقاتی که در بازی افتاد، بالاتر از همه گل اول، در تمرین انجام شده بود. من به داخل آمدم تا فضا را برای مایکه (دفاع راست پالمیراس ) باز کنم، همه این کارها را در زمین تمرین انجام دادیم. ما روز قبل روی آن تمرین کردیم، در هفته مدام آن را تمرین کردیم. [فریرا] آمد، ما را دور هم جمع کرد و پرسید چگونه فلامینگو را شکست خواهیم داد. ما می دانستیم که فیلیپه لوئیس از سمت راست به دنبال من خواهد آمد تا فضا را باز کند و می دانیم که داوید لوئیز دوست دارد به بیرون بیاید. این چیزی بود که آبل به ما گفت که آن را اجرا کنیم. ما چندین موقعیت داشتیم. همه چیزهایی که در تمرینات روی آن کار کردیم درست بود و ما خوشحال‌تریم زیرا آنچه را که تمرین کرده‌ایم اتفاق افتاده است."

قدم بعدی فریرا را باید دید. در حالی که تا ژوئن با پالمیراس قرارداد داشت، مشخصاً مراقب بود که چیزهای زیادی در مورد آینده خود فاش نکند، فقط گفت که قصد دارد در روزهای آینده در مورد ماندن یا نبودن در باشگاه "تفکر" کند. با توجه به اینکه بازی شنبه هشتاد و هشتمین بازی تیمش در سال بود، و سه دور دیگر در سری آ برزیل هم بازی کرد، این مربی برای استراحت بعد از ماراتن 2021 آماده می‌شود.

به گزارش گلوبوسپورت، فریرا، پیشنهاد بزرگی برای انتقال به عربستان سعودی با النصر دریافت کرده (و رد کرده است) که می‌توانست در طول دو سال و نیم 22.5 میلیون دلار به دست آورد. بشیکتاش غول ترکیه و دو باشگاه ناشناس MLS نیز در حال بررسی رویکردی هستند، اگرچه هنوز هیچ پیشنهاد رسمی دیگری ارائه نشده است. با این حال، محتمل ترین حرکت، نزدیک تر به پرتغال، خانه و خانواده خواهد بود. فریرا در 42 سالگی یک قهرمان قاره ای است، و در حالی که موفقیت در آمریکای جنوبی همیشه علاقه فوری به آن سوی اقیانوس اطلس را تضمین نمی‌کند، این رزومه درخشان برای یک هم سن و سال او - برای مثال مورینیو که فقط یک سال جوانتر بود وقتی اولین لیگ قهرمانان خود را با پورتو به دست آورد - او را به یک چشم انداز بسیار جالب تبدیل می کند.

دنیل ادواردز - گل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز