خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

تولید کاتالیست RCD پاشنه آشیل صنعت پالایشگاهی کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۷۳۸

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه کسب دانش تولید کاتالیست RCD یکی از پاشنه‌های آشیل صنعت پالایشگاهی کشور است، گفت: ایران با بومی‌سازی، از تحریم کاتالیست RCD عبور کرد. تولید این کاتالیست در کشور یک اقدام اقتصادی مثبت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل سالاری در مراسم رونمایی از کاتالیست واحد RCD ساخت ایران در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، افزود: این موفقیت به موجب در کنار یکدیگر قرار گرفتن شرکت‌های‌ دانش‌بنیان و بخش پژوهش و همچنین بخش صنعت کسب شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که در آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، ادامه داد: در حال حاضر می‌توان از این پروژه به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد. چرا که تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه شازند دستاورد ارزشمندی است که موجب شکست تحریم شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: تولید 1500 کاتالیست یک فعالیت ارزشمند بود که در کشور اتفاق افتاد. این دانش بزرگ که عمدتاً در حوزه محصولات سنگین مانند نفت است، یک اقدام بزرگ محسوب شده و نتیجه آن دستاورد بومی‌سازی شده‌ای است که شاهد آن هستیم.

سالاری تصریح کرد: در گذشته که واحد مشابه RCD در پالایشگاه اصفهان به عنوان واحد کیفی‌سازی نفت کوره و یکی از واحدهای تحت لیسانس برای نفت انتخاب شد، همزمان در کشور این سئوال وجود داشت که مگر می‌شود 1500 کاتالیست در مدت زمان 8 تا 9 ماه تولید شود و مشخص گردد در چه زمینه‌ای مصرف شود.

وی بیان داشت: این در حالی است که در هیچ کجای دنیا از این واحد استفاده نشده است. با توجه به خصوصی‌سازی که در شرکت پالایشگاه نفت اصفهان انجام شد، پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند در ساخت کاتالیست RCD در این عرصه پیشرو است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: تحریم کاتالیست و تأمین آن از منابع ثانویه برای رفع نیاز کشور، معضل بسیار بزرگی بود. اما در حال حاضر با تولید کاتالیست RCD حتی به حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ورود کرده و با شرکت‌های بزرگ جهان در رقابت قرار گرفته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این مراسم، گفت: تولید کاتالیست RCD با همکاری مناسب در زنجیره تکمیل فناوری از جمله توسعه‌دهنده دانش، شرکت دانش‌بنیان به عنوان واسطه بین صنعت و دانش و پژوهشگاه شکل گرفته است.

عظیم کلانتری افزود: قرارداد 10 ساله این کاتالیست سبب می‌شود به صورت بلندمدت این مجموعه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و و این همکاری بلندمدت تجربه خوبی را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: تمامی گروه‌ها، مدیران و کارشناسان در تولید این کاتالیست نقش داشتند. همچنین حمایت ویژه از سوی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران سبب شد یک نمونه موفق تولید شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: مدلی که این پژوهشگاه برای تعداد بسیاری از کاتالیست‌ها در نظر گرفته مدل بسیار موفق بوده و قرار است این مدل در واحدهای دیگر پالایشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کلانتری با بیان اینکه در پژوهشگاه صنعت نفت علاوه بر بومی‌سازی صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: در دسترس بودن شرکت داخلی نماد توانمندی و مؤلفه قدرت برای کشور است.

وی بیان داشت: نیروی انسانی کشور بسیار خوب و عملیاتی است اما خبرگان عملیاتی و نخبگان دانشگاهی و تحقیقاتی برای توسعه دانش باید کنار سیستم‌های تحقیقاتی دانشگاهی قرار گیرند تا اقدمات مؤثری انجام شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند نگاه تحولی و ریسک پذیر دارد و با حمایت این مجموعه دانش‌بنیان، امروز شاهد این موفقیت هستیم. باید در نظر داشت که فناوری، مؤلفه قدرت است و وجود منابع به تنهایی پاسخ‌گو نیست.

کلانتری ابراز داشت: نیروی انسانی موجود در کشور شامل خبرگان عملیاتی و تجربی و نخبگان دانشگاهی ظرفیت بالایی را رقم زده‌اند و باید این نیروها هم‌افزایی داشته باشند تا اقدامات بزرگی رقم بخورد. بر این اساس در پی آن هستیم که شبکه دانشی را در کنار پژوهشگاه داشته باشیم تا رشد و توسعه بیشتری رقم بخورد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند نیز در این مراسم گفت: یکی از گلوگاه‌های اصلی واحد RCD، تأمین کاتالیست آن بوده است که اعمال تحریم علیه کشور، همواره استمرار و حفظ تولید را با چالش‌ها و موانع جدی مواجه می‌کرد. پیش از این کاتالیست واحد  RCDپالایشگاه شازند به عنوان تنها پالایشگاه دارای واحد RCD کشور، از طریق کشورهایی مانند چین، روسیه، ژاپن و هلند خریداری و تأمین می‌شد. تهیه این کاتالیست از خارج، علاوه بر خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور بسیار زمان‌بر و طولانی بود.

مجید رجبی افزود: با توجه به این که کاتالیست واحد RCD جزء کالاهای استراتژیک در عرصه صنعت پالایش نفت کشور است و نقش بسزایی در کیفیت و کمیت تولید بنزین دارد. لذا در شرایط تحریم، فرآیند بومی‌سازی کاتالیست، علاوه بر در دسترس قرار دادن و کاهش هزینه‌های جانبی تأمین کاتالیست در مقایسه با منابع تأمین‌کننده خارجی، باعث جلوگیری از خروج ارز، ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری و کارآفرینی در کشور شده است.

وی ادامه داد: تأمین کاتالیست RCD با استفاده از ظرفیت داخلی در مقایسه با مشابه خارجی، طبق آخرین قراردادهای جاری و در دست اقدام شرکت متبوع، موجب جلوگیری از خروج سالانه 8 میلیون و 510 هزار یورو از کشور شده است. عدم وابستگی به تأمین این کاتالیست ضمن ایجاد فضای اطمینان برای تولید مستمر، دیگر شرکت‌های پالایشی نظیر اصفهان و همچنین شرکت‌های پتروپالایشی در دست احداث، از این واحد بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار داشت: این کاتالیست برای اولین بار در ایران در واحد تصفیه هیدروژنی باقیمانده سنگین با ظرفیت 69 هزار بشکه در روز به منظور کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌های تقطیر اتمسفریک و خلاء طراحی و ساخته شد. در واقع با ساخت این واحد، زمینه لازم برای تبدیل نفت کوره سنگین به بنزین و محصولات سبک‌تر فراهم شد.

رجبی تصریح کرد: در صورت عدم تولید این کاتالیست، واحد  RCDمتوقف می‌شد و در پی آن واحد RFCC،MEROX، پروپیلن و گوگردزدایی بنزین از سرویس خارج می‌شد و در نتیجه کاهش تولید بنزین به میزان 8 میلیون لیتر در روز، گاز مایع به میزان 1500 تن در روز و پروپیلن به میزان 500 تن در روز را به دنبال داشت و در مجموع روزانه حدود 2 میلیون یورو از سودآوری پالایشگاه کاسته می‌شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز