خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی:

مدیران قبلی میراثفرهنگی هیچ کاری برای دفاع از چوگان نکردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۷

فدراسیون چوگان پیشنهاد ثبت جهانی این ورزش ایرانی را به مسئولین سازمان داد اما این کار انجام نشد و به جای آن پرونده طب سنتی به صورت غیرکارشناسی تهیه و به یونسکو ارسال شد.

ایلنا: معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: دولت و مسئولین وقت سازمان میراثفرهنگی با وجود اطلاع از اقدام کشور آذربایجان هیچ کاری برای جلوگیری از ثبت جهانی پرونده چوگان به نام کشور دیگر نکردند.

به گزارش ایلنا، مرتضی رضوانفر با بیان این مطلب که تمام کشورها پرونده‌های پیشنهادی خود را از ۸ ماه قبل از اجلاس به یونسکو ارسال می کنند، افزود: مسئولین وقت سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وجود اطلاع از قصد کشور آذربایجان برای ثبت حهانی چوگان هیچ اقدامی نکردند.

رضوانفر تصریح کرد: فدراسیون چوگان پیشنهاد ثبت جهانی این ورزش ایرانی را به مسئولین سازمان داد اما این کار انجام نشد و به جای آن پرونده طب سنتی به صورت غیرکارشناسی تهیه و به یونسکو ارسال شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ادامه داد: پرونده طب سنتی که به صورت کلی و غیرکارشناسی تهیه شده بود با دو اشکال جدی از سوی شورای یونسکو مواجه شد، اول اینکه پرونده به صورت کلی تنظیم شده و دنیایی از اطلاعات پزشکی را در خود جای داده است و نکته دومی که موجب شد این پرونده به کشور بازگردانده شود این بود که ارتباطی بین بخش‌های مختلف آن وجود نداشت و عناصر فهرست شده ارتباط منطقی با هم ندارد، این نکته هم نباید فراموش شود که پرونده طب سنتی به صورت غیرکارشناسی و فقط به دلیل پافشاری مسئولین وقت سازمان تهیه و به یونسکو ارسال شد.

رضوانفر یادآور شد: سازمان به مقررات موجود برای تشکیل کمیته‌ای با حضور ۱۰ دستگاه مرتبط برای انتخاب پرونده میراثناملموس اهمیتی نداد و پرونده غیرکارشناسی طب سنتی را به یونسکو ارسال کرد که این پرونده هم عودت داده شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر کشور حق ثبت یک اثر ناملموس در سال را دارد باید این کمیته‌ تشکیل می‌شد و اولویت ثبت جهانی را مشخص می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد و سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی برای تهیه پرونده ثبت جهانی تصمیم‌گیری کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز