خبرگزاری کار ایران

معاون رییس سازمان میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی:

میراثناملموس نوروز را به امضای ۱۲ کشور می‌رسانیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۸۵

آهنگ شتابان ثبت جهانی در سال‌های ۲۰۰۹و ۲۰۱۰ اکنون بسیار کند شده است به طوری که هر کشور می‌تواند یک پرونده در سال ثبت کند و اکنون به این سمت می رویم که این سهمیه به ۲ پرونده در سه سال کاهش پیدا کند.

معاون رییس سازمان میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم بتوانیم تا پیش از نوروز پرونده ثبت مشترک میراثناملموس نوروز را به امضای ۱۲ کشور برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن طالبیان در نشست مشترک سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سفرای کشورهای آسیای میانه و آسیای غربی بااشاره به اینکه این منطقه از آسیا دارای ویژگی‌های بسیار فرهنگی است، گفت: همه هرساله شاهد مشارکت چشم‌گیر کشورهای منطقه در اجلاس‌ها رویدادهای علمی و… یونسکو هستیم که از جمله آنها می‌توان به جلسه کمیته میراثجهانی در دوحه، اجلاس کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراثناملموس و… اشاره کرد.

وی ادامه داد: این دستاوردها نشاندهنده عزم بالای کشورهای منطقه در پاسداری از این میراثو شناساندن میراثفرهنگی است.

معاون سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز همواره کوشیده است که در این زمینه فعال باشد. حضور فعال وی در ثبت ۱۰ میراثناملموس ومدیریت در به ثمر رسیدن پرونده ثبت چند ملیتی نوروز و تلاش ایران برای آن که این پرونده به امضای ۱۲ کشور برسد از جمله این اقدامات است.

وی بابیان اینکه یونسکو تاکنون نتوانسته بدون مشارکت کشورهای مختلف به اهداف خود برسد، ابراز کرد: آهنگ شتابان ثبت جهانی در سال‌های ۲۰۰۹و ۲۰۱۰ اکنون بسیار کند شده است به طوری که هر کشور می‌تواند یک پرونده در سال ثبت کند و اکنون به این سمت می رویم که این سهمیه به ۲ پرونده در سه سال کاهش پیدا کند. البته ثبت تنها یکی از راه‌های پاسداری از میراثفرهنگی است و می‌توان با آگاهی سازی و ظرفیت سازی و… نیز به این کار همت گمارد.

وی همچنین ادامه داد: کشورهای منطقه می‌توانند در زمینه تکمیل بانک اطلاعاتی منطقه اعلام نیاز کشورها برای کارگاه آموزشی تدوین سیاهه از میراثناملموس، تحقیقات علمی و… به مرکز میراثناملموس تهران کمک کند همچنین از آنجا که اکنون برای ثبت پرونده های مشترک نیازی به سهمیه در یونسکو نیست بنابراین فعالیت کردن در این زمینه نیز می توانند بسیار موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز