خبرگزاری کار ایران

ثبت جهانی مناسک حج متوقف ماند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۲۳

مراسم حج اکنون با شیوه‌های مختلف و آیینهای متفاوتی در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که هر کدام جذابیتهای خود را دارد و می‌توان با همکاری کشورهای دیگر پرونده حج را مانند پرونده نوروز به ثبت جهانی رساند.

ایلنا: مناسک حج که قرار بود در فهرست میراثاسلامی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) ثبت جهانی شود، در حد پیشنهاد اولیه و ثبت آن در فهرست میراثمعنوی ایران باقی ماند.

به گزارش ایلنا، آیین مناسک حج از جمله تمامی مراسم مربوط به مناسک حج مانند چاووش خوانی، مراسم بدرقه، استقبال و آنچه که مربوط به مناسک حج در شهر‌ها و استانهای کشور برگزار می‌شود در قالب یک پرونده جمع آوری شد و شهریور ماه سال ۹۱ ثبت ملی شد.

ایران برای اولین بار پرونده مناسک حج را به کوشش هانی رستگاران و نصرآبادی از کار‌شناسان میراثفرهنگی پیشنهاد داد و پس ثبت ملی آن، قرار شد تا مسئولان سازمان میراثفرهنگی آن را پیگیری کرده و با مشارکت کشورهای اسلامی دیگر این میراثمعنوی را در فهرست میراثاسلامی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) ثبت جهانی کند اما این رویداد تنها در حد یک طرح ثبت ملی آن باقی ماند.

هانی رستگاران یکی از مسئولان تهیه پرونده ثبت ملی مناسک حج به خبرنگار مهر گفته بود: مراسم حج اکنون با شیوه‌های مختلف و آیینهای متفاوتی در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که هر کدام جذابیتهای خود را دارد و می‌توان با همکاری کشورهای دیگر پرونده حج را مانند پرونده نوروز به ثبت جهانی رساند و آیین‌های مربوط به این مراسم را که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، به آن افزود.

وی درباره اینکه مقصد مراسم حج عربستان است گفت: تاکنون این کشور پیشنهاد ثبت جهانی مناسک حج را نداده بود و ایران می‌توانست اولین کشور و پیشنهاد کننده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز