خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران:

بیش از 5 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در هشت‌ماهه امسال کشف شد/ اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۲۹۳

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: در هشت‌ماهه امسال پنج هزار و ۴۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد که هشت هزار ۲۵۹ خرده‌فروش مواد مخدر هم در این مدت دستگیر و بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد مظفری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اعلام این‌که شعار راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری «یاریگران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد» است، گفت: در هشت‌ماهه امسال پنج هزار و ۴۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد که هشت هزار ۲۵۹ خرده‌فروش مواد مخدر هم در این مدت دستگیر و بازداشت شدند.

وی مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها و نهادها و شهروندان را در کاهش آسیب‌های حوزه مواد مخدر و روان‌گردان‌ها مهم دانست و طرح‌های اطلاعاتی و امنیتی برای کشف و ضبط انواع مواد مخدر و انهدام باندهای قاچاق طی سال‌های اخیر در مازندران را مطلوب و رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: اگرچه در طرح‌های پیشگیری به‌اندازه کشفیات موفقیت نسبی نداشتیم، اما تا زمانی که همه مسئولان به‌ویژه خانواده‌ها در این بخش همه‌جانبه همکاری و مشارکت نکنند، نمی تواتیم به اهداف موردنظر برسیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران بر لزوم اصلاح و تکمیل برخی قوانین در بخش پیشگیری و مقابله با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای توقیف‌شده حاوی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر به دلیل این‌که به نام شخص مجرم نیست، آزاد می‌شود و این‌یک نقص است. برای این‌که معتادان متجاهر به‌درستی درمان شوند باید مدت‌زمان نگهداری آنان از ه ماه به یک سال تغییر کند و افراد معتاد متجاهری که بیش از یک‌بار دستگیر شدند باید به اردوگاه کار اجباری بروند و این‌ها نیاز به اصلاح قانون دارد.

وی بابیان این‌که امروزه همه مردم نسبت به مضرات مصرف انواع مواد مخدر به‌ویژه مواد صنعتی آگاهی لازم رادارند، افزود: اجرای طرح «یاریگران زندگی» نیز با همین هدف در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه استان به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم پیشگیری از اعتیاد در حال اجرا است.

مظفری هدف طرح یاریگران زندگی را جلوگیری از روی آوردن افراد جدید به اعتیاد عنوان کرد و ادامه داد: این طرح با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه آموزش‌وپرورش در حال اجراست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد که بیشتر معتادان پس از ترک، سابقه بازگشت به اعتیاد داشتند و مهم‌ترین علت در این زمینه هم نگرش منفی جامعه نسبت به افراد معتاد است.

وی افزود: برای این‌که معتادان پس از ترک همچنان پاک بمانند و بازگشت نداشته باشند، باید زمینه‌ای فراهم شود تا آنان بتوانند به زندگی عادی در جامعه هم بازگردند و جامعه آنان را دفع نکند و اشتغال معتادان پس از ترک اعتیاد یکی از راهکارهای مناسب برای پاک ماندن آنان است.

مظفری توضیح داد: معمولاً این افراد در زمان اقامت در کمپ مهارت شغلی را فرامی‌گیرند و مهم این است که این مهارت‌ها را بتوانند در بیرون نیز برای معیشت به کار بگیرند و این نیاز به فرهنگ‌سازی برای پذیرششان در جامعه دارد.

وی بابیان اینکه ۴۱۹ مرکز درمان وابستگی به مواد در استان فعالیت دارد، افزود: در استان بیش از ۵۹ هزار نفر با داروهای آگونیست در حال درمان اعتیاد هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران بابیان اینکه که حدود ۶۶ هزار نفر در مازندران با داروهای یارانه‌ای ازجمله متادون در حال ترک اعتیاد هستند، گفت: یارانه ماهانه تهیه دارو برای این افراد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در ماه است.

وی خطر جدی‌تر از شیوع مواد مخدر را، رفتار پرخطر و مصرف مواد مخدر صنعتی و توهم‌زا دانست و بر تلاش همگانی برای جلوگیری از آن به‌ویژه در خانواده‌ها تأکید کرد.

مظفری ارائه آمار و ارقام به‌صورت شفاف از وضعیت اعتیاد و چگونگی برخورد باعرضه و مصرف را ضروری دانست و ادامه داد: مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر هرسال رو به افزایش است یعنی در سال ۹۶ در مازندران 36 نفر قربانی شدند، سال ۹۷ به 44 نفر رسید، سال ۹۸ تقریباً دو برابر شد و مرگ 82 نفر به ثبت رسید و سال ۹۹ هم 89 نفربر اثر سوءمصرف جان باختند.

وی بابیان اینکه ۱۵۳ تشکل و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در استان فعالیت دارند، گفت: متأسفانه در مازندران با تحقق اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از اعتیاد و توزیع مواد مخدر و افزایش ۲۵ درصدی طرح‌های پیشگیری نه‌تنها فاصله‌داریم، بلکه آمار مرگ‌ومیر و توزیع مواد مخدر در حال افزایش است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز