خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

سنتز نانوذرات با استفاده از گیاهان، اثر بخشی گیاهان را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۸۹۶

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سنتز نانوذرات با استفاده از گیاهان، اثر بخشی گیاهان را افزایش می‌دهد.

پگاه شکیب در گفت‌وگو با ایلنای لرستان بیان کرد: بیماری‌های عفونی یکی از شناخته شده‌‍ترین بیماری‌ها محسوب می‌شوند که تمامی افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار مبتلا شده‌اند.

وی افزود: با افزایش شیوع عفونت‌های میکروبی و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها جهت حذف آنها امروزه شاهد گسترش ایزوله‌های میکروبی مقاوم به آنتی بیوتیک هستیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی سبب افزایش طول دوره درمان، افزایش هزینه‌های درمانی، محدود شدن گزینه‌های مناسب درمان و گاها افزایش مرگ و میر می‌شود و لذا یافتن ترکیبات با خواص ضد میکروبی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شکیب اضافه کرد: از آنجایی که گیاهان از گذشته‌های دور برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونی مورد استفاده قرار می‌گرفته و با پیشرفت علم نانوتکنولوژی بسیاری از محققین به سمت استفاده از گیاهان در سنتز نانوذرات گرایش یافتند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: سنتز نانوذرات به روش سنتز سبز( با استفاده از گیاهان ) نسبت به سایر روش‌ها مزایای متعددی از جمله مقرون به صرفه بودن را دارد.

وی افزود: بطور کلی نانوذرات به دلیل داشتن ابعاد کوچک و سازگاری با بافت‌های بدن در انتقال موثر دارو به سلول‌های هدف کاربرد دارند و بدین ترتیب با سنتز نانوذرات با استفاده از گیاهان اثر بخشی گیاهان نیز افزایش می‌یابد.

شکیب تصریح کرد: از جمله گیاهانی که خواص درمانی آنها گزارش شده است می‌توان به گیاه گل گاوزبان اشاره کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اجرای طرح تحقیقاتی بیوسنتز نانوذره مس با استفاده از عصاره اتانولی گل گاوزبان و بررسی فعالیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی آن گفت: این مطالعه با هدف سنتز سبز نانوذرات با استفاده از گیاه گل گاو زبان و بررسی اثرات ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی آن انجام گرفت.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: نتایج حاصل نشان داد که نانوذرات سنتز شده در این مطالعه خواص ضد میکروبی موثری علیه ایزوله‌های باکتریایی استافیلوکوک اورئوس، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا و خواص ضد قارچی علیه گونه‌های کاندیدا آلبیکنز و کاندیدا گلابراتا بود. همچنین خواص آنتی اکسیدانی نانوذرات سنتز شده با گیاه گل گاو زبان تائید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز