خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت جهاد کشاورزی:

تامین روغن خوراکی کشور باعثکاهش وابستگی به واردات می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۹۵

تامین روغن خوراکی کشور باعثکاهش وابستگی به واردات و رسیدن به خودکفایی می‌شود.

ایلنا: معاون مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تامین روغن خوراکی کشور باعثکاهش وابستگی به واردات و رسیدن به خودکفایی می‌شود.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ شاهپور شکاری در همایش هماهنگی کشت‌های پاییزه در سالن آمفی تئا‌تر سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد گفت: تولید تولید دانه‌های روغنی و رسیدن به خودکفایی با توجه به داشتن بستر مناسب و پتانسیل‌های خوب کشور امکان پذیر است و اکنون کشور به مرحله‌ای رسیده که با یافته‌های علمی و تحقیقاتی می‌تواند کشت دانه‌های روغنی را توسعه دهد.

وی میزان روغن مورد نیاز کشور را یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن و مصرف سرانه روغن کشور را ۱۷ کیلوگرم اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: در سال جاری پانصد هزار تن روغن در ۲۰ کارخانجات روغنکشی تولید شده است.

معاون مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت کشت و تولید دانه‌های روغنی در کشور اظهار داشت: اصلاح برنامه تناوب زراعی، تامین روغن خوراکی، کاهش وابستگی به واردات، تامین کنجاله مورد نیاز دام و طیور، تامین دانه مورد نیاز کارخانجات روغن کشی و ایجاد حفظ فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی را از مزایای اهمیت تولید دانه‌های روغنی برشمرد.

وی مهم‌ترین کشت محصول دانه‌های روغنی را کلزا دانست و بیان داشت: این محصول از نظر زراعی در تناوب با محصولاتی مانند گندم و جو قرار گرفته و به صورت پاییزه کاشته می‌شود.

شکاری تصریح کرد: کشت کلزا در زمینهای کشاورزی سبب کاهش بیماری‌های زراعی و افزایش کیفیت پروفیل خاک و ظرفیت سازی آب در زمین می‌شود بنابراین توسعه کشت دانه روغنی کلزا ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مدیریت تلفیقی از منابع و برنامه ریزی است، که در کشاورزی نیز این دو اصل را باید مد نظر قرار داد.

وی با اشاره قدمت دشت قزوین و اهمیت آن اظهار داشت: امروز ما میراثدار دشتی هستیم که باید با ذخائر و سرمایه‌های این دشت بخوبی مدیریت کرد تا بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم.

صفری فلسفه تشکیل این همایش را انتقال تجربیات سال زراعی گذشته به کشاورزان و بهره برداران برشمرد و بیان داشت: تامین و امنیت غذایی جامعه و بهبود و توسعه بخش کشاورزی مهم و ضروری است.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به‌کارگیری روش‌های نوین کشاورزی بتوان در راستای رفع موانع و تنگنا‌ها و ارتقای تولید بیشتر و باکیفیت و تامین امنیت غذایی مردم گام برداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز